پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پل تاریخی ورسک در مازندران مقاوم سازی می شود

مدیرکل راه آهن شمال گفت : پل ورسک در حوزه راه آهن شمال در سالجاری با نظارت کارشناسان فنی تحت عملیات مقاوم سازی قرار می گیرد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، یوسف گران پاشا روز دوشنبه به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری در گفت و گو با خبرنگاران مازندران در ساری اظهارکرد : برای اجرای طرح مقاوم سازی پل ورسک در این منطقه حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از سوی راه آهن جمهوری اسلامی پیش بینی شد.

وی اضافه کرد : این ابینه فنی به طور مستمر هرسه سال یکبار به طور کامل بازبینی و مشکلات فنی احتمالی آن نیز از سوی کارشناسان فنی برطرف می شود.

وی مهمترین مشکل برای پل ورسک را از لحاظ فنی حمل بار با ظرفیت بیش از ۲۰ تن اعلام کرد و گفت : ظرفیت این پل برای عبور بار حدود ۲۰ تن است و ما واگن های روسی که با ظرفیت ۲۲٫۵ تن ظرفیت که در این مسیر تردد می کنند را با تعادل باری اجازه عبور می دهیم.

پل وِرِسک در سوادکوه که از شاهکارهای مهندسی به حساب می آید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد.این پل که راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می کند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره ساخته شد.

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است.

مدیرکل راه آهن شمال مسایل حاشیه ای مطرح مبنی بر اتمام گارانتی پل ورسک از سوی کشور سازنده به مدت ۷۰ سال و اتمام رسیدن مدت زمان گارانتی گفت : پل ورسک هیچ گونه گارانتی نداشته و در مجموع ابنیه های فنی و ساختمان از سوی هر سازنده ای فاقد هر گونه گارانتی است و بهترین کار برای این بناها نیز نگهداری مناسب و فنی است.

وی بهترین گارانتی برای بهره گیری بیشتر از ۷۰ سال این پروژه فنی را نگهداری اصولی آن و اجرای طرح مقاوم سازی در سالجاری اعلام کرد.

گران پاشا افزود : همچنین با نصب سنسور بر این پل با نظارت دانشگاه علم و صنعت تهران کنترل ارتعاشی این ابنیه نیز از سوی کارشناسان به صورت مستمر انجام می شود.

این مسوول ریلی در مازندران تعدد تقاطع، بالا بودن شیب مسیر شبکه ریلی را مهمترین معضل در راه آهن شمال اعلام کرد که باعث کاهش ظرفیت جابجایی بار و کندی تردد شده است.

افزایش ظرفیت حمل بار راه آهن شمال به هشت میلیون تن
مدیرکل راه آهن شمال گفت : هم اکنون میزان ظرفیت جابجایی بار از راه آهن شمال( رشت- مازندران- گرگان) سالانه حدود دو میلیون تن است که حدود ۲۵ درصد از ظرفیت ها نیز به دلیل کمبود بار خالی است.

گران پاشا با اشاره به کاهش هفت درصدی جابجایی بار درحوزه حمل و نقل زمینی افزود : در سالجاری میزان حمل بار از راه آهن شمال به نسبت مشابه سال قبل حدود سه درصد رشد داشت و این ظرفیت با بهره گیری کامل از محور اینچه برون- به ترکمنستان به هشت میلیون تن می رسد.

به گفته وی با ایجاد برخی زیرساخت های فنی در این محور بزودی میزان حمل بار در این مسیر به سه میلیون تن و با برقی شدن نیز تا هشت میلیون تن خواهد رسید.

برقی شدن راه آهن شمال
مدیرکل راه آهن شمال گفت : طرح برقی شدن راه آهن شمال براساس پروتکل دو جانبه بین روسای جمهوری ایران و روسیه با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به امضاء رسید و بزودی نیز این طرح وارد فاز اجرایی می شود.

وی بازسازی فضای تونل و برخی تغییرات جزء در ریل ها را مهمترین برنامه اولیه برقی شدن این مسیر دانست و گفت : در سالجاری ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این حوزه پیش بینی شد و بزودی این طرح ازشیرگاه به زیرآب در مازندران وارد فاز اجرایی می شود.

راه آهن شمال از گرمسار تا گرگان را شامل می شود که در سالجاری با تفکیک حوزه راه آهن گرگان این مسیر تا گلوگاه در اختیار مازندران قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.