پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۳۴ هزار خانوار دارای دو معلول به بالا در کشور شناسایی شدند

0

دکتر مجیدرضازاده روز یکشنبه در حاشیه آیین تکریم و معارفه مدیران کل بهزیستی استان مازندران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در ساری اظهار داشت: در برخی از این خانوارها، خانواده دارای ۹ معلول نیز داریم که نشان می دهد که این معلولیت ها ناشی از مسایل ژنتیکی است.

وی اضافه کرد: بررسی اولیه نشان می دهد که حداقل ۳۰ درصد از معلولیت ها در سطح کشور جنبه ژنتیکی ندارد.
طرح اختلال فراگیر ژنتیک 

وی اضافه کرد : براساس طرح فراگیر اختلال ژنتیکی تمام معلولیت ها در این طرح در قالب غربالگری مورد بررسی قرار می گیرد و به معلولانی که اشکال ژنتیکی برای آنها به اثبات رسید به مشاوران مربوطه معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مشاوران ژنتیکی در صورت لزوم با آزمایش از این خانواده ها به تشخیص دلایل معلولیت های آنها می رسند و پس از آن مشاوره هایی را برای جلوگیری از ادامه معلولیت در خانواده هاشان داده می شود.

معاون سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: همچنین به این خانوارها آموزش داده می شود که در صورت ازدواج و یا حتی بارداری مجدد چه مسایلی را باید انجام دهند تا این اشکال تکرار نشود.

دکتر رضازاده ادامه داد : علاوه بر آن به خانواده هایی که معلولیت در خانواده شان غیر ژنتیکی است نیز مشاوره و به نوعی اطمینان خاطر داده می شود که آنها برای بچه دار شدن و حتی ازدواج در آینده مشکلی ندارند
فعالیت سه هزار مرکز مشاوره خانواده 

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می گوید: در حال حاضر حدود سه هزار مرکز مشاوره روانشناسی در سطح کشور فعالیت دارند و مرکزی که بخواهند به صورت تخصصی در امر ازدواج باشند باید برای دریافت مجوز به بهزیستی مراجعه کنند.

دکتر رضازاده اظهارداشت: در سال جاری بهزیستی برای برنامه کاهش طلاق ، برنامه های مداخله پیش از ازدواج را به خصوص برای کسانی که با وجود ریزفاکتورهایی در معرض طلاق قرار دارند، برنامه های مشاوره ای تدوین کرده به طوری که این افراد حداقل در پنج سال اول زندگی از این مشاوره ها بهره مند می شوند.

وی ریزفاکتورها برای شناسایی این افراد را شامل جوانان از خانواده طلاق، اعتیاد و زوج های دارای سابقه اعتیاد اعلام کرد و اظهارداشت: این گروه ها از مشاوره خانواده و روانشناسی بهره مند خواهند شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.