پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت بندهای سرشاخه‌گیر سیل غرب مازندران به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

0

قربانعلی خدایی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این میزان اعتبار مورد نیاز در مهرماه سال گذشته پس از جریان سیل خانمان برانداز  به ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران گزارش و نسخه ای از آن نیز به سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری  رونوشت شد منتهی از آن زمان تاکنون ریالی بابت این خواسته تخصیص داده نشد.

با توجه به شرایط اقلیمی غرب مازندران از یک دهه گذشته تاکنون و همچنین به خاطر عوامل طبیعی و غیرطبیعی نظیر چرای بی رویه دام ، ساخت و سازهای غیرمجاز ، تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها به طور متوسط هر ۲ سال شاهد وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و سیلاب در این منطقه بوده که خسارت های جبران ناپذیری به زندگی مردم وارد کرده است.

وی افزود: امسال با رایزنی های به عمل آمده و دریافت مجوزهای لازم قرار است حدود هشت میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در چهار نقطه غرب مازندران اختصاص یابد.

به گفته خدایی ، این بندها در حوزه رودخانه کرکرودسر نوشهر ، زیر حوزه های “پلطان ” و “سرخرود ” حوزه تیروم رود تنکابن و نیز “چالکرود ” رامسر ساخته می شود.    

امسال طبق اسناد موجود و گزارش های رسانه ای  حدود ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری غرب مازندران تصویب و پیش بینی شده  در ۱۴ حوزه مدیریت آبخیز منطقه غرب مازندران هزینه شود.

سال گذشته نیز از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص یافته بود.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت که اگرچه یکی از کارهای آبخیزداری کنترل و مدیریت سیلاب است اما ساخت بندهای سرشاخه گیر مزیت ها و اثر بخشی فراوانی در پیشگیری از طغیان رودخانه ها و در نهایت کاهش آثار خرابی های ناشی از سیلاب در این منطقه دارد.

خدایی افزود : به عنوان مثال با ساخت بندهای سرشاخه گیر می توان درختانی که از بالا دست به انحای مختلف در بستر و جریان آب رودخانه ها به هنگام بارندگی شدید قرار می گیرندفیلتر  شوند و جلوی فشار سیلاب گرفته خواهد شد و در نهایت شاهد خروج آب روان از این بندها خواهیم بود.

وی تاکید کرد : پس از ساخته شدن بندهای سرشاخه گیر در این مناطق از میزان خسارت به زیرساخت های شهری ، روستایی و زندگی مردم تا حد زیادی کاسته می شود.

به گفته این مسئول، سال گذشته نتایج ساخت ۲ سرشاخه گیر در بستر رودخانه ماشلک و نیز منطقه نیرنگ به خوبی نشان داد که در زمان بارندگی شدید، کمتر شاهد آبگرفتگی معابر ، واحدهای مسکونی و در نهایت خسارت به مردم این منطقه بوده ایم .

خدایی افزود : در غرب مازندران حدود ۳۴ رود خانه فصلی و دارای رژیم سیلابی به جز یک رودخانه آن هم در منطقه سه هزار تنکابن جریان دارد که هم سیلابی ، بارندگی و یخچالی است و این رودخانه ها در برخی از ماه های سال بویژه روزهای پایانی شهریور ، مهر و آبان ماه براثر بارش شدید باران طغیانی می شود و در نهایت سیل و سیلاب رخ می دهد.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار ، معادل حدود ۲۸درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.

   ۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/   ۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.