پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی در تنکابن بهره برداری شد

0

ابراهیم کاویانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید اظهار داشت: ۲۱ پروژه در زمینه اقتصاد مقاومتی همزمان با هفته جهاد کشاورزی به مرحله بهره‌برداری رسیده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در فواصل بعدی مراسم گشایش آنها برگزار می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها در بخش‌های شیلات، مکانیزاسیون، آبیاری تحت فشار و گل و گیاه و غیره بوده و در زمینه مکانیزاسیون ۹ دستگاه ماشین کشت مکانیزه به بدنه ماشین آلات تنکابن اضافه شده است.

کاویانی با بیان اینکه در زمینه کشت مکانیزه برنج در سال جاری ۶۰ درصد افزایش داشتیم، تصریح کرد: تنکابن دارای سه هزار هکتار شالیزار است که سالانه ۹ هزار و ۸۰۰ تن شلتوک برنج و ۵ هزار و ۲۰۰ تن برنج سفید از آن برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با برشمردن پتانسیل‌های این شهرستان در بخش‌های شیلات، مرکبات، کیوی، گل و گیاه و غیره بیان داشت: سالانه ۱۵ هزار تن کیوی و چندین کانتینر گل و گیاه زینتی از تنکابن به کشورهای هدف صادر می‌شود.

کاویانی با بیان اینکه افزایش صادرات محصولات، سبب ارزآوری، رونق اقتصادی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال می‌شود، خاطرنشان کرد: تنکابن فقط در زمینه صادرات گل و گیاه و کیوی می‌تواند ارزیابی فراوانی داشته باشد زیرا ۲۰ هکتار و نیم هکتار از اراضی این شهرستان به گلخانه مسقف فضای بسته و ۲۱۰ هکتار آن در فضای باز به پرورش گل و گیاه اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در زمینه واگذاری تسهیلات از سامانه کارا و سیتا تسهیلات خوبی را به متقاضیان بخش کشاورزی و دامداری، ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشتارگاه صنعتی نشتارود، گل و گیاه و دام عشایر پرداخت کردیم.

این مسئول با بیان اینکه برای معرفی محصولات راهبردی مانند کیوی توانستیم برای نخستین بار با حضور مقامات کشوری در سال گذشته جشنواره تخصصی کیوی را در شهرستان برگزار کنیم، گفت: کیوی یک محصول ارز آور بوده و ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای این محصول راهکاری بسیار مناسب برای افزایش تولید آن به منظور تقویت و رونق اقتصادی در منطقه است.

وی در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت آموزش و ترویج تاکید کرد وافزود: اصلاح کشت و روش‌های نوین آن از جمله مباحثی است که توسط کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در سطح روستاها آموزش داده می‌شود.

این مسئول در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز هم گفت: در چند سال اخیر ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران و به تبع آن در سطح شهرستانها افزایش یافته و با توجه به اینکه صنعت مازندران بر پایه کشاورزی استوار است حفظ این اراضی برای نسل‌های آینده به مراتب از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود.

کاویانی از اعضای شوراهای ی اسلامی، دهیاران و مسئولان نهادهای نظارتی خواست تا در زمینه جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به اداره جهاد کشاورزی کمک کنند.

وی درباره شیوع مگس مدیترانه هم بیان کرد: مگس مدیترانه یکی از آفاتی است که سبب نابودی مرکبات می‌شود و به همین دلیل کارشناسان جهاد کشاورزی در سطح روستا شیوه مبارزه با این آفت را به روستاییان آموزش می‌دهند.

کاویانی افزود: اعضای شورای اسلامی و دهیاران هم می‌توانند با آموزش باغداران برای پاکچین کردن میوه‌های سال گذشته که هنوز بر سر درختان باقی مانده اند، چرخه شیوع این آفت را متوقف سازند.

کد خبر 4954782
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.