پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیمی از مردم مازندران از بیماری دیابت خود بی‌اطلاع هستند

0

دکتر فرهاد مشایخ بخشی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران عضو شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت مازندران  افزود: هزینه سربار ناشی از بیماری دیابت به نسبت دیگر بیماری ها بسیار بالا است و طبق آمار سالانه حدود ۶۰۰تا ۷۰۰میلیارد دلار برای این بیماری در دنیا و این رقم در ایران ۱۷تا ۱۸هزار میلیارد تومان است.

وی عوارض قند خون بالا را قطع عضو، نابینایی، نارسایی کلیوی، عوارض قلبی و عروقی عنوان کرد و بیان داشت:  چاقی ، بی تحرکی و استرس سه ریز فاکتور مهم و قابل تشخیص برای همه در حساس شدن به بیماری دیابت است که باید پیگیری شود.

دکتر مشایخ بخشی با توضیح این نکته که ۱۵درصد بیماران دیابتی پیگیر بیماری خود نمی شوند، تصریح کرد: خود درمانی و مصرف خود سرانه داروها برای بیماری دیابتی از دیگر مشکلات جامعه است.

این پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم توضیح داد: پدر خانواده دارای بیماری دیابت تا ۱۰ درصد و مادر خانواده تا ۴درصد و هر دوی آنان تا ۴۰ درصد عامل انتقال بیماری دیابت به فرزند هستند، پس یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای پیگیری این بیماری توجه به ارثی بودن آن است.

وی با بیان این که هفت درصد زنان باردار دچار بیماری دیابت می شوند، تصریح کرد: به لحاظ جنسیتی ۵۵درصد بیماران قند خون را زنان به دلیل  تحرک کم و  ۴۵درصد نیز مردان تشکیل می دهند.  

استاد دانشگاه علوم پزشکی ازاد ساری بر لزوم تغذیه مناسب و تحرک همراه با مصرف داروهای تجویزی از سوی پزشک تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر اگر این شرایط همواره مورد توجه قرار بگیرد تا ۹۵درصد داروهای داخلی اثرگذار در کنترل قند خون دیابتی ها است.

دکتر مشایخ بخشی از انسولین به عنوان شفابخش ترین دارو برای کنترل بیماری دیابت نام برد و گفت: اینکه مردم به انسولین هراس دارند نوعی ضعف فرهنگی در جامعه است که باید از بین برود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم در تشریح چگونگی تاثیر هورمونها در تنظیم قند خون ، گفت: به طور مثال هورمون کورتیزول که از غده فوق کلیه ترشح می شود یکی از مکانیسم های افزایش دهنده قند خون است و در فرد با نارسایی فعالیت این غده اختلال در تنظیم قند خون رخ می دهد.
وی ادامه داد: در این حالت بدن افرادی که دچار نارسایی کبدی یا کلیه هستند کمبود تولید گلوکز درونزا رخ می دهد.

مشایخ بخشی از فعالیت پزشک خانواده در مازندران ابراز خرسندی کرد و گفت: پزشک خانواده در شناسایی بیماری پنهان دیابتی استان نقش مهمی ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: بررسی های دانشگاه علوم پزشکی مازندران  نشان می دهد برنامه های کنترلی در ۳۰ درصد از این بیماران شناسایی شده مبتلا به دیابت در استان به نتیجه مثبت رسیده و در بقیه جمعیت بیماران با وجود اجرای برنامه های کنترلی از قبیل کنترل تغذیه، کاهش استرس، ورزش و غیره ، نتیجه مثبتی اخد نشده است.

وی اضافه کرد : به نظر می رسد برای عدم موفقیت برنامه های کنترلی در دو سوم بیماران دیابتی باید طرح های مطالعاتی ویژه صورت گیرد تا با شناسایی علت این ناکامی نسخه جدیدی برای درمان بیماران دیابتی پیچیده شود.

مشایخ بخشی گفت: در صورتی که قند خون ناشتا از۱۰۰تا ۱۲۵ و ۲ ساعت بعد از غذا نیز حدود ۱۹۰ باشد به عنوان بیماران دیابتی پنهان معرفی می شوند و قند خون بالای ۱۲۵ در ناشتا  و ۲۰۰  بعد از غذا تشخیص بیمار دیابتی دریافت می کنند.

دیابت چیست؟
دیابت یا بیماری قند ، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهرمی شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است. دبابت به دو نوع تقسیم می شود: دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی ، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها ، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند.دیابت نوع دوم که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد ، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

بر اساس داده های آماری ، در ایران هفت میلیون نفر به دیابت دچار هستند که نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.از سوی دیگر دیابت یکی از عوامل مهم در بیماریهای نارسایی کلیوی ، نابینایی و قطع عضو در بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سالگی به حساب می اید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.