پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۳۸ درصد از مرگ ناشی از حوادث کار در حوزه ساختمانی است

0

دبیر شورای عالی حفاظت فنی و بهداشتی کشور روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی ایمنی کار در معادن مازندران که در ساری برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایمن نبودن کارگاه‌های ساختمانی و رعایت نشدن نکات ایمنی در کار را از دلایل اصلی بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از کار در کارگاههای ساختمانی به نسبت سایر کارگاه‌ها بیان کرد.
علی مظفری تعداد کارگاه‌ها را در ایران ۴۵۰ هزار واحد بیان کرد.
براساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته حدود ۱۰ هزار حوادث ناشی از کار در ایران برای کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی رخ داد که در این ارتباط حدود ۶۷۸ کارگر جان خود را از دست دادند که بیشترین تلفات انسانی در کارگاه‌های کارگری با ۱۷۹ مورد مربوط به استان تهران است و پس از آن اصفهان با ۵۲ فوتی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادند.
آمار ناشی از حوادث کار در استان مازندران در سال گذشته ۲۱ مورد اعلام شده‌است.
کاهش ۶ درصدی نرخ حوادث کارگری
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال گذشته نرخ حوادث کار در کارگاه‌های ایران نسبت به سال ۹۶ حدود ۶ درصد به دلیل رعایت نکات ایمنی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه کاهش یافت.
مظفری اظهار داشت: این در حالیست که نرخ شاخص حوادث منجر به فوت در این کارگاه‌ها در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ازاء هر ۱۰۰ هزار کارگر (مبنای تعیین شاخص از لحاظ سازمان بین المللی کار) در ایران ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد.
وی ابراز امیدواری کرد تا با سخت‌گیری بیشتر بازرسان کار، مسوولان فنی کارگاه‌ها و رعایت مسایل ایمنی کار از سوی کارگران و برنامه‌های پیشگیرانه، این حوادث همچنان روند نزولی خود را طی کند.

مرگ ناشی از بیماری شغلی ۸ برابر بیشتر از حوادث کارگری
مظفری بیماری شغلی را مخاطرات اصلی برای مرگ کارگران در جهان بیان کرد و گفت: براساس آمار سازمان بین المللی کار، میزان مرگ و میر کارگران براثر بیماری‌های شغلی در جهان ۸ برابر بیشتر از حوادث کارگری است.
وی اضافه کرد:
براساس این آمار سالانه ۲ میلیون و ۷۸۰ هزارکارگر در جهان به دلایلی از جمله حوادث ناشی از کار و بیماری شغلی جان خود را از دست می دهند که حدود ۳۴۰ هزار، مرگ کارگران در حین کار و ناشی از حوادث مرتبط رخ می دهد و مابقی به دلیل بیماری‌های شغلی است.
وی بدون اشاره به آمار دقیق مرگ کارگران ایرانی براثر بیماری شغلی پیش بینی کرد که آمار داخلی با سازمان بین المللی کار به نوعی همخوانی داشته باشد.
مظفری گفت: ارایه آمار مرگ ناشی از بیماری شغلی در ایران بر عهده وزارت بهداشت و درمان است اما پیش بینی می شود میزان مرگ و میر ناشی از بیماری شغلی در ایران نیز همسان سایر کشورهای جهان باشد.
بالا بودن ریسک خطر حوادث در معادن
دبیر شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کشور با اشاره به بالا بودن ریسک حوادث کار در معادن گفت: به طور میانگین خطر حوادث کارگری در معادن به دلیل عدم آشنایی با منطقه فعالیت، عدم کنترل رفتارهای کارگری و سایر متغییرهای دیگر ۸ برابر بیشتر از سایر فعالیت های شغلی دیگر است.
مظفری افزود: در سطح کشور حدود ۵ هزار و۴۰۰ معدن فعال با افزون بر ۹۱ هزارشغل وجود دارد که ۹۰ معدن فعال مربوط به زغالسنگ با حدود ۱۰ هزار کارگر است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایمن سازی معادن حدود ۶ هزار آیین نامه را به متولیان معادن ابلاغ کرد و اجرای درست این آیین نامه‌ها توانست تا حدودی حوادث کار در معادن کشور را کاهش دهد.
وی اضافه کرد: برای کاهش حوادث کارگری در معادن کشور باید صدور پروانه بهره برداری با رعایت الزامات قانونی و آیین نامه‌های ایمنی صادر شود.
به گفته مظفری در سال گذشته حوادث منجر به فوت در معادن کشور نسبت به سال ۹۶ حدود ۶۰ درصد کمتر شد و دلیل این کاهش اجرای برنامه های پیشگیرانه و رعایت آیین نامه های ایمنی در کارگاههای معادن کشور بیان شد.

کارگاه آموزشی ایمنی کار در معادن مازندران روز چهارشنبه با حضور کارشناسان فنی معادن در ساری برگزار شد.
مازندران ۱۱۰ معدن فعال دارد که سه هزار و ۵۰۰ نفر در این معادن اشتغال دارند و بنا به اظهار رئیس سازمان نظام مهندسی معادن مازندران حدود ۹۰ درصد از این معادن فاقد مسوول فنی است.
۶۹۸۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.