پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح تسطیح زمین‌های شالیزاری چهاردانگه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از اجرای اجرای طرح تسطیح زمین‌های شالیزاری در چهاردانگه خبر داد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، طهمورث قاسم‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری، بر اجرای طرح تسطیح شالیزارها در منطقه چهاردانگه تاکید کرد و بیان داشت: هموارسازی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظرگرفتن ضریب نفوذپذیری و بافت خاک، جلوگیری از تندآب و فرسایش سطحی و به‌وجود آوردن شرایط یکسان و هماهنگ توزیع آب در عمق مزرعه تسطیح اراضی کشاورزی گفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های شالیزاری شامل تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌ها، تسطیح علمی زمین، احداث کانال‌ها، زهکشی‌‌های زیرزمینی و سطحی، ایجاد کرت‌های مستطیل شکل هندسی و ساخت جاده‌های بین مزارع است که علاوه بر بهبود حفاظت آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب و بهره‌وری آبیاری را افزایش می‌دهد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بیان کرد: اجرای این طرح افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشاورزان، کاهش سختی کار، کاهش استفاده از نهاده‌های کشاورزی، افزایش بهره‌وری و کشت یکپارچه را به همراه دارد.

 

قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: در روش سنتی به دلیل اینکه آب از یک طرف وارد قطعه اول می‌شود، کشاورزانی که در وسط مزرعه قرار می‌گیرد حق انتخاب ندارد اما با اجرای یکپارچه‌سازی، هر کشاورز در هر نقطه‌ای از زمین دارای شبکه زهکشی مستقل بوده و در هر زمانی می‌تواند آب را وارد زمین خود کند و از هدر‌رفت آب جلوگیری می‌شود.

 

وی گفت: امکان کشت دوم به‌دلیل رفع شرایط ماندابی در طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی زمین‌ها فراهم می‌شود که علاوه بر کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید، سبب افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی عملکرد در واحد سطح می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار کرد: با توجه به کم‌آبی سال گذشته و تداوم آن در سال‌های آینده که ناشی از کاهش باران و برف ایجاد می‌شود، بسیاری از زمین‌های منطقه چهاردانگه در معرض کمبود آب قرار دارند.

 

قاسم‌نژاد گفت: یکی از مناطقی که با این کمبود آب مواجه بوده، منطقه مازارستاق است که ۱۰۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری در این منطقه واقع شده است و یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی کیاسر رفع این مشکل و رفاه حال کشاورزان این منطقه است./فارس

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.