پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گام های آهسته “پل تا پل ساری”

0

امروزه جاده کمربندی یکی از نیازهای اصلی هر شهر به منظور تسهیل در تردد وسایل نقلیه و جلوگیری از ترافیک درون شهری به خصوص در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ است که باعث می‌شود با هدایت وسایل نقلیه سنگین به آن مسیر، از ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر جلوگیری شود.

شهر ساری به عنوان پایتخت اداری استان مازندران با جمعیتی دائمی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر و جمعیت در گردش حدود نیم میلیونی، از جمله شهرهای پر تردد و پر ترافیک مازندران است که اصلی ترین کریدور شرق به غرب استان محسوب می شود.

دسترسی به کمربندی شرقی و غربی در مسیر مواصلاتی تهران- ساری و مشهد و کمربندی جنوبی مسیر مواصلاتی تهران- ساری و سمنان توانسته تاحدودی بخشی از بار ترافیکی این شهر را با توجه به تعداد مسافران و گردشگران که به این شهر سفر کرده یا از آن عبور می‌کنند؛ کم کند. اما امروز با گسترش شهر، این کمربندی‌ها به نوعی به یک مسیر داخل شهری و بخشی از شریان تردد درون شهری تبدیل شده است.

از سویی نیز ساری شهری در محاصره اراضی کشاورزی و باغات است که این امر توسعه شهری را سخت می کند به همین دلیل این شهر چند سالی است با وجود افزایش تردد و بار سنگین ترافیکی نتوانسته خود را توسعه دهد و در پشت سد اراضی کشاورزی خود محبوس و توسعه شهری به محیط خود ساری محدود شده است.

 البته طرح های عمرانی متعددی یک دهه اخیر در ساری اجرا و خیابان ها و بلوارهای جدید به نقشه شهر اضافه شدند اما به اعتقاد مسئولان شهری این میزان کافی نیست و باید با اجرای پروژه های متعدد عمرانی مسیرهای جدیدی در محیط ساری باز شود تا بتوان بار ترافیکی را کاهش داد.

یکی از آن پروژه‌ها که شهرداری ساری سالهاست با آن گلاویز است پروژه پل تا پل است که هدف آن بازگشایی یک خیابان جدید ۲ طرفه از پل کابلی انتهای بلوار داراب تا تقاطع غیر همسطح معروف به پل زغال چال در بلوار امام رضا (ع) است که در امتداد ریل راه آن احداث می شود.

بنابر اعلام شهرداری ساری پروژه « پل تا پل» به عرض مجموعاً ۲۶/۵ متر( دو باند ۱۰ متری رفت و برگشت، مسیر پیاده رو به عرض ۴/۵متر در ضلع شمالی و رفیوژ میانی به عرض ۲ متر) و در مجموع به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ متر فاصله پل تا پل و ۳۰۰ متر از محدوده انتهای بلوار داراب تا پل کابلی شهید رنجبر است که تاکنون حدود ۸۰۰ متر از املاک شخصی در طول مسیر تملک و مابقی در دست اقدام است.با تملک آخرین واحدهای مسکونی و املاک شخصی در طول مسیر، بازگشایی این پروژه ۲ و نیم کیلومتری راه دسترسی بلوار داراب در نقطه جغرافیایی جنوب شرق ساری به اتوبان ساری- نکا متصل می شود.

به ظاهر پروژه مذکور با اهدافی که برای آن تصور شده همخوانی دارد و همانند یک پروژه معمولی عادی به نظر می رسد و ایرادی در آن دیده نمی شود. اما اگر از نزدیک وارد این پروژه شوید سوالاتی مطرح می شود که در مازندران بسیار متداول بوده و پیشینه خوبی نیز ندارد. 

 در بررسی خبرنگار ایرنا از محل انجام پروژه، مالکین برخی زمین های خالی اقدام به قطعه بندی ملک خود کرده و برای هر قطعه دیوارکشی کردند. به گفته مردم محلی از زمان اعلام این پروژه علاوه بر افزایش سراسری قیمت زمین و مسکن، قیمت زمین در حاشیه پروژه پل تا پل نیز چند برابر شده است.

نامحرمی اهالی

 برخی اهالی منطقه اجرای پروژه پل تا پل  از اطلاع رسانی شهرداری انتقاد کردند و معتقد بودند که بومیان پس از احداث پل کابلی متوجه پروژه شدند. جالب است بدانید که به گفته مردم محلی برخی افراد پیش از اطلاع ساکنین در این منطقه اقدام به خرید زمین کرده اند که اغلب آنها جزو مشاورین املاک منطقه بودند.

اقدامی که اخیرا با نصب بنر و تبلیغ در سطح شهر و شبکه مجازی شاهد اطلاع رسانی همگانی ان هستیم و  البته مساله ای که مسئولان شورای شهر و شهرداری آن را با گذشتگان و کوتاهی آنان در این جهت نسبت می دهند.

البته مسئولان روابط عمومی شهرداری ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند که فقدان آگاهی اهالی از پروژه مذکور با توجه به تعویق چندین ساله آن همخوانی ندارد و نمی توان به این مسائل تکیه کرد. 

بومیان و پروژه پل تا پل

مصطفی نعلبندانی یکی از ساکنین کوی ابوالفضل که انتهای آن به مسیر پروژه پل تا پل ختم می شود به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح می تواند محله ما را تغییر دهد و باعث با ارزش تر شدن زندگی در آن شود. 

وی همچنین امکان دسترسی آسان‌تر را یکی از ویژگی های پروژه پل تا پل عنوان کرد و گفت: از وقتی که این پروژه آغاز شده است خانه و زمین هایمان با ارزش شده است.

این شهروند ساروی ادامه داد: در  ۲ سال اخیر قیمت زمین در انتهای کوی ابوالفضل حداقل ۳۰ برابر شده است و اکنون حتی شنیده ایم زمین های حاشیه خیابان مذکور متری ۱۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

او از انجام معامله با این قیمت‌ها ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: از حدود سه سال پیش شاهد بودم افراد متعددی برای خرید زمین در انتهای کوی ابوالفضل به این منطقه مراجعه کردند اما از صحت معاملات با خبر نیستم.

وی افزود: مهم نیست که چه کسانی زمین می خرند و یا چه میزان زمین های منطقه گران می شود، مهم ان است که قیمت خانه های ما نیز افزایش می یابد و دسترسی ما به آن طرف تجن آسان می شود. 

به گفته او البته بسیاری از مالکان زمانی که متوجه طرح شهرداری شدند از فروش اراضی خود حتی قیمت های نجومی هم دست کشیدند و اکنون منتظر پایان ساخت خیابان مذکور هستند تا قیمت ها به روز شود.

مرادی یکی دیگر از اهالی منطقه و ساکن خیابان شهید حقانی در باره پروژه مذکور اظهار داشت: با بازشدن خیابان پل کابلی تا پل زغالچال ترافیک خیابان امام رضا کاهش می باید و برای آسایش زندگی مردم منطقه شرقی تجن موثر است.

علاوه بر این وی معتقد بود که این پروژه در ترقی منطقه شرق رودخانه تجن مهم است زیرا همواره این منطقه به عنوان پایین شهر دیده شده و از نظر امنیت و رفاه از سطح پایینی برخوردار است.  

مرادی نیز از افزایش نرخ زمین های خودشان استقبال کرد و گفت: با احداث و باز شدن بلوار پل تا پل، زمین ها و خانه هایمان با ارزش تر نیز می‌شود. 

با این حال زمین های اطراف پروژه مذکور چه مسکونی و چه غیر مسکونی به نسبت اراضی طرف دیگر پل کابلی دارای قیمت به نسبت پایین تر بودند که اکنون به شدت در حال افزایش قیمت هستند.

موضوع وام ۱۵۰ میلیارد تومانی چیست؟

پروژه پل تا پل به گفته مسئولان شهرداری ساری و اعضای شورای شهر در کنار هدف اصلی خود که کاهش بار ترافیکی است، به دنبال سرمایه گذاری و ایجاد فرصت درآمد پایدار در این مسیر جدید است تا با ایجاد واحدهای تجاری بتواند علاوه بر تامین هزینه پروژه، برای شهرداری ساری درآمدزایی کند.

شهرداری ساری برای تملک اراضی و اتمام این طرح تقاضای دریافت بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان وام از شورای اسلامی شهر کرد. مدت این وام یک ساله و با نرخ بهره ۱۸ درصد است که در پایان یک سال شهرداری موظف است علاوه بر بازپرداخت کل مبلغ به صورت یکجا، حدود ۲۷ میلیارد تومان نیز سود به بانک بپردازد.

شهرداری ساری در نشست با شورای شهر اعلام کرد که بانک وام دهنده این امکان را ایجاد کرده است که وام مذکور در صورت نیاز به ۲ سال افزایش یابد.

البته این تقاضا در جلسه هفته گذشته شورا حتی بدون رای گیری از صحن شورا خارج شد که البته به گفته اعضای شورا به معنای رد آن نبود. ایرادی که شورای شهر ساری به وام شهرداری برای پروژه پل تا پل گرفت بیشتر جنبه توجیهی و تفسیری داشت تا ایراد فنی.  اعضای شورای اسلامی شهر ساری نسبت به شفاف سازی شهرداری نسبت به توجیه پذیر بودن این میزان وام و همچنین تعهد شهرداری نسبت به اینکه با این میزان پروژه پل تا پل پایان می یابد انتقاد کردند. 

به گفته مسئولان شهرداری ساری از این میزان وام ۴۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی اطراف خیابان مورد نظر اختصاص می یابد که بخشی از آن قرار است برای احداث واحدهای تجاری استفاده شود، این در حالی است مسیری که برای پروژه پل تا پل در نظر گرفته شده در سمت جنوب کاملا خالی از سکنه و شامل باغ و زمین های متروکه است و در سمت شمال نیز تقریبا نیمی از آن زمین های بدون ساکن می باشد.

شورای شهر از مخالفت تا موافقت

شورای اسلامی شهر ساری هفته گذشته در نخستین جلسه طرح وام ۱۵۰ میلیاردی به علت روشن نبودن برخی موارد و عدم شفاف سازی مناسب درباره توجیه پذیر بودن طرح با رای گیری آن مخالفت کرد.

در ان جلسه انتقادات تندی نسبت به سابقه نه چندان خوب شهرداری ساری از دریافت وام عمرانی ، عدم ارائه اطلاعات کامل به اعضای شورا و موارد دیگر به مسئله وام شد که درخواست تسهیلات شهرداری ساری را به جلسه دیگر موکول کرد

اما اعضای شورا در پیگیری خبرنگار ایرنا اظهار داشتند که با طرح مذکور و دریافت تسهیلات مخالف نیستند و صرفا به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق با آن مخالفت کردند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر ساری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این جزئیات پروژه پل تا پل در اختیار اعضای شورا گذاشته شده و هیچکس با ان مخالفت نکرد.

علی اکبر زلیکانی بااشاره به اینکه نظر اعضای شورا باید محترم شمرده شود، افزود: اعضای شورا ایرادی به پروژه نگرفتند و فقط با شیوه ارائه درخواست وام ، آنهم وام ۱۵۰ میلیارد تومانی بدون روشن سازی تمام زوایای آن معترض بودند. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان از اراضی خریداری شده است ، گفت: ما معتقدیم که شهرداری باید شورا را در جزئیات بیشتری قرار دهد و علاوه بر آن تعهد شفاهی بدهد که با دریافت وام مذکور پروژه به اتمام خواهد رسید.

نایب رییس شورای شهر ساری یکی از عوامل وقفه در اجرای پروژه پل تا پل را عدم تفاهم شهرداری با مالکان اراضی پروژه پل تا پل عنوان کرد و گفت: اکنون شهرداری ادعا می کند که با مالکین به تفاهم رسیده است.

وی به جزئیات اختلاف شهرداری و مالکین محلی اشاره نکرد و گفت: نگاه شهرداری جدید ساری بر اتمام پروژه  های زمین مانده است.

زلیکانی درباره اظهارات خود در جلسه پیشین شورا مبنی بر انحراف در وام‌های قبلی شهرداری ساری اظهار داشت: منظور من هزینه اعتبارات یک پروژه در پروژه های دیگر عمرانی بود و منظور من هزینه شخصی نبود.

عضو شورای شهر ساری همچنین درباره خرید زمین توسط برخی افراد با نفوذ شورا و شهرداری در حاشیه پروژه مذکور گفت: من ، بستگانم و هیچکدام از اعضای شورا در محدوده پروژه پل تا پل حتی یک متر زمین هم ندارند و آمادگی داریم که در صورت هرگونه شواهدی بر تملک اعضای شورا یا شهرداری مساله در صحن علنی شورا یا سازمان بازرسی مطرح شود. 

وی همچنین در واکنش به ایجاد شبهات در میان مردم ساری و شبکه های اجتماعی، گفت: البته همیشه برخی با پروژه های شهری ساری مخالف هستند که حساب آنها با دیگران جداست ، اما نمی توان توسعه شهر را معطل عده ای گذاشت.

زلیکانی تاکید کرد: البته شورا و شهرداری وظیفه دارند برای همه مردم شهر آگاه سازی کنند و در امور شهر آنها را در میان بگذارند زیرا  هر تحولی در شهر به صورت مستقیم با زندگی مردم ارتباط دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.