پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کوی مهرگان؛ یک گام تا رهایی + عکس و فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ مریم نظری| کوی مهرگان نکا (عباس‌آباد سابق) یکی از مناطق آسیب‌پذیر استان مازندران است که برای مقابله با آسیب‌ها و پیشگیری از آن، به بهسازی و تلاش برای افزایش خدمات‌رسانی و کارهای فرهنگی پرداخته شد. اما لازم است در کنار این امور، تغییر نگاه اجتماعی و باور این افراد در دستور کار و برنامه‌های مسؤولان قرار گیرد.

اگرچه اقدامات زیربنایی مختلفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کوی مهرگان همچون ساخت مدرسه، بهسازی مسجد، پارک بازی و … انجام شده است اما همچنان برخی از کمبودها محسوس است.

موضوع ناهنجاری‌های اجتماعی و وجود مناطق آسیب‌پذیر مشکلاتی است که به مسأله مهم مناطق مختلف تبدیل شده و آن نقاط را تهدید می‌کند که تلاش شده تا تهدیدات مناطق آسیب‌پذیر به همراه ظرفیت‌های موجود، با هدف کاهش آسیب‌ها مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.

 

 

 

امام جماعت کوی مهرگان که به همت اداره تبلیغات اسلامی با هدف توسعه فرهنگ اجتماعی و دینی در این محله مشغول تبلیغ و اطلاع‌رسانی است، از جمله دغدغه‌مندانی بوده که برای رهایی منطقه کوی مهرگان از وضعیت نابهنجار به شرایط عادی تلاش‌های زیادی کرده است.

حجت‌الاسلام حسین صادقی‌فر یک‌وسال نیم در آنجا حضور داشته و تلاش دارد تا در کنار افزایش خودباوری در بین اهالی و دور نگه داشتن آنها از ناهنجاری‌ها، نگاه مسؤولان و مردم را به آنها تغییر دهد.

از جوانانی پرتحرک، توانمند و باانگیزه حرف می‌زند که نیازمند اندک توجهی برای دیده و پذیرفته شدن هستند.

 

 

* نام آسیب‌پذیر بودن برای محلات، خود آسیب است

صادقی‌فر می‌گوید: مردم کوی مهرگان نکا، افرادی کم‌برخوردار هستند که فقر و تنگدستی موجب شد تا بیشتر افراد ساکن به فکر اقتصاد خانه و خانواده باشند و با رها کردن درس به سمت اشتغال کاذب همچون جمع‌آوری زباله، زباله‌گردی، دوره‌گردی و کارهای دیگر بروند تا امرار معاش کنند.

وی گفت: نام آسیب‌پذیر بودن برای محلات، خود آسیب است و از این نام باید کمتر استفاده شود و این محلات را مناطق کم‌برخوردار بمانیم.

صادقی‌فر با اعلام اینکه مشکلات مالی و اقتصادی مردم این مناطق موجب شد تا به سمت مشاغل کاذب بروند، خاطر نشان کرد: نیاز مالی و اقتصادی باعث شد تا ادامه تحصیل نیز در این مناطق به‌دست فراموشی سپرده شود و طبیعتاً تحصیلات پایین، موجب رفتن به سوی مشاغل کاذب و خلاف می‌شود.

امام جماعت کوی مهرگان نکا ادامه داد: این افراد چون دارای مقبولیت اجتماعی نبودند و حمایتی از آنان در گذشته نمی‌شد، از اعتماد به نفس پایینی برخوردار بوده و معتقدند که در جامعه ارزشی برای آنها قائل نیستند. ادامه تحصیل آنها برای مسؤولان اهمیتی ندارد و همچنین اشتغالی برای آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با در دستور کار قرار گرفتن بهسازی محیطی کوی مهرگان و ایجاد شرایط محیطی بهتر برای زندگی براساس مصوبات مسؤولان استانی و شهرستانی، تعدادی از جوانان این محله مشغول به کار شدند که همین اشتغال موجب شد تا در نحوه زندگی و معاشرت این افراد تغییرات محسوس مشاهده شود.

 

 

* اشتغال، مطالبه جدی جوانان کوی مهرگان نکا

صادقی‌فر گفت: افراد کم‌توان مالی و خانواده‌های مستمند، ساکن منطقه محروم، حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار کوی مهرگان هستند که نیازمند اشتغال مناسب برای امرار معاش و خداحافظی با کارهای کاذب و خلاف هستند.

وی معتقد است در کنار همه کارهای فرهنگی و اجتماعی باید تلاش برای ایجاد اشتغال، دغدغه جدی مسؤولان باشد تا به‌عنوان اقدامی ماندگار و اثرگذار باقی ماند.

صادقی‌فر با عنوان اینکه در کوی مهرگان نکا همچون برخی از مناطق کم‌برخوردار دیگر آمار بزه و طلاق بالایی نداریم، گفت: با توجه به کارهای فرهنگی و اجتماعی انجام‌شده و ترغیب مردم به حجاب و عفاف، فرزندپروری، ارتباطات زناشویی، توجه به آموزش دختران و پسران در بخش گلدوزی و تولید قارچ، گل و گیاه و … آمار طلاق و نزاع‌ها نسب به گذشته بسیار کاهش داشته و با ایجاد اشتغال نیز می‌توان جوانان را نجات داد.

 

 

* عدم اشتغال مناسب جوانان کوی مهرگان و ابتر ماندن طرح های اجتماعی

امام جماعت کوی مهرگان نکا خاطرنشان کرد: امروزه حلقه مفقوده برای جوانان کوی مهرگان اشتغال است، اگر شغل در این منطقه مدیریت شود، اعتماد به نفس به خانواده‌ها برگشته و شاهد کاهش چشم‌گیر ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

 

 

 

صادقی‌فر بیان کرد: اگرچه اکنون شاهد رشد قابل توجهی در منطقه از نظر ساخت‌وساز و فضاسازی محیطی برای زندگی هستیم اما عدم اشتغال مناسب جوانان موجب ابتر ماندن برخی از طرح‌های اجتماعی و رهایی از حاشیه‌نشینی شده است.

وی تأکید کرد: از یک‌سال‌ونیم گذشته تاکنون که به‌عنوان امام جماعت این منطقه هستم، این افراد را افرادی مؤمن، انقلابی، امام حسینی و تابع ارزش‌های دین و نظام دیده‌ام که نیازمند اندک توجهی از سوی مردم و مسؤولان برای کسب درآمد آبرومند دارند.

صادقی‌فر ادامه داد: شهرستان نکا با دارا بودن شرکت‌های فراوان تولیدی و کارخانه سیمانی که در همسایگی کوی مهرگان است، از اشتغال جوانان رنج می‌برد و این در حالی‌ست که می‌توان با ایجاد یک کارگاه تولیدی برای این محله، اشتغال مناسب برای جوانان ایجاد کرد.

 

 

امام جماعت کوی مهرگان نکا با اشاره به حمایت‌های مختلف مسؤولان در طول سال‌های مختلف گفت: توزیع سبد کالا، کیف و کفش، کمک‌رسانی و همه این موارد تنها مُسکن است و برای رهایی جوانان این منطقه از مشاغل کاذب و کثیف، باید اشتغال ایجاد شود.

 

 

 /۸۶۰۰۲/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.