پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وظیفه نظارت در منطقه دپوی زباله با محیط زیست است/با همه نظارت ها منکر احتمال تخلفات نیستیم

1

موضوع دفع و دپوی زباله شهرستان ساری در بخش چهاردانگه با انتشار تصاویری از حجم زیاد زباله های بیمارستان ابعاد تازه ای به خود گرفت و ضمن حساس شدن موضوع و اهمیت دپوی زباله های بیمارستانی و عفونی و تاثیر زیانبار آن در آلودگی محیط  زیست خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز سراغ یکی از مسئولین امر در حوزه علوم پزشکی مازندران رفت تا جواب بخشی از سوالاتی که در ذهن مردم در رابطه با این زباله های بیمارستانی شکل گرفته را بگیرد.

برای این منظور خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه با دکتر رضا آگاه مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفتگو کرد.

نحوه کنترل و مدیریت پسماند عفونی

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه در مورد انتقال زباله های بیمارستانی و عفونی به بخش چهاردانگه گفت: طبق آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت و درمان و آیین‌نامه مربوط به کنترل عفونت بیمارستانی و مدیریت پسماند عفونی تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و زیر مجموعه ارگان‌ها مثل تامین اجتماعی و نیروی انتظامی و سپاه وظیفه دارند که در محل تولید زباله عفونی حتماً امکان بی‌ خطرسازی زباله‌های عفونی را در مجموعه خودشان داشته باشند و گرنه پروانه کار داده نمی‌شود و همچنین پروانه هایشان تمدید نمی‌شود و این اصل آیین نامه وزارت بهداشت است.

دکتر آگاه ادامه داد: تمام بیمارستان‌های استان که بالغ بر بیست و پنج بیمارستان دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های سپاه و در مجموع سی و نه بیمارستان هستند، همه این بیمارستان‌ها مجهز به سیستم بی‌خطرساز هستند که زباله‌هایشان را از محل تولید زباله که در داخل بخش و واحدهای ارائه دهنده خدمت به‌ صورت علمی تفکیک می‌شود و زباله‌های عفونی و غیر عفونی کاملاً تفکیک‌شده در مسیر مشخص و در نایلون‌ها و ظروف کاملاً استاندارد با رنگ‌های مختلف تفکیک می‌شود و مطابق با ضوابط نگهداری می‌شود و توسط دستگاه ها و سیستم‌های اتوکلاو یعنی با گرما و خردکن زباله‌ها و گرمادهی میان بی‌خطرسازی می‌کنند زباله‌های عفونی تبدیل می‌شود به زباله‌های کاملاً معمولی که با مابقی زباله‌های غیر عفونی بیمارستان توسط شهرداری‌ها دفن می‌ شود.

وی در ادامه در مورد نقش درمانگاههای کوچک و آزمایشگاهها و … در تولید زباله های عفونی گفت: زباله‌ها در مراکز خدمات درمانی در دسته اول مؤسسات و مراکز بیمارستانی و بعدی مؤسسات درمانگاه‌ها مانند آزمایشگاه‌ها مطب‌ها و کلینیک‌ها است که طبق آیین نامه و دستور العمل وظیفه دارند یا در محل تولید زباله بی‌خطرسازی انجام بدهند یا یک فرآیندی را طرف تعریف بکنند که بی‌خطرسازی زباله‌هایشان را براساس قرارداد با یک مرکزی که دارای دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله هستند منتقل بشود.

با ادعای بی خطر سازی زباله های بیمارستانی عامل تخلیه زباله های عفونی در محل دپوی زباله کیست؟

خبرنگار چهاردانگه با ارائه تصاویر زباله های بیمارستانی در محل دپوی زباله از دکتر آگاه علت وجود زباله های بی خطر سازی را در محل دپو زباله ساری پرسید و ایشان اظهارداشت ممکن هست بعضی از این مراکز که با اطمینان می‌گویم که این اتفاق در بیمارستان‌های ما نمی‌افتد شاید این‌جور مواقع به خاطر سهل‌انگاری بعضی از مؤسسات بخش غیر بیمارستانی و بخش خصوصی اتفاق بیافتد که تفکیک زباله در آن اتفاق نمی‌افتد و این منجر می‌شود زباله‌ها بدون بی‌خطرسازی دفع بشود. ما سال‌های سال در مجموعه استان برای بخش خصوصی به‌خصوص مطب‌ها امکانات بی‌خطرسازی زباله را نداشتیم.

دکتر آگاه در ادامه گفت: با پیگیری‌های استاندار فرماندارها و شورای شهر و کمیته کنترل عفونت یا پسماندهای عفونی استان این امکان فراهم شد که به‌صورت منطقه‌ای توسط بعضی از شرکت‌های خصوصی دستگاه‌های بی‌خطرساز نصب شود و کنترل بر مؤسسات و مطب‌های بخش خصوصی صدور پروانه‌ها و نظارت به عملکردشان با نظام پزشکی است.

مراکز مجاز شدند با این شرکت قرارداد ببندد و به‌صورت روزانه یا هفتگی با وسایل کاملاً استاندارد زباله‌های عفونی را با ماشین حمل کنند تا با دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی را بی‌خطر سازی کنند و با زباله‌های معمولی دفن شود. پروانه مطب‌ها توسط نظام پزشکی صادر می‌شود و نظارت با نظام پزشکی است.

مراکزی اگر تخلفی انجام بدهند طبق ضوابط برخورد می‌شود و به محاکم قضایی دادگستری معرفی می شوند یا پروانه‌های شان به دلیل عدم رعایت ضوابط قانونی تمدید نمی‌شود.

باز هم اعلام می کنم که همه مراکز ارائه خدمات درمانی کار بی‌خطرسازی را انجام می دهند مگر تخلفات جزئی پیدا بشود که مطمئن هستم از داخل بیمارستان نیست.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در مورد نحوه نظارت بر بیمارستانها و مراکز درمانی و بهداشتی در مورد زباله های عفونی گفت: چند سالی است برای بیمارستان‌ها گواهی اعتبار بخشی صادر می شود بیمارستانی که در قدم اول این مسئله بی خطر سازی زباله های بیمارستانی را برای خودش تعریف نکند اصلاً وارد ارزیابی سالانه نمی‌شود و این ارزیابی از سوی خارج استان می‌آیند و بررسی می شود. گواهی اگر صادر نشود نمی‌تواند تعرفه‌های دولتی را دریافت می کند این تخلف از سوی بیمارستان اتفاق نمی‌افتد.

در مکانی که زباله‌های شهری دفن می شود اگر لوله‌ای که در آن خون است یا سوند دیده بشود که البته این اصلاً نباید اتفاق بیفتد همیشه در موردش صحبت می شود ولی آلودگی آن شیشه یا سوند بیشتر از پوشک‌های بچه یا پدهای بهداشتی بانوان یا غیره که توسط شهرداری دفع می شود نیست و این وسایل آلودگی کمتر از آن ندارد ولی از نظر بصری به آن توجه نمی‌کنند و به محض مشاهده یک سرنگ توجه بیشتری به آن می‌شود.

زباله بیمارستان های استان به چهاردانگه منتقل می شود؟

این مسئول حوزه بهداشت و درمان در ادامه گفت: صددرصد فقط زباله‌های بیمارستان شهر ساری منتقل می‌شود و اصلاً دفع زباله‌ها به صورت منطقه‌ای است. نظارت بر زباله‌های عفونی مختص بیمارستان ، وزارت بهداشت و معاونت درمان و بهداشتی نیست شهرداری کارشناس های بهداشت و محیط دارند که به‌ صورت مرتب به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و طریقه دپوی زباله و تفکیک زباله‌های عفونی و حتی نایلون‌ها را باز می‌کنم و نظارت می‌کنند اگر تخلفی دیده بشود زباله دفع نمی‌شود و خود شهرداری و محیط زیست شاکی می شود. دفع زباله‌های بیمارستان از چندین فیلتر می‌گذرد.نزدیک به چهار هزار مؤسسات ارائه خدمات در حوزه سلامت و درمان در استان داریم از رامسر تا تنکابن.

بنر بیمارستان امام رضا آمل در کنار زباله های بیمارستانی در چهاردانگه چه می کند ؟

دکتر آگاه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه در مورد موضوع بنر منتسب به بیمارستان امام رضا (ع) آمل که در کنار زباله های عفونی و بیمارستانی وجود داشت و که باعث عصبانیت مردم شده است گفت: همه صنوف ممکن است تخلفاتی داشته باشند و آیین‌نامه و ضوابط را رعایت نکنند ممکن است این موارد پیش آمده باشد و مطمئناً اگر شناسایی بشوند برخورد می‌شود. بنر در زمین‌های کشاورزی یا خانه سازی ، آب‌بندها و جاهای دیگر استفاده می‌شود بعد از انقضای استفاده از آن بدست افراد عادی می‌رسد و بنر به هر عنوانی می‌تواند باشد بیمارستان ،استانداری فرمانداری، شورای شهر و هر جایی می‌تواند پخش بشود شخصاً مشاهده کردم بنرهای ادارات در زمین‌های کشاورزی استفاده شده است.

اصلاً شک نکنید زباله‌های آمل امکان ندارد در چهاردانگه دفع شود اصلاً به‌صرفه نیست برای هیچ شرکت خدماتی که دفع زباله‌های عفونی و غیر عفونی را انجام می‌دهد برایش نمی‌صرفد از شهرستانی مثل آمل زباله‌های عفونی را در چهاردانگه دفع بکند با توجه به این‌که آمل فضای لازم را دارد

احتمال تخلف پیمانکار با مراکز درمانی 

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز در مورد احتمال تخلف پیمانکاران زباله در بیمارستان گفت: همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بی‌خطرسازی داریم و در خود شهر آمل شرکتی به نام خزر الکتریک یک شرکت استانی است که تولیدکننده دستگاه‌های بی‌خطرساز در استان می باشد.

در آمل بخش خصوصی دارد که زباله‌های عفونی سطح شهر را جمع می‌کند در شرکت به‌صورت کیلویی زباله‌های عفونی را دفع می‌کند. آمل چه در بخش دولتی بی‌خطر سازی دارد و چه در بخش خصوصی اصلاً مشکل نداشتیم شرکت خزر الکتریک به‌صورت کیلویی ماهانه بی‌خطرسازی را انجام می‌دهد اصلاً در آمل مشکل نداریم و نیازی نیست زباله‌های عفونی به اطراف ساری منتقل بشود.

بازدید علوم پزشکی از روند بی خطر سازی 

بازدیدهایی در سطح استان که از مراکز ارائه خدمات داریم یکی از مواردی که مدنظر داریم علاوه بر کنترل تعرفه و کنترل امکانات مطب حتماً تفکیک زباله به‌درستی صورت می‌گیرد و یا قراردادی برای زباله عفونی دارد یا خیر در صورت نداشتن حتماً برخورد می‌شود و به‌‌عنوان متخلف معرفی می‌شود در مراکز بزرگ‌تر مانند درمانگاه‌ها بیمارستان‌ها معاونت درمان و معاونت بهداشتی مرتب از ارگان‌های خارج دانشگاه اداره بازرسی استان یک گروه کارشناسی از این اداره همراه با کارشناس های بهداشت محیط و کارشناس‌های درمان از تمام بیمارستان‌های استان بازدید به عمل می‌آورند اول زباله‌های عفونی و دوم فاضلاب‌های بیمارستانی که فرایند دفع فاضلاب‌های بیمارستانی را بررسی می کنند.

محیط زیست مسئول نظارت بر دپوی زباله

حجم زباله‌های بیمارستان بسیار زیاد است این‌قدر برایمان محل دپوی زباله عفونی مهم است که باید مجهز به سیستم خنک‌کننده باشد و در صورت خرابی دستگاه باید بلافاصله بیمارستان با این شرکت‌ها قرارداد می‌بندد تا زباله‌ها بی‌خطرسازی بشود در منطقه دپوی زباله محیط زیست بازدید می کند ولی به‌صورت دوره‌ای از بیمارستان بازدید می‌کنید ولی با این‌همه نظارت‌ها نافی تخلفات نیستیم.

برخورد با عامل انتقال زباله های بیمارستانی بی خطر ساز نشده در چهاردانگه و اعزام کارشناس 

خبرنگار چهاردانگه نیوز با ارایه پیشنهاد اعزام کارشناس برای بررسی زباله های بیمارستانی در محل دپو و پیدا کردن مرکز متخلف درمانی دکتر رضا آگاه در پاسخ گفت در کارگروه امنیت غذای  استان با ریاست استاندار و دبیری رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیشنهاد می دهم این موضوع را در کارگروه مطرح بشود با توجه به شرایط بوجود آمده با حضور همکاران دانشگاه و محیط زیست از محل دپو بازدید بشود و با کسب سر نخ‌ها و مشاهده بارکد و در صورتی که از قبل شناسایی شده باشد و برچسب شناسایی داشته باشد آن مرکز را پیدا بکنیم و با آن مرکز و برخورد صورت بگیرد.

بازدید سر زده از نحوه بی خطر سازی مراکز درمانی

در پاسخ به درخواست خبرنگار چهاردانگه نیوز مبنی بر بازدید سرزده از نحوه جمع آوری تفکیک و بی خطر سازی یکی از مراکز درمانی دکتر آگاه اعلام کرد در هر زمان که از سوی خبرنگار چهاردانگه نیوز تعیین شود و هر مرکز درمانی مورد نظر اجازه ورود داده می شود.

به زودی خبرنگار چهاردانگه به صورت سر زده به یکی از مراکز مراجعه و متقابلا نتیجه بازدید را منتشر خواهد شد 

گفتگو از سید محمدعلی قادری

 

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    با سلام و خدا قوت
    از دکتر آگاه بعید است که فرق بین باکتر های موجود در پوشاک بچه و نمونه آلوده به باکتری سل را نفهمد!!!؟
    آقای دکتر!!؟؟ باکتری ساپروفیت را با پاتوژن قیاس می کنید و با مغلته بازی در پوش به این سهل انکاری خود می زنید.
    واقعاً متاسفم که مسئول بهداشت مملکت تمام ایرادات را خوب تفکیک کرد…
    نظام پزشکی، شهرداری، مراکز خصوصی، …… پس شما و محیط زیست در قانون پسماند چه…. میکنید؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.