پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افتتاح فاز نخست موزه دفاع مقدس در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سردار عبدالله ملکی پنجشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه به فرمان رییس‌جمهور و سرلشگر باقری در هشت صبح ۱۵ بهمن ۹۶، مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در ۱۰ استان کشور افتتاح می شود، افزود: از جمله این مراکز، افتتاح فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در مازندران است.

وی افزود: ساخت این مراکز در استان آذربایجان شرقی ۲۳ سال، در دزفول ۱۸ سال و در اصفهان ۱۹ سال به‌ طول انجامیده و استان مازندران نیز وارد نهمین سال خود شده است و با کمک مردم ۶۸ یادمان شهدای گمنام در استان کامل و یا در حال ساخت است و از این تعداد ۳۸ یادمان کامل شده و ۳۰ یادمان نیز در حال ساخت است.

ملکی یادآور شد: با توجه به اینکه ساخت این مراکز فرهنگی طولانی شده، سرلشگر باقری تصمیم به ابلاغ افتتاح مراکز، گرفته است تا بیش از این مردم در انتظار نباشند و فرآیند ساخت را هم مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران تنها استانی است که موزه منطقه‌ای و میراثی ندارد و بخش اعظم میراث گران‌بهای این استان و کشور، در کارتون‌ها نگهداری می‌شود، افزود: تدبیر آن زمان بر این بوده که مرکز فرهنگی مازندران هم موزه دفاع مقدس و هم میراث فرهنگی باشد که البته در سه فاز مجموعه تدوین شده و مطالعات زیادی انجام شده است.

 مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه یکی از فازهای این مجموعه، ساختمان اصلی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با برنامه محتوایی و به نمایش گذاشتن عملیات والفجر هشت بوده است، افزود: مطالعات با نگاه به عملیات والفجر هشت انجام شد و هفت‌تپه و اروند فاز اول این مجموعه است که با فرمان رییس‌جمهور و سرلشگر باقری ساعت هشت صبح روز یکشنبه ۱۵ بهمن افتتاح خواهد شد، افزود: بستر رودخانه تجن، اروند نمادین خواهد بود و از ۲۴ پروژه فاز اول و دوم، در این بخش ۱۷ پروژه افتتاح می‌شود.

ملکی مساحت فاز اول را ۱۸.۵ هکتار اعلام کرد و گفت: ۱۰ هکتار بستر رودخانه بوده که سد لاستیکی بر آن احداث شده و ۸.۵ هکتار نیز سایت‌ها هستند که برای انجام کل آن ۱۹ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان هزینه شده است و  این نمایشگاه دوساله بوده و دارای ۱۴ غرفه است که برای انجام کار محتوایی و تعمیر ساختمان آن ۲۸۰ میلیون تومان هزینه شده، افزود: در روز افتتاح، این نمایشگاه نیز افتتاح خواهد شد. 

وی با بیان اینکه بخشی از تجهیزات نظامی غنیمتی در اصفهان و بخشی در ساری بازسازی شد، افزود: تجهیزات نظامی آماده شده، در دو طرف خط چینش و هواپیمای اف چهار نیز همین هفته بارگیری و به ما منتقل می‌شود تا نقش نیروی هوایی ارتش و سپاه را نمایش دهد.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اعلام اینکه ۱۰ شهید خوشنام در فاطمیه دوم وارد استان مازندران خواهند شد، افزود: با احتساب این ده شهید، تعداد شهدای گمنام استان به ۳۰۵ شهید خواهد رسید.

ملکی با بیان اینکه این شهدا از جاده فیروزکوه وارد استان شده و مورد استقبال مردم سوادکوه قرار خواهند گرفت، افزود: شب وداع در ۳۰ بهمن ماه در حسینیه ثارالله قائم‌شهر خواهد بود و سپس، هفت شهید در اول اسفند در شهرهای ساری، بابل و محمودآباد و سه شهید در سوم اسفند در فریم‌شهر رأس ساعت ۹ و ۳۰دقیقه صبح تشییع خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه مازتدران در بعد محتوایی از سایر استان ها جلوتراست گفت: ببشترین همکاری های انجام شده از سوی نهاد ها از استانداری بسیج شهرداری ساری اداره کل گاز و آب و فاضلاب و برق مخابرات و اب منطقه‌ای استان دانشگاه علوم پزشکی مازتدران و بابل هلال احمر و راه آهن شمال در این برنامه ها مشارکت داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.