پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وزیر صنعت: مازندران از کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کند

0

رضا رحمانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح نخستین جشنواره تخصصی کیوی مازندران که به میزبانی شهرستان تنکابن برگزار شد، افزود : ایران به عنوان ششمین کشور عضو اتحادیه اوراسیا باید از این ظرفیت برای صادرات استفاده کند و مازندران هم می تواند در این زمینه پیشگام باشد.

وی صادرات را پیشران اقتصاد کشور در سال رونق تولید داخلی دانست و اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی، تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی گسترش صادرات محصولات غیرنفتی به کشورهای همسایه و دوست است.

رحمانی خاطرنشان کرد: مازندران همیشه به عنوان یک قدرت اقتصادی مطرح بوده و باید این جایگاه را فعال و از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر ضرورت و اهمیت سرمایه گذاری برای واحدهای تولیدی تاکید کرد و افزود : باید از واحد های تولیدی و سرمایه گذاران واقعی که در شرایط تحریم به اقتصاد کشور کمک می کنند حمایت کرد تا چرخه تولید با قدرت به حرکت خود ادامه دهد.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی وارد شده به دولت و مردم توسط دشمن، تصریح کرد: نقشه دشمن برای فلج کردن اقتصاد کشور و تعطیلی کارخانه‌ها بود که به لطف الهی نقش برآب شد.

نماینده مردم شهرستان های تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی هم در این جشنواره گفت: در شرایطی که کشاورزی در کشور از ریسک بالایی برخوردار است محصول کیوی کمترین ریسک را دارد و می توان بیشترین بهره برداری را از آن داشت.

شمس الله شریعت نژاد با بیان اینکه کیوی ایران در جهان بی رقیب است، اظهار داشت : زمان برداشت کیوی ایران با نیوزلند متفاوت است و بازار کیوی ایران بی رقیب است و باید از این فرصت نهایت استفاده را نمود.

وی همچنین بر ضرورت بیمه کشاورزی خصوصا محصول کیوی برای جبران ضرر کشاورزان تاکید کرد.

استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰ هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰ هزار هکتار باغ و تولید حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می شود و بزرگترین تولید کننده ۱۷محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.

این استان حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دایمی کشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشد.

هم اکنون ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران به سالانه ۲۰۰ میلیون دلار می رسد و این درحالی است که با شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع می توان این سهم را دست کم تا شش برابر افزایش داد.

بر اساس آمارهای رسمی، در مازندران حدود سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریالی و اشتغال افزون بر ۶۰ هزار نفر فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.