پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار مسئولان نسبت به گسترش آسیب‌های اجتماعی در مدارس مازندران

0

تعامل و همکاری بین دستگاهی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در مدارس در قالب طرحی ملی با عنوان ” نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان ” که به اختصار ” نماد ” نامیده می شود از سال ۹۴ در کشور کلید خورد ، طرحی که ظاهرا در استان مازندران تاکنون نتوانسته است نتایج قابل انتظار را به بار بیاورد.

این طرح در قالب ائتلاف ۹ دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و موثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان طراحی و آغاز شد و در آن به تمامی راهکارها در دو بُعد مهم تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره آمیز در زمینه‌های گوناگون آموزشی، غربالگری، مداخله مختصر، ارجاع، درمان، حمایت‌های روانی، مددکاری اجتماعی، معاضدت‌های انتظامی و قضایی، به همراه کوشش برای پیشگیری‌های وضعی، توجه شده است.

مطابق برنامه زمان‌بندی طرح ، مقرر شده است که تا سال ۱۴۰۰، این طرح در تمامی مدارس کشور مستقر شود و به این ترتیب، با استقرار آن،  ضمن اینکه همکاری بین دستگاه‌ها از طریق یک سامانه جامع نرم افزاری، نظام یافته و هوشمند خواهد شد، می‌توان امیدوار بود که میزان آمادگی کشور برای واکنش سریع در فوریت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ، افزایش یافته و تقویت خواهد شد.

 معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران روز یکشنبه در جلسه اعضای ائتلاف طرح نماد با تاکید بر این که تمامی دستگاههای اجرایی در زمینه آسیب های اجتماعی مسئول بوده و هیچ نهادی نمی تواند خود را مصون بداند ، گفت : تشکیل ائتلاف و اجرای درست طرح نماد مستلزم مشارکت بین‌بخشی و در واقع طرح نماد پروژه گسترده و فراگیری برای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی است که نیاز حضور همه نهادها می باشد.

حسین حسن نژاد افزود : تمامی دستگاه‌های عضو اجرای طرح نماد به اندازه آموزش و پرورش مسئول هستند و این نهاد به عنوان پل ارتباطی دستگاه ها با بستر آسیب های اجتماعی یا همان سن نوجوانی و کودکی می تواند کمک می‌کند تا بخشی از پوسته جامعه که مورد غربال‌گری قرار نگرفتند، شناسایی و پایش شوند و در نهایت مشکل شناسایی و با همکاری همه حل شود.

زنگ خطر برای همه 

وی تاکید کرد: یک از ایرادات ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود آمارهای مختلف اسیب اجتماعی از شهرستان ها و فقدان متولی درست برای بررسی آمار ، غربالگری و پایش است.

حسن نژاد با اشاره به نقش محوری معلم در امر تعلیم و تربیت گفت: پرورش در آموزش و پرورش را باید از معلم شروع کنیم چون اگر به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم باید توجه ویژه‌ای به این قشر به عنوان نوک پیکان برخورد با آسیب اجتماعی داشته باشیم. 

وی با اشاره به نرخ نوجوانانِ در معرض خطر افزود : اینکه از در میانگین جهانی هر۱۰ دانش‌آموز ۲ نفر در معرض آسیب هستند اما در کشور ما این نرخ به چهار نفر رسید، باید زنگ خطر جدی را باید برای ما به صدا درآورد.

معاون سیاسی استانداری مازندران افزود : ما ورود غیرمنطقی سازمان‌ها در آموزش و پرورش را نمی‌پسندم اما ورود منطقی و حساب‌شده همه دستگاه‌ها در آموزش و پرورش را لازم و ضروری می‌دانم.

پیشروی آسیب های اجتماعی در کمبود امکانات  

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در این نشست با بیان اینکه در سالهای اخیر آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان در حال افزایش است، گفت: فقدان آموزش کافی، کمبود امکانات و عوامل متعدد علت اصلی سرعت گیری آسیب های اجتماعی دانش آموزی است. 

عسکری نیکزاد افزود: آموزش و پرورش مازندران در راستای رسالت خود، برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی و مراقبت در برابر این آسیب ها نیز برنامه های متعددی دارد که مهم ترین آنها طرح نماد است.

وی ادامه داد: اما طرح های پیشگیرانه آموزش و پرورش در زمینه آسیب های اجتماعی با محدودیت های بزرگی روبرو است که نیازمند همکاری بین دستگاهی می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به ضرورت رویارویی دستگاه های دیگر با آسیب های اجتماعی حوزه دانش آموزی گفت: برای این منظور تشکیل میز «نماد» در شهرستان ها را پیشنهاد دادیم تا بتواند موجب تسریع در اجرای این طرح شود.

وی افزود: تلاش آموزش و پرورش این است که با شیوه های مطلوب و با بهره گیری از امکانات و ظرفیت موجود در طرح نماد، گام بزرگ و مثبت در این زمینه بر دارد، اما به تنهایی قادر به انجام صحیح این مسئولیت نیست.

این مسئول همچنین اظهار داشت: هدف طرح نماد حرکت چند دستگاهی برای مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی است و پیشنهاد ما برای استقرار میز نماد نیز این است که نمایندگان نهادها با سرعت بیشتر و منسجم تر برای یاری به دانش آموزان آسیب دیده برنامه ریزی و اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به این نکته که تربیت دانش آموزان یک امر پیچیده و وابسته به فاکتورهای مختلف است ، افزود : اولیاء ، معلمان و دانش آموزان سه عنصر تاثیرگذار در این طرح هستند ، بویژه دانش آموزان همتا (همیار مشاور) می توانند تاثیر زیادی در اجرای طرح نماد داشته باشند، چون همسالان، سهم زیادی در فراگیری مهارت های زندگی دارند.

وی تاکید کرد: طرح نماد می تواند یک طرح کلیدی باشد تا با غربالگری دانش آموزان آسیب دیده و با اقدامات نهادهای دخیل در این طرح، خدمات مناسبی ارائه شود.

استان مازندران حدود ۵۳۷ هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار مدرسه تحصیل می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.