پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کم‌ کاری غده تیروئید در زنان حدود ۳ برابر شایع‌تر از مردان است

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از شیوع ۳ برابری کم‌ کاری غده تیروئید در زنان نسبت مردان خبر داد و گفت: ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن و اختلالات قاعدگی از علائم کم کاری تیروئید است.

براساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، ندی مفتاح با بیان اینکه تیروئید غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن که حدود ۱۵ تا۲۰ گرم در یک فرد بالغ وزن دارد، اظهار کرد: تیروئید دو نوع هورمون ترشح می‌کند به نام‌های T۴ و T۳ که کار این هورمون‌ها تنظیم سوخت و ساز بدن است.
وی با اشاره به اینکه عملکرد تیروئید توسط غده دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود، تصریح کرد: تیروئید ممکن است دچار کم کاری یا پرکاری شود، کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز، شایع‌ترین بیماری پس از دیابت محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: این بیماری در زنان ۳ برابر شایع‌تر از مردان است و یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئید بیماری‌های خود ایمن تیروئید بوده به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید پادتن تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.
مفتاح ادامه داد: نشانه‌های کم کاری تیروئید بسیار متفاوت بوده و ممکن است یک فرد دچار کم کاری تیروئید باشد و علامتی نداشته و بر عکس فرد دیگری علائم بسیار شدید دارد.
وی عنوان کرد: ضعف و خستگی، خواب‌ آلودگی، پوست خشک، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، ورم، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقط‌های مکرر و درد مفاصل و عضلات از علائم کم کاری تیروئید است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: اگر هیپوتیروئیدی در دوران نوزادی به سرعت تشخیص و درمان نشود، ممکن است عقب‌ ماندگی رشد جسمی یا آسیب ذهنی اتفاق بیفتد. 
مفتاح با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید با انجام آزمایش خون تشخیص داده می‌شود، بیان کرد: اولین قدم، اندازه گیری هورمونی است که از هیپوفیز برای تحریک ترشح هورمون‌های تیروئید، تولید می‌شود که این هورمون TSH نام دارد و فردی که دچار کم کاری تیروئید است سطح هورمون TSH او بالا می‌رود. 
وی یادآور شد: کم کاری تیروئید با جایگزین کردن هورمون تیروئید درمان می‌شود و قرص لووتیروکسین که همان هورمون تیروئید T۴ است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: اگر تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار زیادی هورمون تولید کند، پرکاری تیروئید رخ داده است و این مورد می‌تواند به طور قابل توجهی سوخت و ساز بدن را افزایش داده و علائم ایجاد کند.
مفتاح تصریح کرد: پر کاری تیروئید علل زیادی دارد اما شایع‌ترین علت آن بیماری گریوز است، این بیماری یک نوع بیماری سیستم ایمنی است که آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید، سبب تولید بیشتر هورمون تیروئید می‌شود و این بیماری در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد. 
وی با بیان اینکه علائم این اختلال ممکن است مبهم و مشابه بیماری‌ها و مشکلات دیگر باشد، گفت: اگر پر کاری تیروئید شدید نباشد ممکن است متوجه هیچ علائمی نشوید، با این حال پرکاری تیروئید اغلب باعث ناراحتی فرد می شود و در انجام فعالیت های روزمره ی او اختلال ایجاد می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: بزرگ شدن غده تیروئید که به آن گواتر هم می‌گویند در بیشتر افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند اتفاق می‌افتد.
مفتاح با اشاره به اینکه کاهش وزن، که به‌علت سوختن بیش از حد کالری در بدن بر اثر افزایش هورمون تیروئید است، افزود:  لرزش دست، ضربان سریع قلب، خستگی مفرط، اسهال، تحریک ‌پذیری و اضطراب، بی‌نظمی در قاعدگی، عدم تحمل گرما و تعرق شدید از علائم پرکاری تیروئید است.
وی با بیان اینکه درمان پر کاری تیروئید شامل داروهای خوراکی، ید رادیواکتیو وجراحی تیروئید است، یادآور شد: درمان با قرص‌های خوراکی شروع می‌شود و با توجه به سیر بیماری ممکن است همان درمان برای چند سال ادامه یابد یا در صورت عدم پاسخ فرد را برای جراحی یا ید رادیو اکتیو انتخاب کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.