پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وضعیت تاسف بار محور کیاسر که بخشی از بزرگراه بین المللی 70 آسیا است

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: بزرگراه ۷۰ آسیا که به صورت علامت اختصاری AH-70 نشان داده می‌شود، بزرگراهی است به طول ۴۶۵۵ کیلومتر که از دونتسک در روسیه ( مرز اوکراین) آغاز شده و در بندر عباس ایران پایان می‌یابد. مسیر آن از از کشورهای اوکراین ، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران عبور می کند. 

مسیر بزرگراه مهم و استرا تژیک در کشورهای  مختلف به شرح ذیل  است:

اکراین:

M-road-04-Ukraine.svg بزرگراه M04: کراسنو دوم

 روسیه:

  • A260 جاده A260: دونتسک – ولگوگراد
  • P22 جاده P22: ولگوگراد- آستراخان
  • آستاراخان – ولودارسکی

 

قزاقستان

  • A27 بزرگراه A27: کوتیافکا- آتیرائو- دورسور
  • A33 بزرگراه A33:دور سور – بینو- ژتیبی – آکتائو
  • A34 بزرگراه A34: ژتیسو – ژانائوزن

ترکمنستان

گارابوگاز – – ترکمن باشی – سردار

سردار- گاربگالا – اینچه برون

ایران

جاده 73: اینچه برون – گرگان

جاده 22: گرگان – ساری

جاده 81: ساری- دامغان – رباط پشت بادام

جاده 68: رباط پشت بادام – یزد

جاده71 : یزد – انار – بندر عباس

 

همانطوری که ملاحظه می شود محور کیاسر بخشی از بزرگراه بین المللی 70 آسیا است. این جاده که استان مازندران را به شرق وجنوب کشور متصل می کند  قرار است بخشی از یک جاده ای بین المللی محسوب شده و اتومبیل های ترانزیتی  کشورهای مختلف  از این مسیر عبور کنند و این امر باعث رونق بخش چهاردانگه شود.

اما متاسفانه این جاده فوق العاده مهم در حد یک جاده روستایی طراحی و اجرا شده است ، عرض کم، شیب زیاد، بدون شانه حاکی، بدون پارکینگ،  فاقد امکانات رفاهی مانند مسجد، سرویس بهداشتی و  پمپ بنزین به تعداد کافی، رانشی بودن و نشست  مداوم جاده در بخش های مختلف، این جاده مهم را در بدترین وضعیت خود قرار دارد و باعث رنج مسافرانی می شود که این مسیر زیبا و جذاب با طبیعت بکر  را برای رسیدن به مازندران انتخاب می کنند.

همچنین به علت عرض کم جاده عبور کامیون و اتوبوس از این جاده ممنوع می باشد در صورتی که رونق اصلی هر جاده به حضور این اتومبیل ها می باشد.

ساکنان200 روستای بخش های چهاردانگه، دودانگه و کلیجانرستاق در پایان هفته را رنج مضاعف را در این جاده مرگ تحمل می کنند. چون ساکنان عمده شهر ساری از  روستاهای بخش های سه گانه نام برده شده می باشند که لازم است برای رسیدگی به زمین های کشاورزی و باغ های خود به روستاهای مراجعه نمایند و مجبور به  تردد در این محور می باشند.در هنگام تعطیلی و  روز های جمعه ترافیک هایبسیار سنگین رنج مردم مظلوم این دیار را مظاعف کرده است.

تعریض بخش از این کیاسر از سال 1389 شروع شده است اما همین اندک مسیری که کار تعریض آن شروع شده است به نتیجه نرسیده و همچنین  شاهد ریزش دیوارهای حفاظتی آن می باشیم.

سیل فروردین 1398 باعث رانش های زیادی در این محور شده و عرض کم جاده را هم کمتر و این محور را فوق العاده خطر ناک کرده است.

تعریض این محور بین المللی می تواند باعث اشتغالزایی بالایی در شهرستان ساری و استان مازندران شود ، گردشگر گری رونق پیدا نماید و امنیت خاطر بومیان در تردد در این محور حفظ شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.