پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واردات بی ضابطه برنج در فصل برداشت محصول

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، از واردات بیش از نیاز برنج به کشور و خسارت جبران‌ناپذیر آن به اقتصاد کشاورزان این استان در آستانه برداشت این محصول به‌شدت انتقاد کرده و معتقدند: این وضعیت متأسفانه در چند سال گذشته و در آستانه عرضه برنج کشاورزان مازندرانی که متأسفانه با مجوز واردات برنج خارجی از سوی دولت باعث ناامیدی درمیان شالی‌کاران این استان که قطب تولید این محصول در کشور هستند، شد.

دغدغه هرساله واردات برنج در زمان عرضه برنج داخلی

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به توانمندی‌های بالای مازندران با تولید سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج که حدود ۴۰ درصد برنج موردنیاز کشور را تأمین می‌کند، اشاره کرد و گفت: کشاورزی وبه خصوص کشت برنج فعالیت اصلی و تنها منبع درآمدی نیمی از مردم استان را شامل می‌شود که به‌نوعی اقتصاد مردم مازندران برپایه اقتصاد کشاورزی است.

رضا حاجی پور افزود: موضوع تکراری و دغدغه هرساله کشاورزان مازندرانی، واردات بی‌رویه و بیش از نیاز برنج کشور است که متأسفانه با صدور مجوزهای دولتی انجام می‌شود که این امر باعث ناامیدی کشاورزان و خسارت جبران‌ناپذیر آنان در فروش محصول آن‌ها می‌شود.

واردات ۱.۶ میلیون تن برنج

وی ادامه داد: برابر آمارهای اعلام‌شده متأسفانه درسال گذشته یک‌میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج با مجوزهای دولتی وارد کشور شد درحالی‌که نیاز کشور با احتساب عرضه برنج داخلی فقط ۴۰۰ هزار تن بوده است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشت برنج اکنون در ۱۷ استان کشور امکان پذیراست و می‌توان با حمایت‌های دولت کشور را از تأمین و واردات بی‌رویه برنج بی‌نیاز کرد، گفت: کشور ویتنام به‌اندازه دو استان مازندران و گلستان وسعت دارد، اما تولید برنج در این کشور حدود ۳ میلیون تن در حدود یک‌میلیون تن بیشتر برنج تولیدی ایران است.

حاجی پور ادامه داد: اینکه چرا با توجه به امکانات و شرایط کشت برنج در ۱۷ استان کشور، نمی‌توان به میزان تولیدی که جوابگوی نیاز کشور باشد، دست‌یافت، نیازمند به برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و حمایت متولیان امر ازجمله وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای همسو و متولی در این بخش است.

وی اظهار کرد: متأسفانه قیمت‌گذاری برنج بدون درنظر گرفتن هزینه‌های کامل شخم وشیار، تولید بذر، خزانه گیری، نشاکاری، آبیاری، وجین کاری، برداشت، انتقال و عرضه و بدون حضور و دخالت دادن نمایندگان شالی‌کاران در تصمیم‌گیری‌ها محاسبه می‌شود و این موارد همیشه از نگرانی‌ها و دغدغه‌های به‌حق کشاورزان بوده که متأسفانه تاکنون صدای آنان شنیده نشده است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه ما نمایندگان مردم در مجلس باید با تشکیل تیم‌های ارزیابی و نظارتی به‌صورت تحقیق‌های میدانی به دنبال راستی آزمایی تولید و عرضه برنج از کشاورزان کشور باشیم، ابراز امیدواری کرد، با مشخص شدن واقعی هزینه‌های تولید، اعمال دخالت‌های به‌موقع در قیمت‌گذاری، کشاورزان را به آینده کشت این محصول امیدوارتر واز فروش بی‌رویه زمین نیز در شمال کشور جلوگیری کرد.

استانداران شمالی در قبال مصوبه ممنوعیت واردات برنج جدی باشند

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه از حدود یک دهه قبل تاکنون وبر اساس مصوبه هیأت وزیران واردات برنج درزمان عرضه این محصول توسط شالی‌کاران شمالی ممنوع شده بود، گفت: انتظار است که استانداران شمالی به‌صورت تفاهم واحد و هماهنگ در قبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ممنوعیت واردات برنج جدی ورود کنند.

ولی‌الله فرزانه افزود: از آذر یا دی‌ماه، حدود ۴ یا ۵ ماه پس از برداشت محصول داخلی، مجوز واردات برنج برای تأمین بخشی از نیاز کشور صادر می‌شود، چون این فرایند توسط دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد، شاهد واردات برنج آن‌هم بیش از نیاز هستیم.

وی اضافه کرد: معتقد هستم که اگر امروز تفاهم‌نامه استانداران شمالی کشور، معاونان و وزرای جهاد کشاورزی وصمت ضمیمه درخواست ممنوعیت برنج و اعمال سیاست‌های سختگیرانه واردات باشد، واردات برنج نیز متوقف و کشور به سمت تولید و خودکفایی واقعی این محصول پیش خواهد رفت.

لزوم حمایت جدی دولت از بخش کشاورزی

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه حمایت دولت از بخش کشاورزی از شعار خارج و درمقام عمل باید نزدیک‌تر شود، گفت: اکنون ارتباط تولیدکننده با سرمایه‌گذار و تجار کم است و این نوع ارتباط‌ها در قالب حلقه‌های مفقوده و حمایتی باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.

منصور علی زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: امروز تحقیقات و پژوهش ضرورت اجتناب‌ناپذیر همه دستگاه‌ها است و تحولی ایجاد نمی‌شود، مگر اینکه برمبنای توسعه و تحقیق باشد.

وی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز بخش کشاورزی است و باید در مازندران که یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است، در حد معقول وجود داشته باشد و دسترس باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، واردات برنج در زمان عرضه برنج داخلی را لطمه به تولید داخل و برخلاف موازین و شعار حمایت از تولید دانست و تاکید کرد: دولت نباید مصوبه‌ای که خودش وضع کرده، هرچند وقت یک‌بار به بهانه‌های که نیاز داخلی ویا حمایت از مصرف‌کننده عنوان می‌کند، تغییر دهد و قشر تولیدکننده را نادیده بگیرد.

مازندران با سطح زیر کشت حدود ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار و تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج سفید حدود ۴۴ درصد تولید این محصول را در کشور تأمین می‌کند. بنا بر آمارهای اعلام‌شده از سوی جهاد کشاورزی بیش از ۶۰۰ هزار هکتار شالیزار در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۲ میلیون تن برنج تولید می‌شود.

واردات بی‌رویه برنج خارجی در زمان برداشت برنج کشاورزان استان‌های شمالی در ماه‌های مرداد و شهریور همواره از دغدغه‌های کشاورزان بوده که با وجود مصوبه ممنوعیت واردات، انجام می‌شود.

کد خبر 4965088
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.