پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۴۰ درصدی صید ماهی کفال در مازندران

0

صید ماهیان استخوانی دریای خزر امسال از ۱۵ مهر ماه در مازندران آغاز شد. 

بر اساس این گزارش ، صیادان عضو شرکت‌های صیادی پره در این استان از ۱۵ مهر تا ۲۰ آبان در مجموع  ۵۵۰ تن انواع ماهیان استخوانی را صید کردند.

کاهش صید ماهی کفال در سواحل مازندرانی خزر در حالی است که طبق آمار شیلات از ۲ دهه پیش تا سال قبل ۸۵ درصد از سبد صید ماهیان استخوانی در دوره سه ماهه اول را ماهی کفال تشکیل می داد.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
گزارش شیلات مازندران نشان می دهد که در مجموع میزان صید در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است، اما در  ترکیب گونه های صید ، امسال ماهی کپور با ۶۳ درصد صدر نشین شد، ۲۱ درصد از صید انجام شده هم مربوط به ماهی سفید است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری ، بابل ، بابلسر و فریدونکنار نیز نشان می دهد که کپور دریایی در وزن های ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی که جایگزین ماهی کفال شده به وفور وجود دارد و تقاضای خرید آن نیز زیاد است.

ماهی فروشان دلیل وجود کپور دریایی را رها سازی بچه ماهی طی سال های  اخیر در رودخانه های استان عنوان کردند و گفتند که امسال ماهی کفال بسیار کم  است و به همین دلیل  قیمت این گونه پر طرفدار در وزن حدود ۴۰۰ گرمی در هر کیلو ۴۰ هزار تومان است.

صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد و این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد.

مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، هر ساله لارو های ماهی سفید و کپور را پس از پرورش به وزن یک تا سه گرمی با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان مازندران رها می کند.

طبق آمار شیلات مازندران امسال نیز حدود ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل مازندرانی دریای خزر رها شده است.

 چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در مازندران به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند.

بازگرداندن بچه ماهیان خاویاری به دریا 

شیلات مازندران همچنین اعلام کرد که طی ۳۵ روز گذشته صیادان استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه بچه ماهی خاویاری را که در زمان صید ماهیان استخوانی به تور افتادند، به منظور تکمیل فرایند رشد و نیز رعایت قوانین و مقررات صید دوباره به دریا بازگرداندند.

فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران همه ساله از نیمه دوم ماه مهر آغاز می شود و طبق معمول تا نیمه فروردین ماه سال آینده ادامه می یابد.
کارشناسان شیلات مهم ترین علت افزایش میزان به تور افتادن ماهیان خاویاری را به ثمر نشستن طرح بازسازی این گونه از طریق ممنوعیت صید می دانند. صید ماهیان نارس و گونه های در حال انقراض خط قرمز صیادان عضو اتحادیه صیادی پره استان محسوب می شود.

افزایش میزان آگاهی صیادان مازندرانی نسبت به اهمیت ماهیان خاویاری برای دریای خزر سبب شده است تا در سال های اخیر خط قرمز صید این گونه بیش از پیش رعایت شود.
نکته مهم در مورد ماهیان خاویاری دیر رس بودن آنهاست به این معنی که یک بچه ماهی خاویاری برای رسیدن به بلوغ دستکم ۱۰ سال زمان نیاز دارد.
سن بلوغ ماهیان خاویاری برای گونه ” اوزون برون ” ۱۰ سال ، ” تاس ماهیان” ۱۵ سال و ” فیل ماهیان”  ۲۰ سال است و بیشترین گونه ماهیان خاویاری موجود در بخش ایرانی دریای خزر را اوزون برون تشکیل می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.