پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۷۰ درصد معادن مازندران مسئول فنی ندارند

0

هادی حمیدیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود حدود ۲۵۰ واحد معدنی در مازندران و فعال بودن ۱۱۰ معدن از این تعداد، افزود: همچنین در حال حاضر ۹۰ مسئول فنی در این معادن فعالیت دارند.

وی نبود مسئول و فنی و ایمنی در معادن را نقص بزرگ و نقض آشکار مقررات دانست و توضیح داد: بیشتر معادن زغالسنگ کشور در مازندران فعال است و نبود مسئول ایمنی و فنی در این معادن پرخطر قابل قبول نیست.

بنا به اعلام سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از سه هزار و ۵۰۰ کارگر معدنی استان یک هزار و ۵۰۰ نفر در ۵۰ معدن زغالسنگ فعالیت می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در چهار سال اخیر چهار کارگر معدن استان حین کار دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

حمیدیان حضور مسئول فنی در معادن را جز الزامات در حین دریافت پروانه بهره برداری اعلام کرد و ادامه داد: در آئین نامه اجرایی قانون معادن حضور مسئول ایمنی را در معادن بالای ۲۵ کارگر اعلام کرده است، اما با توجه به شرایط کار در معادن از نظر ما و آنهایی که در معادن فعالیت می‌کنند حضور مسئول ایمنی در تمامی معادن ضرورت دارد چرا که این افراد متخصص با بررسی‌های تیمی و کارشناسی می‌توانند جنبه‌های مختلف ایمنی معدن را ارزیابی بکنند به طوری که می‌توان گفت محیط کار امنی را برای کارگران فراهم می‌کنند.

حدود یک هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل رشته‌های معدنی مازندران عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند که از این تعداد ۴۵۰ نفر پروانه فعالیت دارند.

آئین نامه اجرایی قانون معادن که در ماده ۶۵ آن عنوان شد انجام عملیات معدنی باید تحت نظر مسئول فنی و مسؤول ایمنی و حفاظت درمعادن انجام گیرد.

همچنین در ماده ۶۶ این آئین نامه در تعریف مسئول فنی عنوان شد که مسئول فنی عملیات کسی است که اداره کلیه امور فنی معدن به عهده اوست وتوسط دارنده پروانه عملیات ازمیان افراد واجد شرایط انتخاب و به وزارت معادن و فلزات معرفی می‌شود.
همچنین ماده ۶۸ این آئین نامه به استناد بند (۳) آئین نامه‌های حفاظت وبهداشت کار تمامی معادنی که بیش از (۲۵) نفر کارگر داشته باشند، عملیات باید تحت نظر یک نفر مسؤول‌حفاظت وایمنی صلاحیت دار انجام گیرد و در معادنی که کمتر از (۲۵) نفر کارگر دارند این مسئولیت به عهده سرپرست معدن مسؤول فنی معدن می‌باشد.

۲۰۹۶/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.