پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرار از مسئولیت سم‌ است، همه باید در ساختن کیاسر قدم برداریم ( بخش اول )

0

کاظمی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر کیاسر است، او تحصیل‌کرده مهندسی بهداشت ‌محیط حرفه‌ای است و لیسانسش‌ را در سال ۸۰ از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و کارشناسی‌ارشد را در رشته مدیریت محیط‌زیست گرایش( HSE) از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال اخذ نمود.

کارمند رسمی دانشگاه علوم ‌پزشکی مازندران است و فعالیت اداری‌‌ را از مرکز بهداشت استان مازندران در سال ۷۷ آغاز کرد و دو سال بعدش راهی نکا شد و به عنوان کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای به فعالیتش ادامه داد.

مهندس کاظمی ۱۶ سال در شهرستان به فعالیت در حوزه بهداشت محیط حرفه‌ای‌ ادامه داد و در سال ۹۶ با عنوان کارشناس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی به دانشگاه علوم‌ پزشکی برگشت.

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به بهانه هفته دولت با دعوت از مهندس کاظمی شهردار کیاسر به دفتر چهاردانگه نیوز گفتگوی مفصلی با شهردار کیاسر انجام داده که در چند بخش منتشر خواهد شد.

 

………………………………………………………………………………………………………….

 

آقای شهردار ضمن خوشامدگویی به شما، در دوره‌ی‌ خاصی مسئولیت شهرداری را پذیرفتید، حواشی شورای کیاسر این مدت کم نبود، کرونا هم اضافه شد، به نظر می‌رسد قبول این مسئولیت در این مقطع یک ریسک بزرگ است، از طرفی با توجه به اینکه‌ خودتان فرزند کیاسر هستید انتظار می‌رفت که پا در عرصه نبرد سخت بگذارید و به مشکلات نه نگویید.

ممنونم از شما، همان‌طور که فرمودید من متولد کیاسرم، آذرماه ۵۶ مقارن با روز عرفه پایم به این خاک باز شد، شب‌ شهادت حضرت مسلم بود بنا به توصیه‌‌ی‌ بزرگی‌ از اهالی روستا نام مسلم را برای ما برگزیدند.

خانواده‌ای‌ دارم معتقد به شعائر دینی در محله قدیمی وسگرخیل، راه‌ رفتن را که آموختم‌ از آهنگرخیل تا کشرخیل‌ و سادات‌محله را پا گذاشتم و همراه با سایر هم‌سن‌وسال‌هایم محرومیت‌ها‌ی‌ آن دوره را پشت‌سر گذاشتم، بزرگ و بزرگ‌تر شدم. این مدت در کنار پدر در جلسات قرائت قرآن حاضر می‌شدیم، در این جلسات علاوه بر دعا و قرائت قرآن احکام دینی را فرا گرفتم.

من تا سال ۷۵ در کیاسر ساکن بودم‌، بعدازاینکه وارد دانشگاه شدم گذشته، ابا و اجادم را فراموش نکردم.

این مدت باوجود مسئولیت‌های مختلف اجتماعی‌ و کار در دستگاه بهداشت و درمان استان هیچ‌گاه از کیاسر غافل نبودم. همواره نسبت به این مردم احساس دِین‌ می‌کردم‌.

ازآنجایی‌که رهبری ادامه راه انقلاب را منوط‌ به حضور نسل جوان دانستند و در همین راستا بیانه‌ای‌ تحت عنوان «گام دوم انقلاب» را تبیین کردند، ما هم لبیک گفتیم و برای قبول این مسئولیت سنگین الان آمادگی کردیم.

باتوجه به گذشته و حواشی شورای پنجم چطور پذیرفتید؟

ما باید از گذشته عبرت بگیریم، با نگاه انقلابی و اقدام جهادی خدمت بی‌منت به مردم را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

البته در این بین باید تلاش کنیم تا بین بایدها‌ و واقعیت‌ها ارتباط منطقی برقرار کنیم.

چون اینجا پرورش یافتم شناخت درستی از عقاید مردم دارم، به بیانی چهارچوب اعتقادی اهالی کیاسر را خوب می‌شناسم، مردمی که برایشان احترام به بزرگ‌ترها از نان شب واجب‌تر است.

سوء‌مدیریت گذشته قابل کتمان نیست، همه‌ باید به سهم خودمان قدمی برداریم، به این خاطر انگیزه‌ی‌ من به‌عنوان یک نیروی بومی برای جبران کاستی‌ها بیشتر از مدیران قبلی است.

 

با توجه به اینکه در سال پایانی شورا به سر می‌بریم چه اقداماتی را در اولویت کاریتان قرار دادید؟ 

ما ابتدا یک برنامه‌ی‌ یک‌ساله را تنظیم کردیم که بر اساس آن دست به یکسری اقدامات زدیم. انشالله اگر در عمری باقی بود و دوره‌ی بعد شورای دوستان به ما اعتماد کنند می‌شود با یک زمان‌بندی‌ مناسب‌تر‌ به دغدغه‌ی‌ مردم در حوزه مدیریت شهری پاسخ گفت.

زمان کمی در اختیار داشتم، همین مدت وقت زیادی را صرف مطالعه، احصاء مشکلات و شناسایی ظرفیت‌های‌ پنهان شهر کردیم.

تلاش ما این مدت جذب اعتبارات بودجه ۹۸ بود، سعی کردیم با رایزنی فراوان اقدام به این کار کنیم، فرصت کمی برای برنامه‌ریزی‌ و اقدامات تازه داشتیم.

شما یکی دوماه بعد از کرونا وارد شدید، هفت‌ماه شهرداری با سرپرست اداره می‌شد!

بله، جا دارد از برادر خوبمان آقای ایمانی که از پرسنل پرتلاش شهرداری است تشکر کنم. همان‌طور که اشاره کردید ورود ما هم‌زمان‌ شد با تعطیلات‌ پایانی‌ نوروز ۹۹، در دوره‌ی شیوع کرونا کار سختی پیش‌رو داشتیم.

از ابتدا بنای کارمان ارتباط نزدیک با مردم بود، یکی از مهارت‌هایم طی این بیست‌وچند سال‌ کار اداری همین ارتباط مؤثر با لایه‌های مختلف جامعه است. این اتفاق ناخواسته برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد.

این مدت ارتباط فردی خوبی برقرار کردم، همین‌طور سعی کردم مطالعاتم در حوزه مدیریت شهری را افزایش دهم.

 

مشکلات کیاسر یکی دوتا نیست چطور اولویت‌بندی می‌کنید؟

امید ما به مشارکت بالای مردم در حوزه‌های‌ مختلف است. معتقدم اگر به جنگ با مشکلات نرویم مشکلات برما فائق خواهند آمد، به همین خاطر شعار «ما می‌توانیم» امام‌ و رهبری را نصب‌العین‌ راه خود قرار دادم. ما به آینده امید داریم، مطمئنم کیاسر از وضعیت فعلی عبور خواهد کرد و روزهای‌ پررونقی را تجربه خواهد کرد. البته این امر محقق نمی‌شود مگر با مشارکت همه‌ی‌ مردم‌ خصوصاً فرهیختگان منطقه.

معتقدم فرار از مسئولیت سم‌ است، همه باید به سهم خودمان در ساختن کیاسر قدم برداریم.

من و شما در دوره‌ای‌ زندگی کردیم که حداقل امکانات درمانی در کیاسر وجود نداشت، مردم خاطرشان هست بعد از ساعت دو بعدازظهر وسیله‌ای برای حمل‌ونقل و جابجایی نبود، درمان بیماری‌ها را روی جد سادات نذر می‌کردند. خودم در مقطعی قریب به شش سال از روستا خارج نشدم باوجود اینکه از امکانات و رفاه زندگی عادی برخوردار بودم. این‌ها محرومیت‌هایی‌ بود‌ که ما از نزدیک شاهدش بودیم.

 خب ما در چنین وضعیتی زندگی کردیم پس الان شرایط خیلی بهتر از قبل شده، بهتر است کمی امیدوارانه به آینده نگاه کنیم. در مورد اولویت‌ها در ادامه گزارشی را خدمت شما ارائه می کنم.

 

تاکید شما بر مشارکت مردم است، فکر می‌کنید تا چه اندازه موفق می‌شوید؟

امروز به لطف تلاش کارگزاران نظام و انقلاب سرمایه‌های‌ زیادی ایجاد شد، فرزندان ما توانمند شدند، نخبگان زیادی رو به کشور تحویل دادیم. با این توضیح و به پشتوانه ۲۲ سال کار اداری و مدیریتی در سطوح مختلف اجتماعی با کمک و مشارکت مردم انشالله بر‌ مشکلات فائق خواهیم آمد.

بله، رمز عبور از بحران در شرایط کنونی مشارکت مردم است، مدیریت شهری خارج از این چهارچوب کاری از پیش نخواهد برد.

بنابراین سؤال شما مبنی بر نگرانی از عدم توفیق در خدمت به مردم خیلی مرا نگران نکرده، توکل ما به خداست و با برنامه برای خدمت به شهروندان زادگاه آمدم.

 

قبل از شما کسانی آمدند کیاسر و اینجا بستری برای رشدشان شد.

نگاه ما این است که برای توسعه کیاسر قدم برداریم، اینکه کیاسر را قله پرتاب خودمان قرار دهیم اصلاً این‌طور نیست.

من با این نیت که وحدت را بین نخبگان و سایر اقشار ایجاد کنم وارد شهر شدم.

خرسندم که اعلام کنم به‌عنوان فرزند کیاسر در بین اهالی حضور دارم، اکنون دسترسی به خادم شهر کار سختی نیست، در شبانه‌روز تماس فراوانی از سوی همشهریان را پاسخ می‌دهم. بنابراین ترسی از رویارویی با مشکلات ندارم.

 

شما به‌عنوان شهروند غیر ساکن‌ حتماً این مدت اخبار و رویدادهای منطقه را پیگیری می‌کردید، اختلافات بین اعضا، تغییر مکرر شهردار در مدت‌زمان عمر سه‌ساله شورای پنجم در نوع خود کم‌نظیر است.

ببینید خیلی تمایل ندارم در مورد گذشته حرف بزنم، اعضای شورای پنجم با توجه به اتفاقات گذشته در جمع‌بندی‌شان این‌بار به یک فردی بومی رسیدند، از حسن اعتماد تک‌تک اعضا سپاسگزارم، دوستان با رأی حداکثری مسئولیت سنگینی‌ روی دوش ما گذاشتند؛ بنابراین در گام نخست پشتوانه و حمایت منتخبین مردم را دارم در گام بعدی تعامل با یکدیگر است. معتقدم برای برون‌رفت از این وضعیت باید باهم کنار بیاییم، اختلاف‌نظر امری طبیعی است،‌ باید با هم‌افزایی به شهر کمک کنیم.

 

در ساختار اداری قدم اول آسیب‌شناسی مدیریت شهری است، یکی از مشکلات شهرداری کیاسر بی‌انگیزگی پرسنل است، شنیده شده چند ماه حقوق معوقه دارند؟

ما در مجموع سی‌نفر پرسنل داریم که می‌توانیم از این ظرفیت بالقوه استفاده بهتری داشته باشیم.  این تعداد نیروی جوان ظرفیت امیدبخشی برای یک مجموعه اداری به‌حساب می‌آید.

توانمندسازی نیروی انسانی از اولویت‌هایی ماست، ما در ابتدا باید از خودمان‌ شروع کنیم، باید برادری‌مان‌ را ثابت کنیم در زمانی که به ما احتیاج بیشتری دارند کنارشان‌ باشیم. در مورد مطالبات هم رایزنی‌هایی شده امیدوارم به نتیجه مطلوبی برسیم.

البته من در ورودم از دوستان همکار درخواست کردم به من فرصت دهند. انصافا همراهی خوبی داشتند. همان‌طور که گفتم

به نیروی مستعد و کارآمد در شهرداری اعتماد کامل دارم، متاسفانه در گذشته بخشی از این ظرفیت به بطالت سپری می‌شد.

ما این مدت در بحث آشنایی با قوانین مدیریت شهری، مهارت ارتباط با مردم با پرسنل شهرداری به هماهنگی خوبی رسیدیم.

 

شما از ابتدای ورودتان شعار تکریم ارباب رجوع را سر دادید، مردم از دست شهرداری و اقدامات گذشته عصبانی‌اند.

ممنون که به ما اجازه می‌دهید با مردم گفت‌‌وگو کنیم. شعار ما تسهیل، تسریع و تکریم ارباب‌رجوع است. مردم به‌عنوان ولی‌نعمت‌های‌ ما حق دارند. آنها باید بتواند مشکلاتشان را با ما به‌راحتی در میان بگذارند. معتقدیم اگر راهی هرچند کوچک برای خدمت به مردم وجود داشته باشد نباید مردم نامید برگردند.

ما در شروع کارمان به نیروهای شهرداری یادآور شدیم نیازهای مردم در اسرع وقت‌ رسیدگی و پاسخ در خور شأن‌ به آن‌ها ارائه شود.

از طرفی ما با واقعیتی به‌ نام‌ کمبود اعتبار مواجهیم، از حمایت‌های‌ حداقلی‌ دولت هم برخوردار نیستیم. در بحث مدیریت شهری باید این نکته را یادآور شد که شهرداری‌ها باید به‌صورت خودگردان اداره شوند، به همین خاطر کارمان سخت و پیچیده است.

ما در منطقه کوهستانی خدمت می‌کنیم، گرفتاری‌های ساکنین بومی در فصول مختلف متفاوت است، در فصل کشاورزی، در سرما و گرما باید خدمات مناسبی به این مردم ارائه کنیم.

 

گفت‌وگو : سیدروح الله شجاعی کیاسری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.