پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگرانی صنعت گردشگری مازندران از مهمانی طولانی کرونا

0

استان مازندران به عنوان بزرگ ترین قطب صنعت گردشگری در کشور شناخته می شود که به واسطه طبیعت بی نظیر، شرایط آب و هوایی معتدل و جاذبه های تاریخ و فرهنگی سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون گردشگر است. 

گردشگری مازندران در سالهای اخیر روند رو به رشدی را طی کرد که نه تنها مسئولان استانی ، بلکه حتی به نوعی چشم دولت نیز به توفیقات این صنعت در مازندران است تا در شرایط تحریم ظالمانه بتوان بر اقتصاد این صنعت تکیه کرد.  

صنعت گردشگری مازندران که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود جذب کرده است، این روزها همانند مردم استان حال و روز خوبی ندارد و تحت الشعاع مهمان ناخوانده‌ای قرار گرفته است که از هزاران کیلومتر آنسوتر به مازندران سفر کرده است.

ویروس کرونا با شیوع و گسترش برق آسای خود در دوهفته اخیر بیش از هر جای دیگر صنعت گردشگری کشور و به خصوص استان مازندران را تحت الشعاع قرار داده است و اکنون مازندران در دومین هفته تعطیلی صنعت گردشگری خود به سر می برد، صنعتی که با به تعطیل ناپذیر بودن و منبع نامحدود ارزش افزوده و سرمایه شهرت دارد.

مازندرانی که به گفته مسئولان با وجود شهرت در کشاورزی ، اقتصاد دریایی ، صنعت و تجارت حدود ۴۰ درصد اقتصادش به گردشگری وابسته بوده و بنابر آمارهای رسمی و غیر رسمی ۶۰ درصد اشتغال استان به گردشگری مرتبط می شود.

اما این نخستین بار نیست که کرکره گردشگری مازندران با یک اتفاق پایین کشیده می شود. نوروز ۹۸ بارندگی ۲۴ ساعته که به دلایلی نامعلوم منجر به سیلاب شد و نخستین پیامد آن نیز گریبان گردشگری استان را گرفت. 

منظور از دلایل نامعلوم این است که مسئله بارندگی در مازندران امری عادی است و تقریبا هر ایرانی شمال را به بارندگی می شناسد و اینکه با وجود چنین سابقه ای همواره مازندران از این ناحیه آسیب پذیر است دلیل نامعلوم بودنش است.

چندی پیش نیز عاملی ناشناخته به جان تالاب بین المللی میانکاله افتاد و دهها هزار پرنده مهاجر را به کام مرگ کشاند و گردشگری شرق استان را تا آستانه تعطیلی برد. عاملی که هنوز متخصصان محیط زیست و دام پزشکی ان را کشف نکردند تا اینکه بالاخره شکارچیان غیر مجاز دست به کار شده و اعلام کردند که کار انها بوده است.

سال ۹۶ نیز بارش برف تقریبا یک هفته استان مازندران را تعطیل کرد و راه دسترسی استان را نیز برای چند روز مسدود کرد. این مسائل درحالی است که سالها از فعالیت پدافند غیر عامل در مازندران می گذرد که مسئول مقاوم سازی زیرساخت های مهم استان است تا از هر آسیبی در امان باشد.

گویا ویروس که گردشگری مازندران به آن گرفتار شده است قصد دارد برای مدت طولانی در مازندران مهمان باشد که موجی از نگرانی را در مردم ایجاد کرده و منجر به نگرانی فعالان حوزه گردشگری استان شده است. 

ویروسی که هر چیزی را می بلعد

ویروسی که بیش از حدود ۲ هزار مورد مشکوک و ۴۰۰ نفر قطعی ابتلا به خود را ثبت و تاکنون نیز ۵۰ قربانی گرفته است که یک مورد نیز مسافری از استان تهران در مازندران بود. 

در روزهای اخیر همراه با افزایش نگرانی های مردم مازندران و استان های دیگر از شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مراکز آموزشی، بهداشتی و برخی مراکز اداری استان بودیم.

نگرانی ها به حدی رسیده است که اکنون شهرها و روستاهای مازندران به حالت سکوت فرو رفته و تقریبا خیابان ها و اماکن عمومی استان روبه خالی شدن پیش می روند. 

صنعت گردشگری مازندران که شامل هتل، متل ، اقامتگاه های گردشگری، رستورانها ، مجموعه های سرگرمی و تفریحی می شود نیز همراه با کاهش گردشگران و همچنین خانه نشینی مردم استان تقریبا رو به تعطیلی رفته است .

رستوران‌های مازندران بیش از دیگر مراکز گردشگری از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته و در سکوت کرونایی فرو رفتندکه منجر به رویارویی با فقدان مشتری شدند.

مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری مازندران نیز حال و روز خوشی نسبت به رستورانها نداشته و اکنون در شرایط نیمه تعطیل به سر می برند. 

تاثیر منفی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری مازندران درحالی است که رفته رفته با نزدیک شدن به ایام نوروز باید شاهد رونق گردشگری در استان باشیم زیرا با پایان یافتن زمستان و آغاز فصل بهار مازندران وارد پیک سفر و درآمدزایی گردشگرانه می شود. 

خود تعطیلی گردشگری مازندران 

فرشاد متولی از مدیران یکی از رستورانهای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه در آستانه نوروز هستیم و باید مراجعه مشتریان روند صعودی داشته باشد اما از ابتدای اسفند ماه تاکنون با کاهش چشمگیر مشتری روبرو هستیم.

وی همچنین از نگرانی پرسنل رستوران و خودش از ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: وقتی خودمان از این ویروس نگران هستیم می توان به مشتریان نیز حق داد تا از خانه خارج نشوند. 

به گفته متولی ، به دلیل کوتاه مدت بودن زمان استفاده از محصولات غذایی و رستورانی ، تعطیلی رستوران می تواند خسارتی سنگینی به آنها وارد کند اما مهم ترین خسارت ما طولانی شدن شرایط فعلی است.

رضا اکبری از دیگر رستوران داران یکی از شهرهای ساحلی مازندران گفت: در فعالیت رستورانداری چرخه اقتصادی به صورت درآمد هزینه روزانه است و در حال حاضر اینطور که پیش بینی می شود باید حقوق کارکنان بدون هیچگونه درآمدی داده شود.

وی که اکنون حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم در رستورانش فعال هستند، افزود: اگر شرایط تا ایام عید به همین شکل باشد مجبور به کاهش نیرو خواهیم بود. 

بر اساس پیگیری خبرنگار ایرنا از شهرهای محمودآباد ، نور و بابلسر شرایط واحدهای گردشگر پذیر و اقامتی در این نواحی نیز مشابه بوده و همگی در تعطیلی اجباری کرونایی به سر می برند. 

گردشگری ایستگاه نخست خسارت مازندران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه ویروس کرونا تاثیر کوتاه مدت خود را بر صنعت گردشگری مازندران گذاشته است، گفت: مسئله خسارت به واحدهای گردشگر پذیر استان در حال گسترش است. 

مهران حسنی تاکید کرد: ادامه دار شدن جو نگرانی عمومی از شیوع بیماری کرونا می تواند خسارات سنگینی به صنعت گردشگری مازندران وارد کند که شاید نتوان آن را جبران کرد. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه گردشگری استان انجام شد، گفت: اگر تاثیرات منفی این بیماری به ایام نوروز برسد خسارات شدیدی به صنعت گردشگری مازندران خواهد زد. 

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه ایام نوروز ۹۸ نیز مازندران با مسئله سیل و کاهش مسافر روبرو بود، افزود: شرایط سرد کنونی اگر به نوروز برسد مازندران برای دومین سال بهترین فرصت درآمدزایی خود را از دست خواهد داد. 

حسنی البته امنیت سلامت مردم را مهم ترین مسئله عنوان کرد و گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد عادی شدن فضای سلامت و روانی استان و کشور باشیم. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.