پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار فرماندار به دکه‌داران حاشیه جاده عباس‌آباد – کلاردشت

0

جاده جنگلی عباس آباد – کلاردشت حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد که حدود ۲۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی شهرستان عباس آباد و بقیه در حوزه شهرستان کوهستانی کلاردشت واقع است .

این جاده جنگلی به خاطر داشتن زیبابی های فراوان در فصول مختلف سال حتی زمستان محل تردد گردشگران و مردم محلی است و به همین خاطر هم با افزایش تردد در آن تعداد زیادی دکه در حاشیه جاده استقرار یافته است.

بنابر آمار منابع رسمی ، دست کم  ۸۰ دکه که بیشتر نقش واحدهای پذیرایی را انجام می دهند در حاشیه فعالیت دارند که بسیاری از آنها نه تنها فاقد مجوز هستند بلکه به مسایل زیست محیطی از جمله انباشت و پراکندن زباله در حاشیه و داخل جاده توجهی ندارند.

عباس شیرین همپا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : بتازگی بازدیدی که به همراه اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی و دیگر مسئولان امنیتی ، انتظامی و قضایی از این جاده و نحوه فعالیت دکه ها داشتیم که متوجه شدیم بیشتر این دکه ها به شکل غیر قانونی فعالیت دارند.

وی افزود : همچنین در این بازدید مشخص شد که حجم انبوهی از زباله ها که محصول فعالیت دکه هاست در حاشیه  جاده و حتی داخل عرصه های جنگلی پراکنده و دپو شده است و محیط زیست منطقه را به صورت جدی تهدید می کند.

فرماندار عباس آباد گفت : مشکل حادتری که در این بازدید مشاهده کردیم رها کردن پساب حاصل از شت و شو و حتی فاضلاب انسانی بوده در حالی که این دکه ها حد واحد پذیرایی فعالیت دارند.

وی افزود : یکی دیگر از مشکلات هم تجاوز بعضی از صاحبان دکه ها به حریم جاده است که باید جلوی همه این کارها گرفته شود .

شیرین همپا گفت : باید مسئولان دست اندرکار برای قانونمند کردن فعالیت این افراد چاره اندیشی کنند تا از این پس شاهد آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت در این منطقه نباشیم .

بی توجهی به اخطارهای محیط زیست 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عباس آباد نیز  با تائید این موارد به خبرنگار ایرنا گفت : بازدیدهای متعددی از وضعیت و نحوه فعالیت صاحبان این واحدهای پذیرایی انجام گرفت و حتی چندین بار به آن ها اخطار زیست محیطی داده شد که متاسفانه عده ای از آنان به این اخطاریه ها اعتنایی نکردند.

شراره کرامی راد افزود : مشکلات زیست محیطی به حدی حاد شده بود که ماه پیش به دنبال مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی تیمی به صورت منسجم  متشکل از  اعصای این کارگروه  به همراه مسئولان امنیتی ، انتظامی و قضایی به شکل نامحسوس از وضعیت کارکرد این دکه ها بازدید به عمل آوردند.

وی ادامه داد : در این بازدید مسئولان دستگاه های نظارتی پی بردند که اغلب این واحدهای پذیرایی بدون مجوز فعالیت دارند ، ضمن این که در پایش های زیست محیطی نیز مشخص شد که صاحبان این دکه ها تا حدود ۶۰ درصد در مدیریت پساب و حدود ۹۰ درصد در مدیریت پسماند موازین زیست محیطی را رعایت نمی کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست عباس آباد گفت : در این بازدیدها تصمیماتی اتخاذ شد از جمله این که به صاحبان دکه ها توصیه و هشدار داده شد در کم ترین زمان نسبت به اصلاح امور و قانونمند کردن فعالیتشان اقدام کنند و در غیر این صورت برابر قانون با آن ها برخورد خواهد شد.

شهرستان عباس آباد با سه نقطه شهری، ۴۳ روستا و جمعیتی دستکم ۵۰ هزار نفر در غرب مازندران واقع است.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.