پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«پیت‌سرا» ۱۴۰ روز پس از ریزش سنگ / تلاش نتیجه‌محور مسؤولان ضرورت دارد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه: اول نوروز سال ۱۳۹۹ برای مردم روستای «پیت‌سرای» دهستان راستو‌پی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه با ریزش سنگ‌های غول‌پیکر و آسیب به واحد‌های مسکونی و دامی و تأسیسات روستا همراه بود و در ساعات اولیه حادثه شاهد حضور مدیران مختلف شهرستانی و استانی همراه با قول‌ها و وعید‌های مختلف بودیم. (بیشتر اینجا بخوانید)

۱۴۰ روز پس از ریزش سنگ در «پیت‌سرا»

۱۰ روز پس از حادثه در مکان حادثه خبرنگار فارس در منطقه حاضر شد (بیشتر اینجا بخوانید) و مردم روستا با تقدیر از حضور دست‌اندرکاران و اقدامات اولیه آن‌ها، خواستار اجرای وعده‌ها شدند ( بیشتر اینجا بخوانید) و البته جایگاه موقت دام‌ها دارای اشکال‌های مختلفی بود و برای روستا هم اقدام زمانبندی‌ داده‌شده محقق نشده بود ولی ایجاد آرامش اجتماعی در روستا به صورت مناسبی مدیریت شد که البته این آرامش اگر همراه با تحقق وعده‌ها بود شاهد تعمیق رضایت عمومی در روستا بودیم و پاسخ منفی به این سؤال با بازدید مجدد و سؤال از روستائیان ساکن، روستائیانی که مجبور به ترک روستا شدند و عضو شورا و برخی مدیران پس از حدود ۱۴۰ روز به دست آمد.

 

خطر جانی مردم در ریزش سنگ‌ها

اکبر آزادی که ساکن پیت‌سرا است از حضور چند‌باره مدیران و نظر‌دهی و نظر‌خواهی‌های انجام‌شده تشکر کرد ولی از اینکه منطقه زندگی آن‌ها را که کمی دورتر از ریزش سنگ است را بی‌خطر معرفی کردند انتقاد کرد و گفت: من ۷۵ سال سن دارم و باید چند کیلومتر بالاتر بروم تا آب را بیاوریم و چند جا زمین را دیدند و بهانه‌های مختلف آوردند و تا جایی که من اطلاع دارم به جایی نرسیدند.

وی با بیان اینکه اگر آینده‌نگری کنیم به دیدگاه من این روستا محل زندگی ندارد و منطقه ما که می‌گویند خطر کمتری دارد، بیشتر در خطر هستیم، افزود: سابقه رانش مختلف سنگ را در سال‌های مختلف دیدیم و الان چند مورد رانش سنگ داریم.

آزادی از مدیران خواست تا به مردم پیت‌سرا توجه کنند و خطر جانی مردم را در ریزش سنگ‌ها، گوشزد کرد.

عصا در دست برای تعمیرات لوله آب/ مدیران فیلم گرفتند و رفتند

تقی دستوار از ساکنان روستای پیت‌سرا با اشاره به اینکه سنگی آمد و برخی را آواره کرد و برخی هم مجبور به اجاره خانه در شهر شدند از گرفتاری‌ها و مشکلات روستا به ویژه تأمین آب و رفت و آمد، خبر داد و گفت: فقط دیدیم که مدیران فیلم گرفتند و رفتند.

وی با بیان اینکه نمایندگان ما که از ما رأی می‌گیرند و قول همکاری می‌دهند به مشکلات ما رسیدگی کنند از پیشنهاد هزینه مردمی برای ساخت خانه‌های مسکونی، انتقاد کرد و افزود: ما چیزی نداریم که بر طبق نظر آن‌ها جایی خانه بسازیم و قول‌های مسؤولان فقط برای آواره‌های ریزش سنگ بود.

دستوار از تعمیر موقت منبع قدیمی و اتصال لوله‌ها خبر داد و با بیان اینکه مدیران ببینند که یک دستم عصا و دستم دیگرم ابزار تعمیر لوله بود، پیشنهاد انتقال همه روستائیان با امکانات مناسب را خواستار شد.

 

پیشنهاد ۷ منطقه برای انتقال روستا

حسن آزادی عضو شورای اسلامی روستای پیت‌سرا از مدیرانی که کمک کردند، تشکر کرد و با بیان اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در اوایل سیل منطقه را دیدند و قول دادند که از خانه احمد شیرزادی به بعد تخلیه شود و قول ۵ میلیون وام بلاعوض برای منطقه حادثه و ۶ میلیون کمک و ۱۰ میلیون وام ۴ درصدی را دادند که ۶ میلیون الان وجود خارجی ندارد و ۵ میلیون بلاعوض به ۱۳ نفر داده شد و برای همین ۱۳ نفر هم ۱۰ میلیون وام ۴ درصدی پرداخت شد.

وی با اشاره به معرفی ۷ منطقه برای انتقال روستا و بازدید کارشناسان مختلف از آن، افزود: منطقه «چفت‌کله» توسط کارشناسان معرفی شد که در آن واحد مرغداری وجود دارد و در فصل گرما با بوی ناخوشایند مواجه خواهیم شد و برخی مدیران دیگر تخلیه از منزل اصغر آزادی و انتقال روستا به «ولیک‌تپه» را معرفی کردند که اهالی، آن را مانند همین مکان موجود روستا می‌دانند.

عضو شورای اسلامی روستای پیت‌سرا با بیان اینکه مشکل آب آشامیدنی در روستا وجود دارد و اهالی برای تعمیر منبع قدیمی اقدام کردند و با توجه به اینکه آن مکان، ماشین‌رو نیست و حیوانات باری هم در ییلاق هستند، پیرمرد ۸۰ ساله و سایر مردم مجبور شدند که ماسه و وسایل و امکانات را بر دوش بگیرند و به محل منبع قدیمی آب، حمل کنند.

آزادی  از وجود تَرَک بزرگ در منبع قدیمی و تداوم مشکل آب آشامیدنی خبر داد و گفت: لوله‌هایی که برای روستا اختصاص دادند به دلیل اینکه بر روی کار قرار داشت، توسط عبور و مرور اهالی و دام‌ها شکستگی دارد.

 

پایداری و تثبیت روستا

وی از اختصاص منبع پلاستیکی که قابل حمل است را خواستار شد و با توجه به اینکه هنوز استقرار روستا معین نشد، ساخت منبع بتنی را غیر‌منطقی دانست و ادامه داد: ساخت منبع ۷۰۰ هزارتایی با هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی روستا که در مرحله آب‌گیری قرار داشت و در ریزش سنگ، تخریب شده بود که بدون زیرساخت، احداث منبع بتنی جدید، منطقی نیست.

عضو شورای اسلامی روستای «پیت‌سرا» با اشاره به اینکه ما کاری از ستاد بحران ندیدیم و هر روز مردم به ما زنگ زدند و من به عنوان شورا به این نتیجه رسیدم که دیگر کاری از دست ما بر نمی‌آید و ما مستقیم آن‌ها را به فرمانداری، بخشداری و بنیاد مسکن معرفی می‌کنیم، اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران قول ارسال لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر را برای پایداری و تثبیت روستا را هنوز عملی نکردند و مرغداری و آبیاری برای احداث پل برای مکان دامداران قول همکاری دادند ولی ۲ نفر از هم‌محلی‌ها که زمین شالیزاری دارند، راه ندادند و باید از همین راه موجود، پل برای رفت و آمد انجام دهیم.

آزادی با بیان اینکه ما ۷ نقطه را معرفی کردیم که رد شد و «ولیک‌تپه » در ابتدای روستا مورد نظر کارشناسان است و در «چفت‌کله» که زمین آبا اجدای روستا است ولی مرغداری وجود دارد و قول دادیم که امکانات را به مرغداری برای انتقال بدهیم و همه روستاییان برای تحویل زمین اعلام آمادگی کردیم ولی در جابجایی مرغداری به نتیجه نرسیدیم.

وی ابراز کرد: تثبیت و پایدار‌سازی پشت روستا می‌تواند مشکل جابه‌جایی روستا را حل کند و شرط آن اختصاص ماشین‌آلات سنگین بر طبق قول مدیران ستاد مدیریت بحران است.

 

مشکل آب آشامیدنی روستای پیت‌سرا

خاتون شیرزادی، مشکل آب آشامیدنی روستای پیت‌سرا را مهم‌ترین مشکل زندگی در این روستا دانست و از تعمیر موقت آن توسط اهالی خبر داد که هنوز مشکل آن‌ها را رفع نکرد.

وی با اشاره به اینکه ده‌ها سال در این روستا زندگی کردیم و توان و هزینه خروج از روستا نداریم، گفت: از مسؤولان و نمایندگان انتظار داریم که برای ما کاری انجام دهند.

 

کُند‌بودن روند فعالیت‌های مربوط به روستای پیت‌سرا

علی تقوی که نماینده روستای پیت‌سرا در گروه پیگیری وضعیت روستا است با اشاره به اینکه حدود ۵ ماه از رانش سنگ در پیت‌سرا گذشت و پیگیری‌هایی برای جابه‌جایی روستا و اسکان دام‌ها انجام شد از کُند‌بودن روند فعالیت‌های مربوط به روستای پیت‌سرا خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا جابه‌جایی و انتقال ساکنان به منطقه دیگر را مطرح کردند و همگان موافق انتقال به منطقه دیگر بودند، افزود: دام‌های منطقه الان در ییلاق هستند و حدود ۲ ماه دیگر دام‌ها به روستا بر می‌گردند و زمستان را هم در پیش داریم و اسکان اضطراری برای آن‌ها ایجاد شد و بعد از بازگشت آن‌ها باید برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

نماینده روستای پیت‌سرا در گروه پیگیری وضعیت روستا با بیان اینکه مدیران، پیشنهاد انتقال و تخلیه روستا دادند و برای اسکان دائمی هم برنامه‌ریزی کنند از پرداخت وام به برخی از اهالی خبر داد و خواستار پرداخت به همه خسارت‌دیدگان روستا شد.

تقوی تصریح کرد: همه ما علاقه به زادگاه خود داریم و انتظار ما از مدیران آن است که در این روستا که باغ درختان سیاه ریشه و حدود 30 هکتار برنج‌کاری داریم و با جابه‌جایی موافقیم ولی کشاورزی ما هم توجه شود و فاصله‌ مکان جدید، زیاد نباشد.

وی با بیان اینکه انتظار عمل به قول‌های مدیران در جابه‌جایی روستا و اختصاص اعتبار را داریم و منطقه «ولیک‌تپه» که مورد نظر برخی کارشناسان است مورد نظر روستائیان نیست چون منطقه بادگیر است و در زمستان مشکل خواهیم داشت، گفت: منطقه «چفت‌کله» مورد نظر مشترک روستائیان و کارشناسان است ولی وجود یک مرغداری مانع است که برای جابه‌جایی آن نیاز به مدیریت و اعتبارات توسط مدیران هستیم و مردم برای هزینه‌کرد ناتوان هستند و نیاز به حمایت مدیران داریم.

 

خطرات ماندن و تخلیه در روستا

کریم محسنی از اهالی روستا نیز با بیان اینکه در زمان رانش سنگ در روستا حاضر بودیم و مدیران گفتند که امنیت جانی نداریم و جای دیگر مستقر شویم، گفت: چند شب نزد فرزندان و فامیل‌ها بودیم و این وضعیت برای ما سخت بود و مکانی را در پل‌سفید اجاره کردیم و نمایندگان ما در ادارات و نهاد‌ها پیگیری کردند و پولی را برای اجاره به ما دادند.

وی با بیان اینکه ما در روستا باغ و کشاورزی داریم و هم ماندن و هم تخلیه روستا دارای خطراتی است، افزود: غیر از شورای محل ما ۳ نماینده دیگر هم برای پیگیری وضعیت روستا انتخاب کردیم و هنوز جواب روشنی برای آینده به ما داده نشد.

محسنی با بیان اینکه ما ده‌ها سال در روستای پیت‌سرا زندگی کردیم و در روستا دارای زمین و باغ هستیم و نمایندگان ما زحمت کشیدند ولی ادارات و نهاد‌ها، ظاهراً نمایندگان ما را قبول ندارند و ما با سن ۸۰ سال، توان کار هم نداریم.

وی خواستار حفاظت روستا از ریزش سنگ و یا ساماندهی «چفت‌کله» برای زندگی توسط مدیران شد.

 

اجرای نظرات کارشناسی

کیان الهی معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به تعهد پرداخت وام به حادثه‌دیدگان روستای پیت‌سرا از توزیع وسایل زندگی و اعزام کارشناسان به محل حادثه خبر داد.

وی بر اجرای نظرات کارشناسی درباره روستای پیت‌سرا و مناطق رانشی سوادکوه تأکید کرد.

 

موانع نصب مخزن بتنی در روستای پیت‌سرا

محمدرضا اسماعیلی رئیس اداره آب و فاضلاب سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، گفت: مشکلات اعتباری و عدم تعیین مکان روستا از موانع نصب مخزن بتنی در روستای پیت‌سرا است.

وی در پاسخ به سؤال وضعیت آب آشامیدنی و لزوم نصب مخزن پلاستیکی موقت و رفع مشکلات مسیر انتقال آب تا روستا، افزود: در آینده نزدیک منبع پلاستیکی آب به صورت موقت نصب می‌کنیم تا شرایط لازم برای احداث مخزن اصلی فراهم شود.

 

کمک همگانی برای زندگی دامداری و کشاورزی در روستای پیت‌سرا

حمید‌رضا شهابیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به همکاری‌های این اداره در خصوص روستای پیت‌سرا، گفت: توزیع ۱۰ تن سبوس رایگان بین دامداران و همکاری در استقرار دامداران بخشی از اقدامات ما برای کمک به دامداران روستای پیت‌سرا بود.

وی اضافه کرد: مسائل کارشناسی مکان استقرار و جابه‌جایی‌ها در اختیار ما نیست و فعالیت‌های ما با توجه به بستر‌سازی‌های مرتبط با روستا تعریف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه خاطر نشان کرد: مکان‌های سابق نگهداری دام برای آن‌ها امنیت ندارد و با همکاری همگانی باید به زندگی دامداری و کشاورزی در روستا، کمک کرد.

ضرورت تلاش نتیجه‌محورانه در روستای خسارت‌دیده از رانش سنگ پیت‌سرای سوادکوه

هر‌چند تلاش‌های انجام‌شده مسؤولان شهرستانی و استانی برای عادی‌شدن زندگی مردم خسارت‌دیده از رانش سنگ در روستای پیت‌سرای سوادکوه قابل تقدیر است ولی عدم جانمایی نهایی برای روستا، مشکل آب آشامیدنی، ابهام در وضعیت زندگی کشاورزی و دامی، کمک به همه خسارت‌دیدگان، مسیر رفت و آمد، استمرار خطر سقوط سنگ‌های بالا‌دست و عدم اجرای بخش‌هایی از وعده‌های داده‌شده مدیران را در موضوع حادثه رانش سنگ در روستای پیت‌سرا را شاهد هستیم که تلاش نتیجه‌محورانه مدیران استانی و شهرستانی را می‌طلبد.

گزارش از روح‌الله طیبی و عمران اکبرنژاد

 /۸۶۰۱۵/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.