پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چورت دریاچه ای 100 ساله که جنگلی را بلعیده است!

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر از تاریخ این دریاچه بخواهید بدانید، باید بگوییم که چورت در سال 1320 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده است.

1

 

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر از تاریخ این دریاچه بخواهید بدانید، باید بگوییم که چورت در سال 1320 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده است.

 

زلزله با انباشت سنگ و خاک به خیال خود راه چشمه را بند آورده بود. آب‌باریکه چشمه اما پشت این تلی از خاک، دریاچه ای شد در میان کوه‌های اخرایی و تاش‌هایی از هزارها رنگ پاییزی درخت‌های اطراف. این دریاچه انگار پای از قصه‌های پریان بیرون گذاشته باشد در میان ناباوری ساکنان محلی پس از زلزله سال 1320‌ساری نمایان شد و دریاچه میانشه نام گرفت.

 

دریاچه میانشه در ۳۵۰ کیلومتری تهران و در جنگل‌های بکر چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب ساری واقع است. در شمال شرقی استان مازندران و حد فاصل ساری تا کیاسر همگان این دریاچه 2.5 هکتاری را به نام چورت هم می‌شناسند؛ که دلیل این نام گذاری نزدیکی به روستای چورت است. این دریاچه در نزدیکی منطقه طبیعی حوضچه سار پله‌ای باداب سورت قرار دارد.

 

شکل هندسی آن  به بیضی شباهت دارد و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی گونا‌گون است. میانشه در ابتدا ماهی نداشت و مردم محلی و گردشگر‌ها چند نوع ماهی و آبزی در آن ریختند تا زیبایی‌های این زاده‌ی بلایای طبیعی کامل شود.

 

وسعت این دریاچه حدود 2.5 هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود.

 

زمانی که آب دریاچه پایین می آید، باقیمانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند پدیدار می شود و منظره زیبایی را ایجاد می کند که شاید در کمتر نقطه ای از ایران دیده باشید. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. البته این مسیر مجهز به استراحتگاه و سرویس های بهداشتی است و همین از سختی پیاده روی هایتان کم خواهد کرد!

 

برای رسیدن به دریاچه چورت، باید مسیر ساری کیاسر را در پیش بگیرید. بعد از طی مسافتی در حدود 25 کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می شوید. 15کیلومتر جلوتر، در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین مسیر خاکی برای دسترسی به دریا وجود دارد. مسیر جاده خاکی به طول 10 کیلومتر به دریاچه چورت منتهی می شود. برای دسترسی می توانید از راهنمایان محلی هم کمک بگیرید.

 

اگر از تهران به سمت چورت حرکت می کنید، بد نیست بدانید که از مدتی قبل صبح‌های زود میدان ونك به محل قرار مسافران تورهایی تبدیل شده است كه ساعت حركت و وسایل مسافران آن نشان می‌دهد كه عازم طبیعت‌اند. كیسه‌خواب و كوله‌های بزرگ، مهم‌ترین وسیله‌ای است كه بین بیشتر مسافران مشترك است.

 

در این صبح زود باید به سمت شرق راند، برای سفر به كیاسر 2 راه وجود دارد كه هر دو از خروجی‌های شرقی تهران منشعب می‌شوند؛ یك مسیر جاده سمنان‌‌ـ‌ شهمیرزاد است و مسیر دیگر از فیروزكوه می‌گذرد. مقصد سفر به سمت فیروزكوه است.

 

chooret

cooret

chooret

chooret-93-9-7-2

 

وارش نیوز

 

1 نظر
  1. عباس رمضانی وناجمی می گوید

    دریاچه میانشه چورت واقعاً بی نظیره اما مسئولین منطقه ای برای معرفی آن و همچنین چشمه بی نظیر سورت به گردشگران چه اقدامی کردند؟ برای جذب گردشگر چه امکاناتی به آن اختصاص دادند؟ دریغ از یک تابلوی راهنما!
    ضمناً مطمئنید که عکس دومی هم مربوط به همین دریاچه است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.