پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

١٢ اثر تاریخی دیگر به جمع آثار ثبتی ملی مازندران پیوستند

0

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، بر اساس آخرین تصمیم شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی کشور، ۱۲ پرونده آثار میراث فرهنگی و تاریخی استان مورد ارزیابی قرار گرفتند و به جمع آثار ثبتی استان مازندران پیوستند.

تمام اثار ثبتی این دوره اماکن تاریخی هستند که شامل خانه گدازنده ساری، خانه رمدانی نکا، خانه نصیری فریدونکنار، حمام امره ساری، پل غلط (سنگی) پلور آمل، باغ فلاحت قائمشهر و بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل می‌باشند.

همچنین ساختمان دادگستری ساری، حسینیه اسلامی بابل، مجموعه باغبان محله جویبار، مسجد و حوزه علمیه مصطفی خان ساری و خانه امامی ساری موفق به جلب نظر مثبت اعضای شورای ثبت قرار گرفتند و به ثبت ملی رسید.

استان مازندران دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون ۷۵۰ اثر تاریخی، ۴۰ اثر معنوی، ۲۰ اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد.

به جز باغ تاریخی عباس اباد که سال ۹۰ به ثبت میراث جهانی طبیعی رسید، در حال حاضر کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی در نوبت ثبت جهانی هستند.

گفتنی است که از این تعداد، بیش از ۱۲۰ اثر تاریخی طبیعی و معنوی استان مازندران در دولت تدبیر و امید با همکاری میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شد.

همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد ۱۲۰ اثر تاریخی استان که بخشی از هویت مازندران است با اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال مرمت شد.

۷۳۳۵/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.