پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کیوی مازندران امسال به موقع برداشت می‌شود

0

ابراهیم کاویانی روز پنج شنبه در حاشیه افتتاح نخستین جشنواره تخصصی کیوی مازندران به میزبانی شهرستان تنکابن در گفت وگو با ایرنا ، افزود : سالانه حدود ۸۵ هزار تن کیوی در ۳ هزار و ۶۶۵ هکتار در این شهرستان تولید می شود و نزدیک به ۸ هزار بهره بردار نیز در این زمینه فعالیت می کنند.

وی زمان برداشت این محصول را ۱۵ آبان به بعد اعلام کرد و اظهار داشت : باید درصد قند کیوی به ۶.۲ بریکس برسد تا از درخت چیده شود.

کاویانی برداشت های زودهنگام را به زیان این محصول و فعالان واقعی در این عرصه عنوان کرد و بیان داشت : خوشبختانه امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شد برداشت زودهنگام کیوی که عموما توسط دلالان صورت می گرفت به حداقل رسید و باغداران حاضر نشدند این محصول را پیش از موعد برداشت کنند.

وی نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات اساسی در این زمینه برشمرد و خاطرنشان کرد: صادرات کیوی در اولویت برنامه ها قرار دارد اما اگر به هر دلیلی این امر محقق نشد باید از طریق صنایع تبدیلی ، ارزش افزوده برای این محصول ایجاد شود تا فعالان این عرصه متضرر نشوند.

به گفته مدیر جهادکشاورزی تنکابن ، خرید تضمینی کیوی خسارت دیده ناشی از سرمازدگی برای نخستین بار در دولت یازدهم به منظور جبران خسارت باغداران مازندران مصوب شد و این موضوع تا پیش از این سابقه نداشت.

وی از باغداران خواست تا بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند و هر چه سریعتر اقدام نمایند.

کیوی گیاه بومی جنوب چین و میوه ملی جمهوری خلق چین است و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.

این گیاه سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شد و در آنجا به صورت تجاری کشت شد اما نام آن از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده در دهه شصت میلادی به این میوه داده شده رایج گردیده ‌است.

در سال ۱۳۴۷ یک نهال نر و یک نهال ماده کیوی توسط مرحوم مهندس پناهی که تحصیل کرده فرانسه بود و به عنوان سوغات این مسافرت به ایران آورده شد و پس از بررسی‌های دقیق همه جانبه اعلام گردید که کیوی فروت فقط می‌تواند در شمال ایران از آستارا تا گرگان مورد کشت و بهره‌برداری قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.