پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۲ بهله جغد در مازندران پس از تیمار به طبیعت بازگردانده شد

0

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس و کلاردشت روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در چند روز گذشته یک بهله جغد بوف بزرگ که از قسمت منقار دچار آسیب شده بود در منطقه روستای سینوا بخش مرکزی این شهرستان پیدا شد و از سوی دوستدار محیط زیست به این اداره تحویل داده شد.

ابوالقاسم محمدپور  ادامه داد: بعد از تیمار و بهبودی کامل روز گذشته این جغد به آغوش طبیعت بازگردانده شد.

محمد پور از مردم و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه پرنده مصدوم و زمین گیر شده، آنها را به واحدهای محیط بانی و اداره محیط زیست شهرستان چالوس تحویل دهند و یا با شماره ۵۲۲۲۹۲۷۶ تماس بگیرند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یک بهله جغد در منطقه روستای واز بخش چمستان نیز در هفته گذشته به دلیل بیماری زمین گیر شده بود از سوی روستائیان تحویل این اداره شد.

عباس بابایی افزود: این جغد پس از تیمار، درمان و تغذیه در زیستگاه اصلی خود رها سازی شد.

جغدها گونه ‌های بسیار ارزشمندی در طبیعت هستند که جوندگان را کنترل می ‌کنند. شاه بوف (Eagle Owl) بزرگترین جغد ایران و خاورمیانه بوده و در شب ها نیز فعال است.

اندازه این جغد بین ۵۹ تا ۷۳ سانتیمتر و طول ۲ سر بال های آن بین ۱۳۸ تا ۱۷۰ سانتیمتر است.

نگهداری و رژیم غذایی جغدها هر کدام فرق می کند و امکان مراقبت درست آنها تا پیش از شناسایی دقیق گونه فراهم نیست و این گونه های جانوری حتما باید در شب رهاسازی شوند چرا که در روز ممکن است توسط پرندگان شکاری مانند عقاب ها و یا روباه شکار شوند.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

حدود یکصد هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، ۱۵ هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراز که بین نور و آمل مشترک است و منطقه حفاظت شده جنگلی واز بخش چمستان با حدود ۱۰ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع ۴۰۰هکتاری رزن بخش بلده توسط نیروهای محیط زیست شهرستان نور حفاظت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.