پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهره بدخیم زباله در طبیعت مازندران/ نیروگاه زباله ساری شاید وقتی دیگر

شهر ساری نیز که از گذشته های دور برای دفع بهداشتی زباله دچار مشکل بوده بطوریکه پس از سالها دفع غیراصولی آن در سمسکنده و بخش چهاردانگه که آسیب های فراوانی به این منطقه وارد کرده است تصمیم به احداث کارخانه زباله سوز در شهرک شماره 1 شهید سید خمینی کرده اند.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از مهر، دفع اصولی و بهداشتی زباله یکی از ضروریات جوامع امروزی بشمار می آید و استان مازندران نیزبدلیل طبیعت زیبا و بالابودن سطح سفره های زیر زمینی یکی از مناطق حساس زیست محیطی محسوب می شود که متاسفانه بدلیل کارهای کارشناسی نشده و عدم توجه برخی مسئولین چند سالی است که با معظل زباله روبرو بوده است.

 

شهر ساری نیز که از گذشته های دور برای دفع بهداشتی زباله دچار مشکل بوده بطوریکه پس از سالها دفع غیراصولی آن در سمسکنده و  بخش چهاردانگه که آسیب های فراوانی به این منطقه وارد کرده است تصمیم به احداث کارخانه زباله سوز در شهرک شماره 1 شهید سید خمینی کرده اند.

 

با توجه به بالا بودن سطح آب سفره های زیر زمینی این منطقه ، وجود 2 هزار حلقه چاه کشاورزی و آب شرب ، داشتن 15 سالن مرغداری و 7 کارخانه جوجه کشی و وجود 89 قطعه آب بندان و پرورش ماهیان گرمابی که میزبان میلیونها پرنده مهاجر در زمستان است احداث این کارخانه در این منطقه زیبا و بکر چه تبعات زیست محیطی بدنبال خواهد داشت ؟

 

IMG10364812

 

آیت‌الله نورالله‌ طبرسی امام جمعه ساری در گفتگو با خبرنگار مهر نیز برضرورت حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت : در دنیای ماشینی امروز اگر به مسئله حفظ محیط زیست توجه جدی نشود حیات انسان نیز دچار چالش جدی می شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان مازندران بابیان اینکه بیشترین آسیب از جانب کشورهای قدرتمند به بدنه محیط زیست وارد می‌شود ، افزود: برای حفظ محیط زیست باید دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به محیط زیست داشته باشیم به این دلیل که در گذشته نگاه علمی به محیط زیست وجود نداشت.

طبرسی با بیان اینکه حفظ محیط زیست باید به دغدغه عامه مردم تبدیل شود، گفت: دغدغه‌های زیست محیطی باید بدون تعارف و در کمال صراحت بیان شود تا اگر کوتاهی مشاهده شد مسئولان نسبت به رفع آن اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به مشکلاتی که برخی از واحدهای تولیدی در استان پس از استقرار کارخانه ایجاد می‌کنند، گفت: کارخانه‌ای در مازندران باید مستقر شود که آلودگی نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه مسئولان اجرایی کشور در حفظ محیط زیست با هم هماهنگ نیستند، بیان داشت: وحدت رویه برای حفظ محیط زیست در هیئت دولت باید انجام شود.

وی به مشکلات ناشی از عدم ساماندهی زباله در شهرهای بابل و ساری اشاره کرد و افزود: سایت زباله سمسکنده ساری بسته شد ولی مشکلات زباله و پسماند ساری هنوز پا برجا است و در دیگر شهرهای استان نیز این مشکل وجود دارد.

طبرسی با اعلام اینکه مشکل مربوط به محیط زیست مربوط به همه افراد در جامعه است، افزود: نباید در حفظ محیط زیست مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم و کم‌کاری به گردن دیگر مسئولان بیاندازیم.

وی خواستار دغدغه بیشتر مسئولان ارشد استان مازندران به حفظ محیط‌ زیست شد و افزود: مدیران از اقدامات انجام شده برای حفظ محیط زیست از سایر کشورها الگو بگیرند.

 

IMG10364915

 

این مسئول تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست باید همه قانون‌مدار باشیم.

 

در این راستا دهیاران و شوراهای اسلامی 60 روستا دوبخش رودپی در جهت رفع این معظل گرد هم آمدند تا تصمیمات لازم را دراین خصوص انجام دهند.

 

میر جمال جمالی ، عضو شورای اسلامی روستای گلنشین در گفتگو با خبرنگار مهر به دفع زباله در منطقه اسپو کلا اشاره کرد و گفت : پس از جمع آوری زباله در این منطقه مسئولین با اعتراضات مردمی مواجه وناگزیر به انتقال زباله به منطقه چهاردانگه شدند.

 

وی با اشاره به احداث نیروگاه زباله سوز در منطقه رودپی افزود:  با احداث این نیروگاه هزاران تن زباله مناطق مختلف استان به این منطقه آورده و در نتیجه کشاورزی و محیط زیست آن نابود می شود.

 

عضو شورای اسلامی روستای گلنشین ادامه داد: منطقه ای که متاسفانه در دو دهه اخیر هر روز شاهد تخریب محیط زیست توسط برخی از کارخانه و رها سازی پسماندها و عدم رعایت اصول بهداشتی بوده است.

 

جمالی با تاکید بر اینکه هدفمان مخالفت با مسئولین نیست، عنوان کرد : امروز ما نگران آسیب های زیست محیطی و آلودگی بیش از 50 هزار هکتار اراضی شالی زراعی و 20 هزار هکتار باغات منطقه هستیم.

 

وی تاکید کرد: به تبع آن باید شاهد انتقال انواع بیماری های به هموطنان بدلیل استفاده از مواد غذایی وافزایش سرطان ها ،  آلودگی سفره های آب زیر زمینی و آلودگی دریای خزر باشیم.

 

جمالی بیان کرد: نمایندگان شهرستان ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در چند جلسه اعلام داشتند ما مخالف احداث کارخانه زباله سوز در شهرک هستیم.

 

عضو شورای اسلامی روستای گلنشین خاطر نشان کرد : کارخانه زباله سوز بر اساس شرایط اقلیمی باید در منطقه ای که 40 -50 متر از سفره آب زیر زمینی فاصله داشته باشد احداث شود چطور مکانی که 3.5 متر با سفره آب زیر زمینی فاصله دارد برای احداث نیروگاه زباله سوز مناسب است؟

 

IMG10364636

 

جمالی بابیان اینکه محیط زیست کشور نیز این منطقه را مستعد ساخت نیروگاه زباله سوز نمی داند، گفت: چرا مسئولین بدون در نظر گرفتن موقعیت منطقه و کار کارشناسی شده چنین کاری را انجام داده اند.

 

وی بابیان اینکه در اصفهان کارخانه کمپوست در منطقه ای که کمترین تبعات زیست محیطی را برای منطقه داشته  احداث شده، افزود: چرا آقایان با عجله چنین تصمیمی گرفته اند و می خواهند یکی از مناطق بکر و حاصلخیز منطقه را با کار غیرکارشناسی به نابودی بکشانند.

 

عضو شورای اسلامی روستای گلنشین ادامه داد: متاسفانه  بدلیل نداشتن فردی در پست های مهم این منطقه مظلوم واقع شده و کسی صدای مردم را نمی شنود.

 

جمالی با تاکید بر حضور بخشداران و دهیاران در این جلسات، گفت: تا زمانی که شورا و مردم وجود دارند این قانون مردمی است و نظام ما نیز بر پایه مردم بنا شده است.

 

وی با بیان اینکه نمی خواهیم مقابل نظام بایستیم، تاکید کرد: نمی گذاریم هر مسئولی بدون کار کارشناسی شده و اصولی به این منطقه آسیب وارد کند و خواستار پاسخگویی منطقی مسئولین به اهالی این منطقه هستیم.

 

عضو شورای اسلامی روستای گلنشین بابیان اینکه این مشکل تمام مردم  منطقه است ، متذکر شد: با احداث کارخانه زباله سوز کشاورزی این منطقه نابود و در نتیجه باعث بیکاری مهاجرت جوانان به شهرها و واردات محصولات کشاورزی در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

 

جمالی با تاکید بر اینکه  امروز به نشانه اعتراض دور هم جمع شدیم، گفت: ما نمی گوییم کارخانه زباله سوز احداث نشود بلکه بطور اصولی و در مکانی که کمترین آسیب زیست محیطی را وارد می کند احداث شود .

 

ولی الله پور فلاح عضوشورای روستای سیدمحله با بیان اینکه حدود 25 سال قبل شهرک صنعتی شماره یک در این منطقه احداث شد، گفت: در آن زمان قرار بود بهترین کارخانه ها در این مکان احداث شود که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.

 

وی  افزود : اگر می خواهیم نسبت به اثرات و زیانهای ناشی از آن بی تفاوت باشیم بهتر این جلسات را برگزار نکنیم .

 

عضوشورای روستای سیدمحله با تاکید بر اینکه ابتدا باید بصورت قانونی کار را پیگیری کنیم ، ادامه داد: اگر در این زمینه توفیقی کسب نکرده ایم باید به مردم منطقه اجازه دهیم که اعتراضات خود را اعلام کنند.

 

نقی کاظمی عضوشورای اسلامی روستای عباسعلی کش نیز گفت : متاسفانه مسئولین بدون کار کارشناسی در منطقه ، این اقدام را انجام دادند و امروز در یک عمل انجام شده قرار گرفته ایم وباید راهکار ارائه دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه کارها باید بصورت قانونی پیگیری شود، افزود: امروز باید علت اعتراض خود را به مسئولین بگوییم و از آنها پاسخ قانع کننده بخواهیم.

 

عضوشورای اسلامی روستای عباسعلی کش با تاکید بر اینکه باید دلیل و استدلال منطقی برای مسئولین بیاوریم گفت: شوراها علاوه بر کار قانونی اجازه اعتراض به مردم را بدهد.

 

IMG10364450

 

سلمانی عضو شورای اسلامی سید محله نیز با اشاره به اینکه کارخانه زباله سوز پروانه بهره برداری ندارد، گفت: باید با مراجعه به مراجع زیر صلاح جلوی بهره برداری آن گرفته شود، ما نماینده مردم هستیم و باید پیگیر این قضیه باشیم.

 

نعمت نظری یکی دیگر از اعضای شورا منطقه رود پی جنوبی ، گفت: اگر مسئولین جوابگوی مردم منطقه نباشند اعضای شوراهای منطقه رود پی شمالی و جنوبی مهر خود را تحویل خواهند داد و ما نماینده مردم و تازمانی که بر سر کار هستیم باید جوابگوی مردم باشیم.

 

عضو شورای اسلامی روستای خانه سرمرز گفت: اگر مسئولین فکری برای تبعات کارخانه زباله سوزدر منطقه نکنند در آینده نزدیک باید جوابگوی نسل های آینده باشند.

 

شایان ذکر است منطقه رودپی بیش از 43 هزار نفر جمعیت دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.