پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نواهای عاشقانه در سایه کرونا/ برگزاری احیای خانوادگی

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: مردم روزه دار استان مازندران ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، با حضور در اماکن متبرکه و زیارتی، در شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) دل‌های خود را از نوای « بک یاالله بک یا الله» در چشمه جوشان رحمت الهی شست و شو دادند.

آئین اولین شب قدر امسال به دو شکل برگزار شد، شکل اول با رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد و بقاع متبرکه و شکل دوم، در منازل و با بهره گیری از برنامه های رسانه ها بود.

آئین نخستین شب از شب‌های پرفضیلت قدر، درحالی برگزار شد که شهروندان مازندرانی با ماسک برصورت و رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی درمکان های زیارتی و متبرکه حاضر شده بودند و با طنین نوای «الغوث، الغوث» حال وهوای معنوی خاصی به جای جای دیار علویان بخشیدند.

مردم متدین و خداجوی مازندران، سه شنبه شب وبامداد چهارشنبه، مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از لیالی پربرکت قدر، با حضور گسترده خود در مساجد، و آستان مقدس امامزادگان و مصلاها پس از تعطیلی بیش از ۹۰ روزه به علت شرایط خاص بیماری کرونا جلوه‌های زیبایی از همدلی و دلدادگی با معبود یکتا را نجوا کردند.

این آئین با بر سر گرفتن کتاب آسمانی قرآن کریم و توسل به ائمه اطهار برای مغفرت از گناهان، تلاوت آیات نورانی کلام وحی، دعای جوشن کبیر، زمزمه ذکرهای تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) و برپایی نمازهای صد رکعتی برگزار شد.

شب احیای خانوادگی در مازندران

با وجود محدویت‌های اعلام شده برای حضور مردم در مساجد و اماکن مذهبی، برخی از مردم شب‌های قدر امسال را متفاوت‌تر از شب‌های قدر سال های گذشته در مازندران احیا کردند.

اگرچه مردم هرسال شب‌های پرفضیلت قدر را گردهم می آمدند وبا ذکر مناجات خوانی احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان را شب زنده داری می کردند، امسال اما به علت شیوع بیماری کرونا، از طریق امواج تلویزیون و نیز شبکه های اجتماعی که با حضور مداحان مشهور اهل بیت (ع) از اماکن مقدس زیارتی پخش می‌شد، اغلب مردم در منازل ماندند و اعمال ویژه این شب را احیا کردند.

مؤمنان در این شب خداوند را به هزار اسم اعظمش خواندند و با بر سر گذاشتن کلام وحی، برای سلامتی و ظهور ولی عصر (عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب، از بین رفتن هرچه زودتر ویروس کرونا و شفای بیماران، عاقبت بخیر شدن و برآورده شدن حاجات دعا کردند.

شبهای قدر، فرصت طلب مغفرت

حجت الاسلام میثم بابایی یکی از روحانیون شهرستان آمل درجمع مردم عزادار این شهرستان دراستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) گفت، شبهای قدر بهترین فرصت برای طلب مغفرت و آمرزش گناهان است.

وی افزود: شب قدر شب تعیین سرنوشت ما و شبی است که می‌توان دل‌ها را صاف و زلال کرد ودر واقع یکی از شب‌های مهم و تعیین کننده درسرنوشت هر انسانی است.

وی اضافه کرد: سرنوشت یک ساله ما در یک شب رقم می‌خورد، ملائکه الهی به تعبیر قرآن کریم در این شب به زمین هبوط کرده و به محضر امام زمان (عج) می‌رسند و مقدرات همه ما را ارائه می‌دهند و تقدیر یک سال ما تا شب قدر سال آینده به امضای حضرت می‌رسد.

برگزاری آئین شب‌های قدر در ۱۲۰ امامزاده مازندران

درهمین حال مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت که آئین‌های شب قدر امسال با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در ۱۲۰ امامزاده شاخص استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی در گفتگو با خبرنگار مهر از ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به متولیان این اماکن خبر داد وافزود: در انتخاب بقاع امامزادگان برای برگزاری شب قدر تلاش شده هم سابقه حضور مردم در شب‌های سال‌های گذشته مد نظر قرار گیرد و هم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: مومنانی که قصد انجام اعمال شب قدر را در این اماکن دارند باید تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی شامل حفظ فاصله یک متری با یکدیگر، استفاده از تسبیح و مهر شخصی، زدن ماسک و پوشیدن دستکش را رعایت کنند.

کد خبر 4924431
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.