پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چورت، تابلوی خلاقیت طبیعت در قاب دریاچه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دریاچه چورت یکی از اماکن گردشگری بسیارزیبای بخش چهاردانگه در نزذیکی روستای چورت واقع شده است و به علت رانش در اثر وقع زلزله بوجود آمده است.

ای رخت چشمه خورشید درخشانی ها – سرو من صبح بهار است به طرف چمن آی

تا نسیمت بنوازد به گل افشانی‌ها – گر بدین جلوه به “دریاچه” اشگم تابی

“شهریار”

طبیعت یکی از هزاران نعمت‌هایی است که خداوند به مخلوقاتش عطا فرموده تا در ضمن استفاده و لذت از آن، در حفظش کوشا باشند. طبیعت یعنی هر آنچه که خداوند مهربان به ما عطا کرده است؛ از سرسبزی و زیبایی کوه و دشت و صحرا تا دریا و غروب خورشید و بسیاری از چیزهای دیگر که زبان، قادر به وصف آن نیست.

تماشای طبیعت خیلی لذت بخش است. از درختان زیبا گرفته تا گل‌های رنگارنگ و عطرآگین و گونه‌های حیوانی قشنگ و سبزه زارهای پهناور و کوه‌های برافراشته، همگی چشمان ما را به تماشای خود فرا می‌خوانند.

در حالی که گوشه گوشه طبیعت با تمام رنگ و لعاب و در هر شکلی انسان را مسحور می‌کند و ممکن است آدمی را تا بی نهات زیبایی‌ها بکشاند، دریاچه‌ها رنگ و بوی خاصی از جلوه زیبایی تمام نمای طبیعت دارند. دریاچهها همواره نماد آرامش و آسودگی بوده‌اند، اما همنوایی دریاچه با اعماق جنگل، آن هم جنگل‌هایی به قدمت ۴۰ میلیون ساله مازندران، گنجینه است که کسی از آن طاقت چشم پوشی ندارد. آن هم در زندگی پیچیده و الکترونیکی امروزی که در هم آمیختگی و فشردگی آرامش را به گوهری کمیاب تبدیل کرده است.

اما نگران نباشید، زیرا در همین هیاهوی مجازی جایی در مازندران است که حال شما را خوب می‌کند و مهم هم همین است، دریاچه‌ای خوابیده در ژرفای جنگل‌های سر به آسمان کشیده مازندران که شما را حتی از پس تصویر صدا می‌زند. این صدا از دریاچه ” میانشه ” یا چورت ساری به گوش می‌رسد.

این دریاچه در گوشه‌ای از طبیعت استان مازندران و در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح آب‌های آزاد، جلوه‌ای تماشایی از طبیعت ایران عزیزمان جا خوش کرده و عنوان خواهرخوانده دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

مهمان خوش سیمای ماندگار

این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار وسعت دارد و به سبب نزدیکی به روستایی به نام چورت، به این نام خوانده می‌شود. آنچه باعث شده تا چورت، دریاچه‌ای متفاوت باشد، فقط قرارگیری در میان انبوه درختان نیست بلکه نحوه شکل گیری آن است که بر جذابیتش می‌افزاید. در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بود که زمین لرزه‌ای در این منطقه رخ داد و رانش زمین، باعث شد که مسیر چشمه کنار دریاچه، بسته شود و در نهایت دریاچه‌ای زیبا در شکاف دره‌ای با شیب زیاد شکل بگیرد. چورت یکی از معدود دریاچه‌هایی است که به صورت طبیعی شکل گرفته و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است و عملاً دریاچه‌ای جوان محسوب می‌شود.

به نظرم بهتر است با اعداد و ارقام سفرتان را خراب نکنم و بازگردیم به ژرفای این دریاچه جوان. پیش از هر چیز باید این را بگوییم که گردشگران دو راه را در پیش رو دارند: برخی به پاهایشان تکیه می‌کنند و دلشان می‌خواهد ۲ ساعتی را راه بروند و از نزدیک زیبایی‌های این مسیر جنگلی را لمس کنند. برخی دیگر نیز تصمیم می‌گیرند با خودرو، خودشان را به این جواهر طبیعت مازندران برسانند. در پایان راه آنچه پیش رویتان قرار می‌گیرد، تصویری فراموش نشدنی از طبیعت ایران است که تا همیشه در گوشه ذهن جا خوش می‌کند.

به جاده بزنید

به جاده می زنیم و راه استان مازندران را در پیش می‌گیریم و به سوی دریاچه چورت ساری می‌رویم که با عنوان دریاچه میانشه هم شناخته می‌شود؛ جاذبه‌ای تماشایی که در اثر یک زلزله شکل گرفته است و عاشقان طبیعت را به سوی خود می‌خواند.

شما هم کوله بار طبیعت گردی خود را جمع کنید و با ما در این سفر همراه شوید تا به شما بگوییم دریاچه چورت کجاست و چگونه می‌توانید به آن برسید.

دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد. این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده است و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می‌افزاید.

مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه این تفریح هیجان انگیز به سراغ این مسیر می‌روند.

چورت یکی از معدود دریاچه‌هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است.

فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آنها از آب بیرون زده است، ترکیب بی نظیری است که در فصل کم آبی چورت انتظارتان را می‌کشد.

مسیر را از سفر جدا نکنید

فرقی نمی‌کند که از کجای این سرزمین راهی دریاچه چورت شوید، در هر صورت مسیر، بخشی از جاذبه‌های سفر شما خواهد بود. در این مسیر از میان درختان سر به فلک کشیده عبور می‌کنید و در میانه‌های راه به روستایی به نام چورت می‌رسید که جلوه خیال انگیزی را به دور از دود و دم شهر و دغدغه‌های آن پیش رویتان قرار می‌دهد؛ چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی. خانه‌های روستایی با گلدان‌های رنگارنگ که کوه‌های سبزی در پس زمینه آنها به چشم می‌خورد. آسمان آبی‌تر از هر زمان دیگری است و دیگر رنگ‌های خاکستری شهر در آن دیده نمی‌شود. دل کندن از این روستا و مردمان مهربانش سخت است و شاید برای همین باشد که برخی یک شب را در آن اقامت می‌کنند و در روز بعد راهی دریاچه می‌شوند. پس از این روستا جاده‌ای خاکی و البته ناهموار تنها راه رسیدن به چورت است.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آنها از آب بیرون زده است، صحنه‌ای است که در کمتر جایی به چشم تان می‌خورد و تجربه‌ای خاص را برایتان رقم می‌زند.

چورت را از قاب دوربین خارج کنیم

می دانم همه ما حدود یکصد سال است که عادت کردیم به هر منظره‌ای که رسیدیم تصویری از آن به یادگار داشته باشیم. البته عکاسی جزئی از سفر است و شاید هم با وجود شبکه‌های اجتماعی هجان انگیزترین قسمت سفر باشد و چورت نیز بی نهایت سوژه برای عکاسی دارد، اما کمی از دوربین فاصله بگیرید زیرا دریاچه چورت دیدنی بسیار دارد. در سفر به چورت می‌توانید از لحظه لحظه زمان خود لذت ببرید و برای دیدنی‌ها و تفریحات برنامه ریزی کنید.

اگر تابستان به چورت سفر می‌کنید، شاهد کاهش میزان آب دریاچه هستید که تنه‌های درختان در میان آن پدیدار می‌شوند و منظره‌ای شگفت انگیز را ایجاد می‌کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یک باره به زیر آب رفته‌اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می‌شوند.

اگر از طرفداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می‌افزاید و آن را تبدیل به خاطره‌ای فراموش نشدنی می‌کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماهیان این دریاچه از کجا آمده‌اند. برای این پرسش دو پاسخ وجود دارد: برخی از محلی‌ها بر این باورند که یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ماهی‌ها از طریق پرندگان است. آنها می‌گویند که به دلیل باقی ماندن تخم بسیاری از ماهی‌ها در میان پرهای پرندگان، با سفر آنها به سایر مناطق، تخم‌ها نیز با آنها انتقال می‌یابند. برخی دیگر نیز معتقدند که وجود این ماهی‌ها در دریاچه در نتیجه رهاسازی آنها توسط افراد محلی است و ربطی به عوامل طبیعی ندارد. و شاید برای شما فرقی نمی‌کند، اما شما اگر قلاب دارید می‌توانید ماهی گیری کنید.

یکی از جاذبه‌های چشمگیر دریاچه چورت را زمانی خواهید دید که بخت با شما یار باشد و مه همه جا را بپوشاند. رقص مه بر روی آب دریاچه تصویری سحر انگیز را گوشه ذهن تان ثبت می‌کند. منظره مه آلود دریاچه چورت، چیزی نیست که بتوانید به این راحتی‌ها از کنار آن بگذرید و نادیده اش بگیرید؛ به ویژه اگر تابستان باشد و تنه درختان هم بیرون از آب.

شناور شدن بر روی آب دریاچه و تماشای مناظری متفاوت یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران در دریاچه چورت است؛ اما از آنجا که امکانات قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد، مردم قایق‌های خود را به آب می‌اندازند تا بتوانند تجربه‌ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.

مسیر منتهی به دریاچه، جاده‌ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می‌گذرد. زیبایی‌های این مسیر بهانه‌ای شده تا آفرودرها را به این منطقه بکشاند. این مسیر یکی از مقاصد مورد علاقه افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه‌های تازه از آفرود هستند.

قدم به قلب جنگل بزنید

پیاده روی در مسیر منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب‌هایی است که پیش روی افراد قرار دارد و می‌تواند ساعاتی خوش را برای شأن رقم بزند.

پیمودن این مسیر با پای پیاده باعث می‌شود که زیبایی‌های آن را از نزدیک لمس و گوشه گوشه این طبیعت بکر را کشف کنید. در این مسیر مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.

دریاچه در میان یک دره قرار گرفته و اطراف آن با درختانی کهن احاطه شده است. می‌توانید به قلب این جنگل بزنید و در آن به گشت و گذار بپردازید.

می‌توانید پس از کمی که قدم در حوالی دریاچه ساعاتی را در کنار آن بگذرانید و با برپا کردن پیک نیک دوستانه یا خانوادگی، خاطره‌ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می‌کنید.

در اینجا سوژه‌های عکاسی فراوانند و هر یک می‌توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس‌های تان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوید و یادگاری‌هایی ماندگار و ارزشمند را با خود به خانه ببرید.

اکنون شما را با یک هشدار راهی دریاچه چور می‌کنم و آن این است که شنا در دریاچه ممنوع است. شاید با دیدن دریاچه زیبای چورت هوس کنید که تنی به آب بزنید و به تفریح بپردازید؛ اما باید به یاد داشته باشید که به سبب باقی ماندن بوته‌ها و گیاهان در کف دریاچه، این کار بسیار خطرناک است و عواقب بدی به دنبال دارد. پس با تماشای دریاچه از زیبایی‌های آن و جنگل اطرافش لذت ببرید و فکر شنا کردن را از سرتان بیرون کنید.

۹۹۱۹/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.