پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کنترل تولید زباله، نیاز به فرهنگ عمومی دارد/بهترین راه کاهش تولید زباله از مبداء

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، فرید فهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، استفاده از زباله سوزها را یکی از روش‌های مدیریت پسماند دانست و اظهار کرد: زباله سوزهای قدیمی به علت آلودگی‌ها و مشکلات خاکستر ایجاد شده که حاوی فلزات سنگین بود اکنون منسوخ شده و امروزه جای خود را به روش پلاسما داده‌اند اما همه این روش‌ها دارای معایب و محاسن مخصوص به خود هستند.

وی با بیان اینکه اگر سیستم مدیریت پسماند با توجه به شرایط اقلیمی و محیط زیستی منطقه انتخاب شود، موثر خواهد بود، تصریح کرد: بر این اساس ممکن است در یک منطقه روش پلاسما جواب دهد و در منطقه‌ای دیگر روش بازیافت بنابراین باید با توجه به شرایط منطقه روش مناسب و بهینه انتخاب شود.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با اشاره به الگوی بین المللی مدیریت پسماند، تولید زباله کمتر را مناسب‌ترین روش کنترل پسماند عنوان کرد و گفت: کاهش تولید پسماند با فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی مرحله اول مبحث مدیریت پسماند است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زباله کمتری تولید شود به همان نسبت، هزینه کمتری برای حمل و نقل زباله، دفن زباله، روش‌های بازیافت، کمپوست، زباله سوز و پلاسما بوجود می‌آید.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن عدم کاهش تولید پسماند را منجر به بروز تبعات و مشکلات فراوان بعدی دانست و افزود: به عنوان مثال اگر بخواهیم زباله را  به صورت بهداشتی دفن کنیم، بسیاری از مناطق، ویژگی دفن زباله را ندارند و در بعضی از مناطق به دلیل مقرون به صرفه نبودن، روش های زباله سوز و پلاسما، جوابگو نیست بنابراین بهتر است که این فرهنگ به داخل خانه ها برده و زباله کمتری تولید شود.

فهیمی یادآور شد: از آنجا که در مناطق شمالی و به ویژه مازندران محل دفن زباله وجود ندارد و سایر روش‌ها هم برای شهرهای کوچک به صرفه نیست مردم می‌توانند با آموزش‌های لازم، قوی‌ترین بازوهای اجرایی در مدیریت پسماند محسوب شوند.

وی کاهش تولید زباله از مبداء را بهترین راهکار در شرایط کنونی توصیف کرد و گفت: این رویکرد سالیان گذشته توسط پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انجام می‌گرفت اما در نسل‌های کنونی به فراموشی سپرده شد.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد واحد تنکابن با بیان اینکه مدیریت زباله از مبدا در کاهش مصرف پلاستیک و سایر پسماندها نقش دارد، متذکر شد: در مقام عمل و در مقایسه با جمعیت ایران اگر به ازای هر نفر یک کیلوگرم زباله تولید شود مدیریت این حجم از پسماند امکان پذیر نیست اما با آموزش به مردم می‌توان میزان قابل توجهی از هزینه پسماند را کاهش داد.

فهیمی خواستار بکارگیری از ظرفیت مقالات معتبر و موفق منتشر شده در زمینه مدیریت پسماند شد و تاکید کرد: با توجه به سطح علمی دانشگاه‌ها و نیز رشته‌های مختلف محیط زیست در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری، تحقیقات و مقالات متنوعی، تحت عنوان مدیریت پسماند انجام گرفته که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.