پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبود ماسک و دستکش، دغدغه اصلی مردم غرب مازندران

0

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون بیش از  ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا به این ویروس و همچنین سبب مرگ نزدیک به سه هزار نفر شده است ضمن انکه  ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

حدود ۱۲ روز پیش نیز  این ویروس در ایران شیوع پیدا کرده و بنا بر آمار رسمی ، تاکنون دست کم  ۳۸۸ نفر در کشور آلوده به این ویروس  شده اند و حدود ۴۳ نفر را نیز به کام مرگ کشانده است .

به تبع آن مازندران نیز یکی از کانون های آلوده به این ویروس است و برابر آمار ، تاکنون ۳۵ مازندرانی تا این لحظه  به این ویروس آلوده شده اند به طوری که از زمان شیوع آن  تاکنون این استان را  جزو مناطق پرخطر و تحت شرائط اضطراری بهداشتی قرار داده است.

با گذشت حدود ۱۲ روز  از شیوع  ویروس کرونا در مناطقی از استان مازندران ، میزان تقاضا و مراجعه  مردم برای خرید ماسک ، ژل ضدعفونی کننده و دستکش به منظور جلوگیری از ابتلا به این ویروس به داروخانه ها و حتی دستفروشان به شکل بی سابقه ای افزایش یافته و بررسی ها نشان داده که این کالاهای بهداشتی در مراکز عرضه کمیاب یا آنکه با بهای چند برابر نرخ مصوب عرضه می شود.

اگرچه مسئولان از نخستین ساعات اولیه شیوع این ویروس با به کارگیری از همه ابزار های رسانه ای هشدارها و توصیه های لازم در بعد پیشگیری از آلوده شدن مردم به این ویروس را درسطح ملی ، منطقه ای و حتی استانی داشته اند اما این روزها یکی از مهم ترین دغدغه های مردم غرب مازندران کمبود و گرانی لوازم پیشگیری از جمله ماسک ، محلول ضدعفونی کننده و دستکش در بیشتر داروخانه ها و لوازم بهداشتی و آرایشی است .

هم اکنون بنا به گفته برخی از مردم غرب مازندران، قیمت ماسک معمولی از مبلغ حدود ۷۰۰ تومان به حدود ۵ هزار تومان ، ماسک های فیلتر دار از مبلغ حدود چهار هزار تومان به حدود ۱۲ هزار تومان ، دستکش جفتی هزار تومان به حدود سه هزار تومان افزایش داشته است.

یکی از ساکنان سلمانشهر در عباس آباد در این باره می گوید: هم اکنون برخی از اقلام مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال این بیماری نظیر ماسک و فیلتر در سطح شهرستان وجود ندارد و از طرفی باتوجه به گردشگرپذیر بودن منطقه و حضور برخی از مسافران و گردشگران در پی تعطیلی مدارس به این خطه ، متولیان امر به جای سکوت در برابر این کمبودها  راهکارها و ایده ها لازم ارائه دهند تا بتوانند بخشی از این کمبودها را برطرف کنند.

علی رضایی در گفت و گو باخبرنگار ایرنا ، ضعف نظارت مسئولان دست اندرکار را یکی از علت های کمبود این لوازم بهداشتی در این شهر معرفی کرد و افزود: اغلب مسئولان می دانستند مردم در این شرائط حساس به خاطر ترس از آلوده شدن به این ویروس به داروخانه ها یا دیگر مراکز برای خرید ماسک مراجعه می کنند و طبیعتا تجربه ثابت کرده هرگاه میزان تقاضا برای یک کالا افزایش یابد به دنبال آن با کمبود ، گرانفروشی و احتکار همراه خواهد بود.

وی اظهار داشت: شهروندان این شهر در روزهای نخست پس از اطلاع از شیوع این ویروس به داروخانه ها هجوم آوردند به طوری که در مقابل برخی از داروخانه های این شهر صفوف طولانی مشاهده می شد و در نتیجه یک عد ماسک که در گذشته حدود ۵۰۰ تومان قیمت داشت بعضی ها همان ماسک معمولی هر عددی را حدود ۲ هزار تومان حتی پنج هزار تومان خریدند.

وی ادامه داد: حتی دیده می شد عده ای تعداد ۱۰ تا ۱۵ عدد ماسک یعنی بیش ازحد نیازشان خریداری کردند و این آشفته بازار نتیجه اش آن شد که امروز این اقلام در بازار موجود نیست و  اگر هم باشد به عده خاصی با قیمت آنچنانی عرضه می شود

این شهروند سلمانشهری گفت که  چنین  وضعیتی باعث شد که مردم از یکسو نگران معیشت خانواده ها باشند و از طرفی بیم از آن دارند  اگر بدون ماسک بیرون بیایند ممکن است به این ویروس آلوده و به بیماری مبتلا  شوند چرا که می دانند مراکز بهداشتی و درمانی این منطقه نیز از تجهیز امکانات و تجهیزات درمانی برای پذیرش این دسته از بیماران واقعا مشکل دارند.

ماسک سهمیه ای هر نفر دو عدد

شهروند دیگری از چالوس نیز گفت که در ابتدای هفته جاری توزیع ماسک به صورت سهمیه ای یعنی به هر فردی ۲ عدد یا نهایتا سه عدد و نرخ عرضه هر ماسک حدود هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مشتریان قرار می دادند اما به نظر می رسد چند روزی به علت تشدید نظارت ها از سوی مسئولان دستگاه های نظارتی اغلب این داروخانه ها این کالاها عرضه نمی کنند یا اگر هم عرضه می کنند به افرادخاص می فروشند.

علی حسین پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این شرائط حساس و بحرانی از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات قرنطینه ای برای پذیرش افراد آلوده به ویروس کرونا ، سزاوار نیست به خاطر شیوع این ویروس و نیاز مبرم مردم به این کالا می خواهند دست به احتکار و گرانفروشی بزنند و با چنین رفتارهای مردم را آزرده خاطر کنند.

وی توضیح داد که برای رفع این مشکل و توزیع مناسب اقلامی بهداشتی نظیر ماسک ، ژل ضدعفونی و دستکش می توان از ظرفیت بسیج استفاده کرد تا  این اقلام از طریق پایگاه های بسیج در اختیار مردم قرار گیرد و یا اینکه از طریق مراجعه به در منزل توزیع شود.

یک شهروندان رامسری هم در خصوص نایاب بودن دستکش و ژل ضد عفونی گفت:  به همه داروخانه های شهر مراجعه کردم ولی با یک جمله نداریم مواجه شدم .

خانم مرادی به خبرنگار ایرنا گفت‌: بررسی ها نشان می دهد که برخی از داروخانه ها اگر لوازم پیشگیری از بیماری کرونا را هم داشته باشند با توجه به ممنوعیت توزیع شرکت در سطح شهرستانها ، صاحبان داروخانه انان را به مردم نمی دهند.

وی مدعی شد که برخی از داروخانه ها یک بسته دستکش را که قبلا با قیمت حداکثر ۳۳ هزار تومان به فروش می رفت را هم اکنون با قیمت یکصد هزار تومان به فروش می رسانند.

به گفته وی ، با این اوضاع که ماسک و دستکش در سطح شهر وجود ندارد دولت و مسوولان بهداشتی شهرستان باید برای در دسترس قرار دادن انها وارد عمل شوند تا مردم شهرهای شمالی که هر روز شاهد مسافران جدید هستند دچار این بیماری نشوند.

مرادی خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت و درمان هر شهرستان می تواند از طریق خانه های بهداشت محلات نسبت به توزیع این اقدام در شهرها و روستاها اقدام کنند تا مشکلاتی برای خانواده ها پیش نیاید.

لوازم پیشگیری از بیماری کرونا تاکنون توزیع نشد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر نیز در این باره می گوید: تا این لحظه این کالا در اختیار این نهاد قرار نگرفته و طبیعتا اگر قرار گیرد در میان افراد متقاضی در این شهرستان توزیع خواهد شد.

دکتر سیدرحیم سیدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به منظور جلوگیری از قاچاق ، احتکار و گرانفروشی تصمیم به توزیع ان از طریق وزارتخانه داشته منتهی از اینکه این کالا اکنون در برخی از داروخانه ها وجود ندارد به نظر می رسد شاید برخی از داروخانه ها به علت افزایش تقاضا ممکن است جاسازی کرده باشند و اگر بخواهند الان در این شرائط عرضه کنند این قضیه لو رود.

وی اظهار داشت: اگرچه در گذشته شنیده شده بود که قیمت ماسک معمولی تا حدود پنج هزار تومان و فیلتر دار تا حدود ۳۰ هزار تومان در برخی از مراکز عرضه این کالا به مردم فروخته شده ولی تا زمانی که شکایتی به شکل قانونی از سوی مردم وجود نداشته باشد دست اندرکاران این نهاد نمی توانند این موضوع را قانونی پیگیری کنند و از طرفی با همکاری مسئولان دستگاه های مرتبط تمامی داروخانه های سطح شهر و حتی مراکز عرضه لوازم بهداشتی و آرایشی رصد می شود و اگر تخلفی دیده شود به طور یقین با تخلفات برخورد خواهد شد.  

این مسئول گفت که برای رفع کمبود ماسک طی مذاکراتی که با پایگاه بسیج خواهران این شهرستان انجام گرفته از آنها خواسته شده تا در تولید ماسک پارچه ای به اندازه مورد نیاز همکاری لازم را با مسئولان این نهاد داشته باشند و قرار است این نهاد به اندازه کافی پارچه در اختیار این مجموعه قرار دهند و آنها نیز این کالا را تولید کنند بلکه شاید تاحدودی این کمبود در این منطقه حل شود .

برخورد با احتکار کنندگان و گرانفروشان   

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چالوس پیش از این گفت که در پی بازدیدهای پیوسته از وضعیت داروخانه ها و دیگر مراکز عرضه لوازم بهداشتی و آرایشی به مسئولان و مالکان این مراکز توصیه و هشدار داده شد درصورت ارتکاب هرگونه احتکار و  گرانفروشی اقلام بهداشتی مورد نیاز مبرم مردم در این روزها از جمله ماسک ، ژل شستشو و یا دیگر محلول های ضدعفونی کننده برابر قانون با انها برخورد می شود.

عبدالکریم خطیبی از شهروندان این شهر خواسته درصورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را  به شماره تلفن های ۱۲۴ و یا ۱۳۵ متعلق به ادارات صنعت ، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی شهرستان گزارش دهند تا پس از بررسی ، محرزشدن تخلف و پرونده سازی برای فروشنده گرانفروش یا محتکر دستگاه قضا با او برابر قانون برخورد کند.

این مسئول قضایی همچنین اعلام کرد که در این بازدیدها تاکنون موردی از گرانفروشی و احتکار در این مراکز عرضه مشاهده نشده و ضمن آنکه پرونده ای نیز از سوی مراجع ذیصلاح با این موضوع به دستگاه قضا ارجاع داده نشده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : احتکارکنندگان و گرانفروشان ماسک و مواد ضد عفونی کننده در استان شناسایی و با آنها برخورد می شود.    

حسینقلی قوانلوافزود : در پی هشدارهای صورت گرفته از سوی مراجع ذیصلاح در خصوص خطرات بیماری کرونا متاسفانه در سطح برخی از داروخانه های مازندران کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده شاهد بودیم.

وی گفت : مسئولان وزارت بهداشت گفته اند استفاده از ماسک برای کسانی که واقعاً در معرض این بیماری قرار دارند توصیه شده است و در پی تقاضای کاذبی که برای ماسک و مواد ضد عفونی کننده در سطح کشور به وجود آمده متاسفانه برخی از افراد دست به سوء استفاده زده اند و مبادرت به گرانفروشی و احتکار آن کرده اند.

رییس سازمان صنعت مازندران اضافه کرد : عرضه ماسک و مواد ضد عفونی کننده فقط باید از طریق داروخانه ها و مراکز عرضه فروش کالای بهداشتی صورت گرفته و در صورت مشاهده نگهداری ماسک و مواد ضد عفونی کننده در غیر از این مراکز با عنوان احتکار کالا با دارندگان آن برخورد خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.