پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پساب تصفیه‌خانه بابل در بابلسر از فضای مجازی تا واقعیت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، مسئله زباله و فاضلاب از عمقی ترین مشکلات مازندران  است که در چند دهه اخیر گریبان مردم استان را گرفته و محیط زیست مازندران را با خطرات جدی مواجه کرده است و البته با وجود اینکه مردم با فاضلاب و زباله استان دست و پنجه نرم می‍کنند، برخی رسانه‌های مخالف در داخل و بیرون کشور سعی داشته از این مسئله استفاده سیاسی کنند.

در تازه ترین اتفاق چندی پیش ویدئویی توسط یکی از رسانه های خارجی از تخلیه لوله تصفیه خانه فاضلاب شهرستان بابل در شازده رودخانه بابلسر در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های بسیاری را از ساکنین ۲ شهر یادشده و همچنین شهرهای دیگر مازندران درپی داشت.در این ویدئو که از یک کشاورز مصاحبه شد، اظهار شد که فاضلاب غیربهداشتی و آلوده شهرستان بابل ابتدا به شازده رودخانه بابلسر و سپس به دریا می ریزد.

خبرگزاری ایرنا حقیقت این مسئله را با چند تن از مسولان منطقه در میان و نظارت انها را در این باره جویا شد.

 هنوز گزارش رسمی از آلودگی در دست نیست

فرماندار شهرستان بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید تخلیه پساب فاضلاب تصفیه خانه بابل در شازده رودخانه، گفت: اینکه این پساب آلوده است یا خیر هنوز مشخص نشده است و باید نظر محیط زیست و آب و فاضلاب شهری اعلام شود.

اسماعیل حسن زاده با اشاره به اینکه هر ۲ دستگاه از خروجی این پساب نمونه برداری کردند ، افزود: در حال حاضر منتظر جواب آزمایشات  نمونه برداری هستیم تا در مورد این مسئله تصمیم گیری کنیم. 

وی اظهار داشت: هیچوقت شهرستان بابلسر به راحتی با مسئله تخلیه زباله در رودخانه های این شهر کنار نیامده و به طور جدی پیگیر این مسئله هستیم.

فرماندار بابلسر با اشاره به اینکه نگاه به این مسئله منطقه ای نیست ، گفت: در این موضوع مسئله محیط زیست و همچنین امنیت سلامت مردم درمیان است و باید همه در این موضوع مسئولیت پذیر باشند.

حسن زاده با اشاره به اینکه موضوع به استاندار مازندران نیز منتقل شده است ، تاکید کرد: گزارش محیط زیست مبنای اقدامات و تصمیمات ما درباره برخورد با تخلیه فاضلاب در رودخانه بابلسر است.

وی عنوان کرد : تاکنون هم محیط زیست و هم مسئولان اب و فاضلاب شهری استان چندین مرتبه به این رودخانه سرکشی کردند و به ما اطمینان دادند که مسئله را به صورت جدی پیگیر هستند.

خروجی تصفیه خانه بابل استاندارد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران اعلام کرد: خروجی پساب تصفیه خانه بابل استاندارد است و هیچگونه آلودگی میکروبی و یا خطر زیست محیطی ندارد.

مجید عبداللهی با اشاره به اینکه خروجی تصفیه خانه بابل بسیار پیشرفته و به صورت آنلاین و هوشمند پایش می شود، افزود: در حال حاضر پساب خارج شده از این تصفیه خانه در سطح BOD۲۰ (مصرف اکسیژن محلول توسط ارگانیزم های سازش یافته در طی مصرف کربن آلی فاضلاب) است که از نظر زیست محیطی استاندارد می باشد. 

وی درصد COD ( اکسیداسیون شیمیایی کربن آلی توسط دی کرومات در محیط اسید) پساب تصفیه خانه بابل را نیز عدد ۵۰ اعلام کرد و گفت که این تصفیه خانه به صورت مستمر توسط بازرسان محیط زیست پایش می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران تاکید کرد: تصفیه خانه بابل از پیشرفته ترین دستگاه هایی است که توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی بار دیگر به مسئله تخلیه فاضلاب آلوده در رودخانه بابلسر اشاره کرد و گفت: شاید آب تخلیه شده در رودخانه با خروجی تصفیه خانه یکی نباشد که باحساسیت منتظر نتیجه نمونه برداری هستیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران درمورد تیره بودن آب که در ویدئو منتشر شده به عنوان فاضلاب میکروبی مطرح شد ، افزود: تیره بودن پساب ربطی به آلودگی آن ندارد و نمی توان هر آب تیره را آلوده عنوان کرد.

عبداللهی همچنین درمورد ادعای نابود شدن موجودات شازده رودخانه از زمان تخلیه پساب فاضلاب هم گفت: این مسئله صحت ندارد و نمی توان به یکباره پساب را مقصر دانست زیرا در بسیاری از رودخانه های استان که فاضلاب وجود ندارد نیز شاهد کاهش موجودات آبزی هستیم.

اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران درمورد تفاوت خروجی تصفیه خانه و تخلیه فاضلاب در رودخانه این شبهه را ایجاد می کند که آیا ممکن است که مسیر فاضلاب تصفیه خانه به بابلسر مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد؟

عبداللهی در این مورد اظهار نظر نکرد و گفت که این نیز به عنوان یکی از احتمالات است که در دست بررسی قرار دارد اما احتمال شکستن خط انتقال فاضلاب و تخلیه دیگر فاضلاب ها در آن به عنوان یکی از فرضیه های مهم در دست بررسی است.

وی ورودی تصفیه خانه بابل را حدود ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز اعلام کرد و گفت: خروجی پساب نیز حدود ۲۴ هزار متر مکعب است. 

شرایط پساب ریخته شده به شازده رودخانه در حال بهبود است

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کارشناسان محیط زیست چندین بار از خروجی فاضلاب بابل در بابلسر بازدید کردند گفت: با وجو اینکه هنوز پساب تصفیه خانه بابل به طورکامل استاندارد نشده است ، اما تاکنون بهبود خوبی در میزان آلودگی پساب ایجاد شده است . 

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه مشکل فاضلاب تصفیه خانه بابل BOD و COD آن نیست بلکه مشکلات میکروبی خروجی فاضلاب است، تا کنون سطح این آلودگی تا حد زیادی کاهش یافته و فاصله کمی با استاندارد دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب همکاری خوبی برای کاهش آلایندگی پساب با محیط زیست استان دارد ، اعلام کرد: شرکت آب و فاضلاب در جدید ترین اقدام به دنبال تصفیه لجن فاضلاب است که تا حد زیادی حداقل های آلودگی پساب را برای تصفیه خانه بابل کاهش خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست با بیان اینکه این مسئله تا هفته های آینده وارد فاز اجرایی می شود افزود: مشکل فاضلاب مسئله چند دهه اخیر مازندران است و نباید با آن برخورد غیر منطقی کرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی به دنبال شیطنت هستند اظهار داشت: نباید وضعیت گذشته فاضلاب استان را فراموش کرد و اینکه امروز تقریبا فاضلاب اکثر شهرهای استان تصفیه می شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران تاکید کرد : نباید با مسئله پیش آمده احساسی برخورد کرد و باید صبور بود زیرا اتفاقات خوب و موثری برای رفع مسئله فاضلاب شهرهای مرکزی استان در حال رقم خوردن است.

وی با بیان اینکه نمی توان فعالیت یک تصفیه خانه فاضلاب را متوقف کرد ، افزود: در صورت توقف تصفیه خانه فاجعه زیست محیطی بزرگتری مردم بابل و بابلسر را تهدید خواهد کرد که غیرقابل تصور است.

۹۹۱۹/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.