پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نقش حمل و نقل بر توسعه صادرات، رونق و جهش تولیدات استان مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران، یادداشت| بهزاد پورمحمد/ استان مازندران بخاطر ظرفیت‌های فراوان تولیدی در حوزه صنعتی، معدنی، گل و گیاه، محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی و غیره، همواره نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد به نحوی که محصولات این استان بخاطر کیفیت بالا و ارزان بودن برای مصرف کننده نهایی، همواره در سبد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان قرار دارد. 

هر چند که به کالاها و محصولات مرغوب تولیدی این استان همواره ظلم شده و چه صادرکنندگان داخلی و چه کسانی که این کالاها را به صورت خام خریداری می‌کنند آن‌ها را با برندهای دیگر صادر و یا در اختیار مصرف،کننده قرار می‌دهند، ولی تولیدات استان مازندران حضور پررنگ و نقش بسزایی در سبد کالاهای مصرفی و صادراتی غیر نفتی ایران دارد.

انگیزه و تلاش فراوان تولیدکنندگان مازندرانی، چه در غالب واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و چه به صورت تشکل‌ها و تعاونی‌های تولیدی و چه خود مردم بومی اقصی نقاط استان از یک سو و ضرورت برنامه ریزی، مدیریت و حمایت از صادرات کالاهای تولیدی استان از سوی دولت، زنجیره‌ای انکار ناپذیر و بهم پیوسته در جهت رونق تولید و تقویت صادرات و جهش تولید در استان مازندران است.

اگر زنجیره و شبکه صادرات کالاها و محصولات تولید شده هم در داخل استان و هم در سطح ملی، به درستی مدیریت شود، هم شاهد رونق تولید، هم جهش تولید و هم افزایش نقدینگی حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی، اشتغال زایی، کاهش دغدغه‌های اقتصادی تولیدکنندگان و آحاد مردم و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزه‌های کاری خواهیم شد.

امروزه شبکه حمل و نقل بخصوص حمل و نقل جاده‌ای “در کنار حمل نقل ریلی، دریایی و هوایی با توجه به عدم امکان دسترسی به تمامی آن‌ها در داخل یک استان و یا هزینه‌های بالای آن”  نقش فراوانی در جابجایی کالاها و تولیدات استانی به استان‌های دیگر جهت مصرف داخلی و نیز حمل کالا به پایانه‌ها، بنادر و مرزهای رسمی و حتی حمل مستقیم به کشورهای همسایه در راستای صادرات و کسب درآمد دارد.

در این بین ضعف و یا ناکافی بودن ظرفیت‌های حمل و نقل جاده ای استان مازندران، چه در حوزه زیر ساختی شبکه حمل و نقل جاده‌های اصلی و فرعی و چه در حوزه ناوگان حمل و نقل که استاندار مازندران در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به بخش‌هایی از آن اشاره کرده است، یکی از موانع جابجایی کالاهای تولیدی استان و صادرات آن است.

تعداد و ظرفیت‌های عبور راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی استان، ناکافی بودن شبکه حمل و نقل جاده ای، سطح پایین ایمنی جاده‌های استان، نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از نظر کمی و کیفی “تعداد و کیفیت ماشین آلات” چه در حوزه جابجایی کالا در داخل کشور برای مصرف داخلی و چه در حوزه حمل کالا به مبادی خروجی و یا صادرات مستقیم آن به کشورهای همسایه همواره از جمله دغدغه اصلی تولید کنندگان، مشتریان و حتی صادرکنندگان کالاها و محصولات تولیدی استان مازندران است.

اگر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران منسجم‌تر و از نظر کمی و کیفی با ورود بیشتر بخش خصوصی و حمایت مؤثرتر دولت تقویت شود و شاهد توسعه و تقویت شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل و نقل جاده‌ای فعال، منسجم و پویا در سطح منطقه‌ای و یا بین المللی در استان باشیم، قطعاً به تناسب تولید، جابجایی و حمل کالا و صادرات آن سریعتر، مناسبتر و ارزان‌تر بوده و در راستای آن با توجه به میزان تقاضا، شاهد جهش تولید کالاها و محصولات در سطح استان مازندران که آن نیز نقش مؤثری در سطح کشور دارد، خواهیم بود.

قطعاً با تقویت شبکه حمل و نقل جاده‌ای استان (اصلی و فرعی) هم از منظر زیرساختی و هم از منظر ناوگان حمل و نقل علاوه بر کاهش دغدغه های تولید کنندگان جهت حمل و نقل کالاها برای مصرف داخلی سایر استان‌ها و صادرات آن به خارج کشور، تقویت این شبکه نقش مؤثری در توسعه استان در سایر حوزه ها از جمله حوزه گردشگری و حتی حمل و نقل و ترددهای درون استانی و بین استانی خواهد داشت.

نکته‌ای که در این خصوص بسیار حائز اهمیت است، توجه ویژه دولت به این مسئله و حمایت مؤثر و مناسب از آن است، یعنی حمایت‌های قطره چکانی کارساز نبوده و یا اگر هم کارساز باشد به عمر ما کفاف نمی‌کند، نیاز است دولت هم در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان و هم در حوزه توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان توسط بخش خصوصی با صدور و تسهیل مجوز های مورد نیاز و نیز حمایت‌های مؤثر بعدی از آن‌ها، چه برای حمل کالا در داخل کشور و چه جهت حمل و نقل آن در سطح منطقه‌ای و در راستای شعار حمایت از بخش خصوصی همت بیشتری داشته باشد.

 هر چند که با توجه به ظرفیت‌های بالای تولیدی استان، هدایت و ورود بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران برای آن‌ها نیز بسیار مفید و درآمدزایی خوبی خواهد بود.

سخن آخر اینکه ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی ایجاد شده در منطقه اوراسیا و کشورهای همسایه که استان مازندران می‌تواند نقش مؤثری در آن داشته باشد، را باید غنیمت شمرد و با تقویت زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی استان، از این فرصت برای تقویت تولید، اشتغال‌زایی، صادرات و متناسب با افزایش تقاضا برای جهش تولید و در نهایت توسعه استان مازندران در سایر حوزه‌ها استفاده کرد.

 این مهم و این هدف محقق نخواهد شد، مگر با حمایت‌های مؤثر و مناسب دولت و مجلس و مشارکت فعال بخش خصوصی در استان دارای پتانسیل بالقوه فراوانی همچون مازندران که نیاز است بنا به ضرورت کشور به بالفعل تبدیل شود.
 
 /۸۶۰۴۸/


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.