پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آمریکا باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود

0

علی اکبر جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اقدام آمریکا در شهادت سردار سلیمانی و دیگر فرماندهان همراهش را مصداق بارز تروریسم توصیف کرد و افزود : مقامات عالی رتبه نظامی در خاک کشور خود و یا کشور ثالث از مصونیت سیاسی برخوردار هستند که نباید مورد تعرض قرار بگیرند.

وی گفت : بر اساس قوانین بین المللی دولت ها در صورت دستگیری مقامات و فرماندهان نظامی دشمن حتی حق شکنجه آنها را نیز ندارند در حالی که آمریکا و همپیمانانش همواره با نقض قوانین بین الملل دست به ترور و کشتار مقامات عالی رتبه کشورها می زنند. 

استاد بین الملل دانشگاه مازندران تاکید کرد: در کنار عواقب متعدد ترور سردار سلیمانی و فرماندهان همراهش، اقدام آمریکا در صحنه بین الملل عواقبی همچون مخدوش شدن مصونیت سیاسی ، دیپلماتیک و نظامی دارد و به نوعی سرآغاز بی اعتمادی بین المللی خواهد بود.

تکرار سناریو آمریکایی نقض منشور سازمان ملل

جعفری همچنین اظهار داشت : آمریکا بار دیگر ثابت کرده است که برای منشور سازمان ملل احترامی قائل نیست و آن را به راحتی نقض می کند و به صورت خطرناکی اینگونه ترور را به رویه بین المللی تبدیل کرده است.

وی اقدام آمریکا را نقض کامل استقلال داخلی و سیاسی کشورها عنوان کرد و افزود : از لحاظ حقوق بین الملل این اقدام مجرمانه و ناقض قواعد بین المللی است.

 استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران همچنین اظهار داشت : بر اساس منشور سازمان ملل متحد کشورها حق ندارند در برابر یکدیگر متوسل به زور و استفاده از نیروی نظامی شوند و استقلال یکدیگر را نقض کنند ، در حالی که رفتار تروریستی آمریکا دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بوده و اقدام تروریستی در خاک یک کشور نیز محسوب می شود.

وی یکی از نکات دیگر در ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و همراهانش را وقوع آن در محوطه‌ فرودگاهی دانست و گفت : فرودگاه ها در قوانین بین الملل به عنوان مناطق امن محسوب می شوند که به دلیل آسیب به غیر نظامی ها نباید عملیات نظامی در آنجا انجام شود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه مازندران تاکید کرد: این ها مواردی است که باید آمریکا نسبت به آن در دادگاه های بی طرف و عادلانه بین المللی پاسخگو باشد.

جعفری شهادت سردار سلیمانی را علاوه بر پیامدهای منطقه ای دارای پیامدجهانی توصیف کرد و گفت : در صورت آزادی عمل تروریستی ها در منطقه این فرصت را برای انجام عملیات در هر نقطه دنیا پیدا خواهند کرد.

وی افزود : با این اقدام دولت آمریکا کمک بزرگی به تروریست ها کرده و با به خطر انداختن جان مردم خود باید به شهروندان خود نیز پاسخگو باشد.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.