پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گل گاوزبان؛ پاشنه آشیل اقتصاد روستایی/ اشتغال ۱۰ هزار خانوار

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زینب پیله کوهی: مازندران با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌شمار خدادادی و منحصر فرد بودن در بخش کشاورزی و همچنین خوش درخشیدن در حوزه کشت گیاهان دارویی این استان را در لیست تولیدکنندگان برتر قرار داده است که شناسایی و فرآوری این نوع گونه‌های دارویی درآمدزایی و اشتغال پایدار را برای روستاییان به ارمغان می‌آورد.

آب‌وهوای معتدل و کوهستانی، دارا بودن اراضی شیب‌دار مستعد در کنار بارش‌های مطلوب و همچنین فراهم کردن سطح زیر کشت، منطقه هزارجریب را به‌ یکی از مناطق مطرح استان درزمینهٔ پرورش گیاهان دارویی و داروخانه خدادادی تبدیل کرده است که علی‌رغم فواید درمانی بی‌شمار چشم‌انداز بسیار زیبایی را در دامن دشت‌ها و کوه‌های مرتفع به نمایش گذاشته است.

منطقه هزارجریب نکا با توجه به موقعیت جغرافیایی و سطح زیر کشت ۴۸۴ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گیاهان دارویی و تولید ۱۳۰ تن در سال رتبه اول تولیدات گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است که همین امر سبب اشتغال پایدار برای ۲ هزار و ۳۲۱ نفر به‌صورت دائم و ۸۶۰۰ نفر به‌صورت روزانه شد.

سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی نکا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید محصولات کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: با توجه به اقلیم منطقه بیش از ۴۵ نوع محصول کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود که با اصلاح الگوی کشت این گونه‌ها افزایش خواهد یافت.

تولید ۱۴۰ تن گیاه گل‌گاوزبان در اراضی شهرستان نکا

این مسئول با تأکید بر اینکه ۴۸۴ هکتار از اراضی شهرستان نکا زیر کشت گیاهان دارویی هستند، افزود: گیاهان دارویی از قبیل گل‌گاوزبان، به‌لیمو، رزماری، آویشن و مریمی در اراضی کوهستانی و دشت شهرستان توسط کشاورزان کشت می‌شود که با تولید ۱۴۰ تن گیاهان دارویی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

موسوی با اشاره به نقش بانوان در سهم بری اشتغال منطقه بیان کرد: بانوان به‌عنوان مروجین حوزه کشاورزی ۵۰ درصد اشتغال بخش گیاهان دارویی را عهده‌دار هستند . 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی نکا در حوزه گیاهان دارویی و برداشت گل‌گاوزبان فرصت اشتغال دو هزار و ۳۲۱ نفر به‌صورت دائم و هشت هزار و ۶۰۰ نفر به‌صورت روزمزد فراهم است که به‌نوعی به‌عنوان اشتغال پایدار درآمد سالیانه روستاییان را تأمین می‌کند.

تبدیل رویکرد معیشتی به رویکرد اقتصادی

فرماندار نکا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تبدیل رویکرد معیشتی به رویکرد اقتصادی اذعان داشت: با توجه به سال جهش تولید باید توانمندی شهرستان را در حوزه زیرساختی، کشاورزی، گردشگری، عمرانی و اقتصادی بالا ببریم.

عبدالجواد توحیدی مقدم گفت: در شرایط حاضر که دشمن ترور حوزه اقتصادی را در سر می‌پروراند باید به فرزندانمان مدیریت معیشتی را آموزش دهیم تا در شرایط بحرانی با مدیریت صحیح مشکلات را از میان بردارند.

این مسئول ادامه داد: حمایت از تولیدکنندگان و فرآوری گیاهان دارویی می‌تواند این شهرستان را به‌ قطب و پایتخت گیاهان دارویی در سطح کشور تبدیل کند درصورتی‌که درگرو برند سازی محصولات تولیدی، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده شود.

وی با تأکید بر توانمندسازی چرخه اقتصاد روستاییان خاطرنشان کرد: در حوزه خرد و کلان نیازمند صنایع قدر هستیم، در این راستا با توجه به ظرفیت‌های خانوارهای روستایی و پتانسیل‌های موجود در اراضی کشاورزی می‌توان چرخه اقتصاد خانوارها را بار دیگر احیا کرد.

امیر مسعود استاد حسین مسئول انجمن تغذیه سالم ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انجمن تغذیه سالم به‌عنوان یک تشکل مردمی از سال ۹۳ آغاز به کارکرده است که با فعالیت ۹۰۰ نفر از فعالین، کارشناسان و اساتید این حوزه فرهنگ تغذیه سالم را در بین مردم ترویج و نهادینه می‌شود.

وی گفت: برای اینکه تغذیه سالم در بین مردم نهادینه شود باید تقاضا سازی غذای سالم نیز با به‌کارگیری و برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و سمینارها و جشنواره به همراه آموزش درست و اصولی باهدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در دستور کار کارشناسان این حوزه قرار گیرد.

با ورود دلالان در بازار فروش محصولات گیاهی کشاورزان ناکام خواهند ماند

رضا شعبانی دبیر نخستین جشنواره گل‌گاوزبان نکا ایجاد اشتغال چند برابر، افزایش سطح زیر کشت، بازارسازی مناسب، معرفی منطقه و ایجاد مراکز فرآوری برای جلوگیری از خام فروشی را ازجمله اهداف بارز این جشنواره یاد کرد که با عملیاتی شدن این جشنواره برنامه‌های در نظر گرفته با قوت پیگیری خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بستر مستعد طبیعی این محصول متأسفانه بازار مناسبی برای فروش محصولات تولیدکنندگان وجود ندارد که به‌مراتب با ورود دلالان در این بخش کشاورزان ناکام خواهند ماند لذا طی ۶ ماه گذشته با بررسی میدانی به دنبال برون‌رفت از این مشکل هستیم.

شعبانی تبدیل نکا به مرکز تولید گیاهان دارویی و مبادلات تجاری این محصولات به‌عنوان قطب کشور را از دغدغه‌ها و برنامه‌های مهم این جشنواره برشمرد که با برنامه‌ریزی مدون و حمایت سرمایه‌گذاران و مسئولان این امر اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از مهر، حال که سطح زیادی از اراضی شهرستان نکا در بخش هزارجریب و مرکزی پوشیده از گیاهان دارویی بسیار چشم‌نواز است دور از انصاف است این گیاه خودرو و خداداد مورد بی‌انصافی و بی‌مهری قرار گیرد لذا در همین راستا باید برای تغییر رویکرد معیشتی روستاییان و تأمین اقتصاد خانوار روستایی و همچنین فرصت اشتغال پایدار چاره‌اندیشی شود تا از این طریق برندسازی، گردش مالی شهرستان و شرایط اشتغال فصلی روستانشینان رونق یابد چراکه علاوه بر کارآفرینی فرصتی برای جذب گردشگر و توسعه پایدار را نیز می‌تواند برای این شهرستان به ارمغان داشته باشد.

کد خبر 4971617
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.