پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری مازندران و وظایفی که خدمت شده‌اند

0

ستاد تسهیلات خدمات سفر نوروزی مازندران امروز یکشنبه با حضور استاندار مازندران به عنوان رییس ستاد و مسئولان ارشد استان به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. نخستین جلسه ستاد تسهیل سفر نورزی بدون دستور جلسه برگزار شد و انتقاداتی را نیز به همراه داشت که از سوی مسئولان میراث فرهنگی به عنوان متولیان برگزار کننده پاسخ داده نشد. 

با توجه به سالها برگزاری جلسات ستاد تسهیل سفر که با هدف ارتقای خدمات نوروزی ، رفع موانع و ارائه ایده های نو برای جذب گردشگر برگزار می شود، پیش بینی می‌شد که این نشست نیز بر مبنای اهداف خود برگزار شود.اما تقریبا تمام جلسه به ارائه گزارش عملکردها و اقداماتی از سوی مدیران گذشت که علاوه بر تکراری بودن بیش از خدمات گردشگری، رنگ و بوی وظیفه داشتند.

از وظیفه تا خدمت

یکی از گنگ‌ترین بخش های نخستین نشست ستاد تسهیل سفر نوروزی ارائه گزارش عملکرد توسط فرمانداران و برخی مدیران بود که آنها را به عنوان خدمات ویژه نوروزی ارائه کردند.

اقداماتی که مدیران شهرستانی نزد استاندار مازندران به عنوان خدمات نوروزی ارائه کردند عبارت بودند از جابه جایی تیر برق، خط کشی عابر پیاده ، مناسب سازی پیاده روها، استقرار پایگاه امداد، شمارش تعداد پارک ها، رستورانهای و اقامتگاه های رسمی.

همچنین اقداماتی نظیر پاک سازی سواحل، بازدید و بازرسی از تاسیسات گردشگری، جابه جایی خودروهای تصادفی از کنار خیابان ، شست و شو و رنگ آمیزی خیابان ها و جاده ها، آماده سازی پارک های شهری و بیرون شهری و مناسب سازی و دیوار سازی سطح شهر که به عنوان خدمات گردشگری ارائه شدند. 

خدمات ارائه شده مذکور توسط مدیران شهرستانی به عنوان مصوبات و ائین نامه های ابلاغی محسوب می شد؛گزارش عملکرد و اقداماتی که با نگاهی گذرا می توان دریافت که تقریبا تمامی آنها جزو وظایف ذاتی این مدیران بوده که اکنون به عنوان خدمات گردشگری ارائه شدند.هر چند همه اینها در زیبا سازی شهری و به نوبه خود در کیفیت مقصد گردشگری موثر است اما بسیار تقلیل دهنده مساله است. 

سوال اینجاست که اگر اقدامات ذکر شده در بالا به عنوان خدمات سفر محسوب می شوند، پس مسئولیت مدیران شهری برای شهروندان مازندران چیست؟بر اساس شرح وظایف و مسئولیت مدیران و مسئولان حوزه شهری اقداماتی که ارائه شد جزو جدایی ناپذیر وظیفه دستگاه ها است و چه با گردشگر و چه بی گردشگر باید اجرا شود. 

آیا بدون گردشگر نباید ساحل ما تمیز باشد؟ آیا در صورت فقدان گردشگرپذیری مازندران نباید ، خیابان ، پیاده رو ، پل عابر پیاده و دیوارهای شهری ما مناسب سازی شوند؟ آیا امنیت تردد برای مردم مازندران نباید در بالاترین سطح باشد و برای برخورداری از چنین وضعیتی باید حتما منتظر نوروز و خدمات ویژه اعضای ستاد تسهیل سفر بود؟

خدمات گردشگری چیست؟

ابتدا باید بگوییم که نمی توان گفت که اقداماتی که در بالا بیان شد جزوی از خدمات گردشگری نیست ، زیرا یک گردشگر نیز برای مدتی کوتاه به عنوان شهروندی مقصد مسافرت خود محسوب می شود که باید از امکانات و خدمات به بهترین شکل برخوردار باشد. 

اما به گفته متولیان امر آنچه به عنوان خدمات گردشگری مطرح است سوای خدمات روزمره شهروندی، خدماتی است که یک گردشگر و مسافر را از انتخاب مقصد خود راضی می کند.

علاوه بر این خدمات گردشگری باید به گونه ای باشد که برای مبدا ایجاد درآمد کند و در ازای خدمات خود برای جامعه محلی آورده داشته باشد. 

بنابر گفته های کارشناسان گردشگری این خدمات می‌تواند شامل ارتقای ساحل در جنبه های مختلف، کیفیت اقامتگاهی، ایجاد تفرجگاهها و مجموعه های سرگرمی، تدارک برنامه های فرهنگی، زیبا سازی ورودی شهرها، ایجاد بازارهای بومی و محلی و مدیریت سفر گردشگر است.

جاده های مازندران برغم همه سرسبزی که می تواند برای ان وجه امتیاز بزرگی برای جذب گردشگر باشد اینک به علت عرض کم ، ترافیک ، مغازه ها و مراکز تعمیراتی بد شکل و بی روح ، استقرار انواع ماشینها برای فروش کالا در لب جاده ها بسیار خسته کننده و روح فرسا شده است. رودخانه ها در مازندران که بیشتر در درون شهر گذر می کند نیز زیبا سازی نشده و در برخی شهرهای گردشگری مثل بابلسرحتی نسبت به چهل سال پیش بدتر نیز شده است. 

جای خالی ایده‌های جدید

نکته دیگری که جلسه امروز ستاد تسهیل سفر را مورد سوال قرار می دهد ، جای خالی ایده پردازی و خلاقیت در حوزه گردشگری است که بارها و بارها از سوی استاندار مازندران تاکید شد.

منظور از خلاقیت و نوآوری در گردشگری این است که راهکارهای تازه و نو در جهت گستردگی خدمات، کیفیت بخشی به خدمات گردشگری و جذب حداکثری گردشگری ارائه کنیم.

اما مهم ترین راهکاری که  همواره از سوی مسئولان ارشد استان تاکید شد، ارائه ایده‌های جدید برای استفاده حداکثری اقتصادی از ظرفیت های گردشگری است تا بتوانیم پایه های اقتصادی و مالی استانی و بومی را تقویت کنیم.

اما امروز جای این ایده‌ها و خلاقیت‌ها در نخستین جلسه ستاد تسهیل خدمات نوروزی خالی بود. البته ایده هایی همچون هدایت گردشگران به سمت آب بندان ها و مناطق روستایی در جلسه امروز مطرح شد که در واقعیت ناکارآمد است. زیرا اگر به روستاهای مازندران سری بزنید گردشگران و مسافران بسیار زودتر از مسئولان مناطق توریستی استان را کشف کرده و حتی بهتر بگوییم در آنجا ویلاسازی نیز کرده‌اند.

در مورد آبندان های مازندران نیز می‌توان گفت که پس از سالها وعده در مورد مناسب سازی آبندان‌ها هنوز یک قطعه از آنها برای گردشگری مناسب‌سازی نشده اند.

در هر حال رونق گردشگری مازندران سهل و ممتنع است و این امر نیاز به کار تخصصی دارد ، موضوعی که در همه مراکز مهم  گردشگری جهان به ان توجه شده است و به طور حتم مسیری فعلی مسیری نخواهد بود که مازندران را در میزبانی از رویداد پایتخت گردشگری کشورهای اکو موفق کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.