پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هلستان نوشهر؛ کمربندی غیررسمی خودروهای سنگین

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، این منطقه با جمعیتی دستکم سه هزار نفر در ضلع جنوب غربی شهر نوشهر واقع است و از یک دهه پیش به منطقه شهری پیوست. با گذشته این همه سال، اما نه تنها زیرساخت های شهری برای این روستای سابق در ابعاد مختلف بویژه حمل و نقل مهیا نشده بلکه تردد انبوه خودروهای سبک و سنگین حامل بار در این خیابان با عرض کم مشکلاتی را برای ساکنان و عابران پیاده این منطقه فراهم کرده است.

بر اساس بررسی های انجام شده این خیابان که در گذشته به عنوان یک مسیر روستایی مورد استفاده قرار می گرفت، هم اکنون به کمربندی شهری برای هدایت خودروهای سنگین تبدیل شده است در حالی که باریک بودن این خیابان و مهم تر از همه نداشتن پیاده رو سبب بروز مشکلاتی برای اهالی این منطقه شده است. مشکل منطقه بویژه پس از افتتاح تونل کمربندی شهری چالوس تاکنون به دلیل تردد چند برابری خودروها در این مسیر چندین برابر شده است.

این تونل واقع در مسیر کنارگذر نوشهر – چالوس پیوند دهنده استان های شرقی به غربی و نیز پایتخت کشور است و اغلب مسافران داخل شهری نوشهر و چالوس نیز که قصد سفر به شهرهای شرقی و یا غربی را داشته باشند از این مسیر استفاده می کنند.

یکی از ساکنان هلستان نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که این منطقه اگرچه از سال ۱۳۸۵ جزو محدوده شهری محسوب می شود ولی زیرساخت های آن هیچ تغییر نکرده و در پوشش یک روستا باقی مانده در حالی از خیابان  اصلی این منطقه با عرض کم و بدون پیاده رو و شانه خاکی ، روزانه تعداد زیادی خودروی سبک و سنگین حامل بار تردد می کنند که مشکلات فراوانی را برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.

زین العابدین زکی پور افزود : تردد خودروهای سنگین در طول شبانه روز باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان بویژه جمعیت ساکن حاشیه این خیابان شده است و  نکته مهم تر آنکه بارها دیده شده که خیلی از خانواده ها به علت شلوغی خیابان و ترافیک پرحجم از بیم آنکه مبادا سانحه رانندگی رخ دهد و جانشان به خطر بیفتد به دیوارهای اطراف این خیابان ها  پناه می برند.

وی با اشاره به تردد تعداد زیاد دانش آموزان به هنگام بازگشایی مدارس در این مسیر اظهار داشت : در این منطقه سه واحد آموزشی و نیز آموزشگاه های خصوصی دیگری برای  دانش آموزان وجود دارد و به همین دلیل خانواده ها مجبورند هر روز صبح با ترس و لرز  فرزندانشان را راهی مدارس کنند و با استرس و اضطراب نگران برگشت آن ها باشند.

 این شهروند گفت : تردد خودروهای سنگین مشکلاتی دیگری در بخش های دیگر هم به دنبال دارد که از جمله آن تخریب و فرونشست خیابان منطقه است و هم اکنون در جای جای این مسیر دست اندازهای تند و چاله های عمیق ایجاد شده به نحوی که بارها دیده شده که خیلی از خودروها براثر این وضعیت دچار آسیب دیدگی شده اند.     

 رئیس شورایاری منطقه هلستان نوشهر نیز گفت : شهروندان این منطقه از این وضعیت آشفته و نابسامان به ستوه آمده اند. این موضوع بارها به اطلاع مسئولان از جمله به فرماندار ، رئیس راهنمایی و رانندگی و نیز شهردار این شهر رسانده شد و نشست های متعددی راجع به این موضوع برگزار و وعده هایی برای رفع آن دادند اما متاسفانه هیچکدام از این وعده ها محقق نشد.

علیرضا اکبرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار چاره اندیشی فوری در این باره در آستانه بازگشایی مدارس شد و افزود: مسئولان شهری خصوصا شورای ترافیک باید نسبت به تردد این محور فکری کنند چون زمانی که طی روز تردد کامیونها و خودروهای سنگین در داخل شهر ممنوع است، همه آنها از این مسیر برای تردد استفاده می کنند.

وی گفت: بررسی ها نشان داده که چندین مسیر شهری دسترسی به کمربندی نوشهر و چالوس از جمله موسی آباد ، گردکل و همافران وجود دارد ولی همه خوروهای سنگین از این مسیر عبور می کنند و لازم است مسئولان به نحوی مدیریت ، نظارت و برنامه ریزی کنند تا از حجم ترافیک و تردد خودروهای سنگین در منطقه هلستان کاسته شود.

اکبرپور افزود : با گذشت سال ها از الحاق هلستان به محدوده شهری متاسفانه با وجود پیگری های فراوان در وضعیت زیرساخت های آن هیچ توسعه ای پیدا نکرده و متاسفانه جزو تغییر بی رویه کاربری زمین های کشاورزی و ساخت و سازی غیر مجاز و بدون ضابطه ، توسعه دیگری در این منطقه نداشته است.

وی گفت : یکی از مهمترین وظایفی که قانون برای شهرداری ها در ارائه خدمات به شهروندان در کشور تعیین کرده می توان به مواردی مانند ایجاد خیابان ها ، کوچه ها و میادین ، بوستان ها و باغ های عمومی ، نظافت ، نگهداری ، تسطیح معابر و اماکن عمومی مردم و مجاری آب های سطحی و فاضلاب ها و همکاری در امر مراقبت امور بهداشتی اشاره کرد ولی با این حال این منطقه از اکثر این زیر ساخت ها محروم است.

رئیس شورایاری هلستان نوشهر با اشاره به طرح کنترل ترافیک در چهارراه بهارستان با استفاده از درهای متحرک گفت : هم اکنون این تقاطع در ساعاتی از شبانه روز به ویژه در زمان اوج سفرها در های این چهار راه توسط ماموران پلیس راهور بسته می شود و این وضع برای تردد خودروهای نوشهر به چالوس خوبه ولی برای ساکنان این منطقه مشکل ایجاد کرده است.

وی افزود: درصورتی اگر حوادثی مانند آتش سوزی  در این منطقه رخ دهد یا فردی دچار بیمار شود و نیاز به اعزام فوری او به مراکز درمانی شود طبیعتا با بستن این تقاطع با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد چرا که خودروهایی که قصد گذر از هلستان را داشته باشند باید از دور برگردان شهر چالوس در فاصله  ۲ کیلومتری استفاده کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نوشهر هم در این باره گفت: خیابان هلستان جزو مسیرهای فرعی و محلی این شهر است که متاسفانه زیربار ترافیک بویژه در زمان اوج سفرها رفته است در حالی که زیرساخت برای رفع چنین نیازی ساخته نشده است.

سرهنگ بهمن مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هلستان زیرساخت های شهری ندارد و قابلیت های یک روستا را دارد  چرا که معابر منشعب از خیابان اصلی آن بسیار باریک و کم عرض است و اگر خدای ناکرده یک بچه ای از این معابر فرعی به خیابان اصلی بیاید یا بدود ممکن است هر لحظه  حادثه ای برای او در این خیابان شلوغ با حجم انبوه تردد خودروهای سنگین و سبک رخ دهد.

وی اظهار داشت : متاسفانه در طول مسیر کمربندی چالوس به نوشهر یعنی از میدان معلم تا همافران تنها مسیر دسترسی به هلستان برای کامیون ها همین منطقه هلستان است.

به گفته رئیس راهنمایی و  رانندگی نوشهر ، برای رفع مشکلات مردم این منطقه تصمیمات خوبی در شورای ترافیک شهرستان اتخاذ شد که یکی از آنان اجرای برنامه زمانبندی  تردد خودروهای در طول شبانه روز است.

شهردار نوشهر هم در این باره گفت که برای تقاطع هلستان در نشست شورای ترافیک گذشته طرحی ارائه شده و امیدوارم در نشست بعدی که قرار است این ماه برگزار شد این طرح نهایی شود .

علی امانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  در مورد گذر خودروهای سنگین در هلستان نیز افزود: این مسیر از زمان گشوده شدن تونل شهری چالوس از ترافیک پرحجمی برخوردار شده است چرا که خیلی از شهروندان و مسافران چالوسی نیز پس از گذر از پل آب نما در فرج آباد چالوس که مقصد آن ها کمربندی نوشهر – چالوس یا تهران باشند سعی کنند از شریعت آباد و بهجت آباد عبور کنند و در نهایت به خاطر کوتاهی مسیر از هلستان گذر کنند.

به گفته او ، این مسیر نیاز به تعریض دارد در حالی که دو طرف این مسیر زمین های شخصی قرار دارد و برای شهرداری امکان خریداری املاک عرصه و عیان اشخاص حقیقی وجود ندارد تا بتوان پس از تملک تعریض شود مگر آنکه مردم همراهی و همکاری کنند و شهرداری هم برابر ضوابط در صدور جواز ساخت از انان حمایت می کند.

شهردار نوشهر گفت: در قسمتی از خیابان هلستان بویژه در بالادست شهرداری تحت هیچ شرائطی به افراد اجازه ساخت وساز غیر مجاز نخواهد داد و در صورت احداث مجوز بنا باید عرض معبر کاملا رعایت شود.

به گفته وی عرض معبر این مسیر در برخی از نقاط به زیر ۱۰ متر می رسد.

بیش از ۵۰ هزار نفر از جمعیت دستکم ۱۳۰ هزار نفری جمعیت شهرستان گردشگرپذیر نوشهر در حوزه شهری سکونت دارند.

۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.