پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همه چیز درباره چشمه سورت بعد از واگذاری/ دریچه نو برای رونق چشمه سورت

0

پایگاه  خبری چهاردانگه نیوز: چشمه سورت به‌عنوان یکی از کم‌نظیرترین جاذبه گردشگری جهان از آن نام می‌برند و در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

مهم ترین زیبایی این چشمه قرار گرفتن در شیب دامنه کوه است که سبب شده در طول میلیون‌ها سال ده‌ها حوضچه کم عمق و زیبا به رنگ‌های کرم، نارنجی، زرد و قرمز رنگین‌کمانی از رنگ‌ها را به وجود آورد و املاح آب آن حاوی موادمعدنی فراوان است که خواص درمانی هم دارد.

این چشمه بالای تپه واقع شده و وقتی وارد منطقه می‌شوید تا بالای تپه نروید و این زیبایی را از نزدیک نبینید شاید در ذهن این جمله خطور کند که واقعا زیبایی‌اش کجاست ولی وقتی از نزدیک این چشمه را نظاره کنید می‌بینید واقعا کم‌نظیر است

اینجا همه چیز زیباست، هر فصلی از سال اگر در این منطقه حضور یابی از زیبایی‌اش کم نمی‌شود حتی اگر برای لحظه‌ای نظاره‌گرش باشی نمی‌توانی توصیفش کنی، این چشمه مظهر زیبایی خداوند است و در زیبایی چیزی کم ندارد اما هر آنچه دارد مربوط به خودش است و حضور گردشگران در این منطقه که در این فصل از سال نیز بیشتر می‌شود نتوانسته قدری از غبار محرومیت آن بکاهد و از آن به‌عنوان بهشت پنهان یاد می‌شود؛ چرا که این چشمه بالای تپه واقع شده و وقتی وارد منطقه می‌شوید تا بالای تپه نروید و این زیبایی را از نزدیک نبینید شاید در ذهن این جمله خطور کند که واقعا زیبایی‌اش کجاست ولی وقتی از نزدیک این چشمه را نظاره کنید می‌بینید واقعا کم‌نظیر است.

*واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی

واگذاری چشمه سورت در ۲۴ آذر ماه سال ۹۸ همه به‌ویژه مردم منطقه را امیدوار کرد که پس از آن قرار شد با انجام مناقصه روال آن طی شود.

با گذشت حدود ۶ ماه از واگذاری این چشمه وضعیت این چشمه کم‌نظیر و بهشت پنهان را از مسؤولان پیگیر شدیم.

*همه اقدامات در بحث چشمه سورت براساس ضوابط میراثی باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره وضعیت چشمه سورت پس از واگذاری، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این چشمه جز آثار میراثی است مهم‌ترین موضوع برای ما انجام کارها براساس ضوابط میراثی است که در این زمینه کتابچه طرح تهیه شده است.

سیف‌الله فرزانه افزود: ناظر در حال بررسی اقدامات است که در این زمینه گزارش‌هایی به ما رسیده البته درحال بررسی همه جوانب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همانند چنین جاذبه‌ای در دنیا بی‌نظیر است که باید برای حفظ آن بکوشیم و حضور مسافران در منطقه را باید به فرصت تبدیل کنیم.

*هیچ ساخت و ساز در محدوده چشمه سورت صورت نگیرد

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: باتوجه به اینکه این مجموعه میراثی بود تمامی اقدامات لازم باید براساس کتابچه طرحی که تهیه شد صورت گیرد.

فتح‌الله غفاری با بیان اینکه هیچ ساخت و ساز در محدوده چشمه سورت صورت نگیرد، افزود: هرگونه ساخت‌وسازی باید در خارج از مجموعه سورت و در مستثنیات این مجموعه میراثی انجام شود.

وی با اشاره به انجام آگهی و انعقاد یک قرارداد با سرمایه‌گذار، اضافه کرد: باتوجه به اینکه سرمایه‌گذار فعالیت خود را به‌ تازگی در منطقه آغاز کرده و همچنین اجازه ساخت و ساز و تاسیساتی در محدوده چشمه ندارد نمی‌توان درباره اقدامات انجام شده نظری ارائه داد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری ادامه داد: تاکید ما بحث حفاظت و حراست از این مجموعه میراثی است و این سرمایه‌گذار نیز نیروهایی را برای حفاظت بکارگیری کرده تا این اثر میراثی کم‌نظیر از بین ببرند.

*بازدیدهای دوره‌ای و تاکید بر نظارت

غفاری به انجام مکاتبه‌های لازم و بازدیدهای دوره‌ای اشاره کرد و افزود: هم ناظر مقیم و ناظر عالیه داریم که خارج از کتابچه طرح اقدامی صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عرصه منابع ملی و طبیعی همه باید دست به دست تا این میراثی که از میلیون‌ها سال قبل به دست ما رسیده را بتوانیم حفاظت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.