پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرخش دوربین حفاظتی بر جنگل‌های شمال ۳۶۰ درجه شد

0

کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو روز جمعه ۱۴ تیر ماه امسال در چهل و سومین نشست خود که به میزبانی باکو برگزار شد، جنگل‌های هیرکانی را به نام ایران ثبت کرد. جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و از آستارا در غرب گیلان تا منطقه گلی‌داغی در استان گلستان گسترده شده است.

خلیل آقایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری گفت که سازمان جنگل‌ها همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، طرح حفاظتی برای ۲ میلیون و ۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی تهیه کرد.

وی افزود: طبق دستور شخص رئیس جمهوری این طرح تهیه شده تا برای مسئولان حفاظتی وجب به وجب این عرصه‌ها مشخص باشد و سازمان جنگل‌ها بداند اگر تخلفی در نقطه‌ای صورت گرفت باید یقه چه کسی را بگیرد.

آقایی توضیح داد: در گذشته فقط یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در قالب ۴۵ مجری طرح جنگل‌داری اری دارای برنامه بودند و یک میلیون و ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال فاقد طرح جنگلبانی بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز با اجرای طرح تنفس همه مسئولیت حفاظتی جنگل با سازمان جنگل‌هاست، گفت: در گذشته ما نمی‌دانستیم که قاچاق چوب از کجا صورت می‌گیرد و باید با چه کسی برخورد کنیم، اما امروز با تهیه طرح حفاظتی و اجرای طرح تنفس این حالت نیست و همه چیز در حال ساماندهی است.

این مسئول تاکید کرد: با اجرایی شدن طرح حفاظتی، امروز اگر چوب قاچاقی کشف شد، ما می‌توانیم متوجه شویم که قاچاق از کدام منطقه است و می‌دانیم که یقه چه کسی را باید بگیریم.

وی از تخصیص ۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: برای اینکه همه جنگل را تحت حفاظت قرار بدهیم روی عدد ۲۰۰ میلیارد تومان در حال رایزنی هستیم.

آقایی با بیان اینکه افزایش قیمت چوب سبب شد تا طمع به قاچاق و بریده شدن انواع چوب‌های باغی زیاد شود، گفت: قیمت چوب از کیلویی ۶۰۰ تومان به یکهزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: حفاظت از منابع طبیعی بویژه در حوزه مقابله با قاچاق و آتش سوزی بر اساس قانون وظیفه همگانی است و باید فرهنگ سازی شود تا تمامی ایرانیان نسبت به این مشکلات حساسیت داشته باشند /.

تحویل زمین ملی برای زراعت چوب

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از شناسایی و معرفی عرصه‌های ملی مستعد برای زراعت چوب تا پایان شهریور امسال خبر داد و گفت: مؤسسه تحقیقات جنگل از سال گذشته در حال انجام این مأموریت مهم است.

وی افزود: با توجه به اهمیت تأمین چوب در استان‌های شمالی، عرصه‌های مستعد زراعت چوب در این منطقه هر چه زودتر به استانداران برای جذب سرمایه‌گذار معرفی می‌شود.

آقایی یکی از راهکارهای مهم حل مشکل کمبود مواد اولیه چوب برای کارخانه‌ها کارگاه‌های کشور از جمله کارخانه بزرگ چوب و کاغذ مازندران را زراعت چوب دانست و تاکید کرد: برای این منظور تمامی اختیارات قانونی سازمان جنگل‌ها را با هدف تسریع در عقد قرار داد زراعت چوب به شخص احمد حسین زادگان استاندار مازندران تفویض می‌کنم و اداره منابع طبیعی ساری نیز موظف است همکاری همه جانبه با استانداری در زراعت چوب داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گسترش زراعت چوب در کشور را یکی از بسترهای مورد نیاز برای تکمیل و تداوم طرح تنفس جنگل‌های شمال دانست و گفت: متأسفانه این مقوله طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت.

مجلس شورای اسلامی سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرد و در دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز دولت مصوبه‌ای در خصوص بهینه سازی وضعیت مدیریت منابع طبیعی گذراند که در ماده ۴۸ آن بر ضرورت توسعه زراعت چوب تاکید شده بود.

از سوی دیگر، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سهم زراعت چوب در تأمین منابع سلولزی را ۴۰ درصد اعلام کرد و طبق برنامه سطح اختصاص یافته به این امر تا پایان برنامه ششم توسعه باید از ۱۵ هزار هکتار فعلی به ۷۵ هزار هکتار برسد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: اجرای طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های هیرکانی شمال که از ۲ سال پیش کلید خورده است، در واقع شوک اطلاع رسانی دولت تدبیر و امید نسبت به فاجعه آمیز بودن برداشت‌های بی رویه از جنگل‌های شمال است و یکی از راهکارهای مهم تداوم و به نتیجه رسیدن این طرح هم گسترش زراعت چوب است.

آقایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره نارضایتی بخش حفاظت جنگل‌ها از عملکرد شرکت‌های حفاظتی نیز گفت: طرح ساماندهی این نیروها با اجرای مناقصه آغاز شده است و این بار با حساسیت ویژه ای این شرکت‌ها را تحت نظارت خود قرار می‌دهیم.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه کمبود نیرو در حفاظت از جنگل‌ها داریم، نیروهای شرکت‌های حفاظتی نقش محوری در اجرای صحیح طرح تنفس خواهند داشت که البته این بار همه مقررات و قوانین را مو به مو اجرا می‌کنیم.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.