پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروگاه برق نکا، سالخورده اما سرحال

0

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه واحد شماره یک با ظرفیت اسمی ۴۴۰ مگاوات در دوم مهرماه سال ۱۳۵۸ وارد مدار تولید شد و از واحدهای قدیمی بشمار می‌آید، گفت: عملکرد این واحد به رغم عمر بالا و افزایش مصرف سوخت مایع در چند سال اخیر با تخصص، توانمندی، پیگیری‌ها و تلاش جهادی و بی وقفه مدیران و کارکنان این نیروگاه در برنامه ریزی و رعایت اصول و استانداردهای فنی در زمینه انجام تعمیرات، نگهداری و بهره برداری از واحدها، در چهلمین سال بهره برداری در حد و اندازه یک واحد تازه تأسیس به ثبت رسیده که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

مهندس محسن نعمتی، ثبت رکورد تولید ۴۴۰ مگاوات انرژی در واحد یک بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا پس از ۴ دهه بهره برداری افتخاری ملی دانست و افزود: امروز عمده قطعات مورد نیاز نیروگاه توسط مهندسان این نیروگاه تولید و در واقع این قطعات با استفاده از مهندسی معکوس، آنالیز مواد و طراحی جدید بومی سازی شده است.

وی به پروژه‌های اجرا شده در جهت رفع محدودیت و بهبود راندمان واحدها جهت تأمین برق مطمئن و پایدار اشاره کرد و گفت: از تابستان سال گذشته و در راستای استفاده بهینه از وضعیت موجود و رفع موانع و محدودیت‌های تولید، افزایش ۲۶ مگاواتی تولید در تمام واحدهای نیروگاه هدف گذاری و در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف مهم، چندین پروژه بهسازی و بازسازی در تمام واحدها از جمله تعویض لوله‌های بویلر بطول ۲۵ کیلومتر، تعویض لوله‌های کندانسور بطول ۳۷ کیلومتر و ساخت و تعویض بسکت های ایرپری هیتر و … همزمان با خروج این واحد برای انجام تعمیرات میاندوره ای اجرا شد که در نتیجه بدلیل رفع محدودیت‌ها، تنها در این واحد ظرفیت تولید با جهشی ۲۴ مگاواتی نسبت به حداکثر توان تولید سال گذشته به ۴۴۰ مگاوات رسید و آرزوی تولید با ظرفیت اسمی محقق شد.

نعمتی افزود: با انجام اقدامات مشابه در سایر واحدهای نیروگاه نیز افزایش تولیدی حدود ۱۸ مگاوات ثبت شد که در مجموع با رفع محدودیت‌ها، توان تولید نیروگاه حدود ۴۲ مگاوات نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافت.

واحدهای بخاری نیروگاه بعد از هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد معادل واحد، مورد تعمیرات نیمه اساسی و پس از ۵۰ هزار ساعت کارکرد، تحت عملیات تعمیرات اساسی قرار می‌گیرند.

این تعمیرات اساسی، بهینه سازی توربین فشار ضعیف، ژنراتور و بویلر تا ترمیم عایق‌های بویلر و تمیزکاری لوله‌های کندانسور اصلی و فرعی و کولرهای آب سرویس بوده و برخی بازدید و تمیزکاری، تست و تنظیم، شست و شو، تعویض و انجام برخی اقدامات تخصصی دیگر را شامل می‌شود.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.