پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین شهرآورد سرخابی‌ها با سرمربیگری مازندرانی‌ها

0

تیم‌های پرسپولیس و استقلال تا ساعاتی دیگر در دومین دیدار هفته نوزدهم لیگ نوزدهم در شرایطی به مصاف هم می‌روند که برای نخستین بار علاوه بر حضور بازیکنانی از مازندران در هر دو تیم، سرمربی‌های دو تیم نیز به نوعی برآمده از فوتبال مازندران هستند؛ یکی بزرگ شده مازندران است و فوتبال را از مازندران آغاز کرده و دیگری اصالتی مازندرانی دارد و به واسطه سکونت بستگان و خانواده پدری‌اش در مازندران، ارتباط نزدیکی نسبی با این استان دارد. از این منظر می‌توان گفت این شهرآورد پررنگ‌ترین حضور مازندرانی‌ها را به همراه دارد.

 پرسپولیس هرچند که در صورت شکست هم به دلیل فاصله ۵ امتیازی‌اش با تیم دوم، صدر جدول را از دست نمی‌دهد، اما برای استمرار یکه‌تازی‌اش در صدر جدول و ادامه دادن به روند کسب پیروزی‌های پیاپی در لیگ برتر به دنبال کسب امتیاز کامل این دیدار است.

سرخپوشان که پس از چند سال یک بار دیگر با یحیی گل‌محمدی سرمربی موفق چند سال اخیر در لیگ حاضر شدند، از هفته دوازدهم تا کنون تمام بازی‌ها را چه با برانکو و چه پس از حضور گل‌محمدی با پیروزی پشت سر گذاشتند.

در مقابل سرخپوشان نیز آبی‌های پایتخت که مانند رقیب سنتی‌شان در نیم‌فصل سرمربی‌شان تغییر کرد، قصد دارند به پیروزی‌های پیاپی پس از حضور فرهاد مجیدی سرمربی جوان مازندرانی خود ادامه دهند و فاصله ۸ امتیازی‌شان با پرسپولیس را به ۵ امتیاز برسانند و به هفته‌های آتی برای صعود به رتبه‌های بالاتر امیدوار باشند.

جدال یحیی و فرهاد

مروری بر تاریخ شهرآوردها نشان می‌دهد که تا کنون فقط یحیی گل‌محمدی به عنوان چهره‌ای برآمده از فوتبال مازندران روی صندلی سرمربیگری یکی از دو تیم در این دیدارها حضور داشت و استقلال هیچ وقت با سرمربی مازندرانی به میدان نرفت. اما این بار در دربی نود و دوم با تغییر همزمان سرمربی‌های دو تیم در نیم‌فصل و روی کار آمدن فرهاد مجیدی اهل قائمشهر در استقلال و یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، شهرآورد برای فوتبالدوستان مازندرانی‌ رنگ و بوی خاص‌تری گرفته است.

یحیی گل‌محمدی اصالتی آذری دارد و متولد استان اردبیل است، اما بسیاری از فوتبالی‌های ایران او را با وجود اصالت آذری‌اش به خاطر سال‌ها زندگی در مازندران و ورود به فوتبال کشور از این استان مازندرانی می‌شناسند. گل‌محمدی به دلیل شغل پدرش ۱۳ سال در محمودآباد ساکن بود و فوتبال را نیز به گفته خودش از تیم خزر محمودآباد و زیر نظر علی رنجبر آغاز کرد. پس از آن هم به تیم جوانان مازندران راه یافت و با این تیم قهرمان ایران شد.

دو سرمربی جوان پیش از دیدار این بازی با انرژی و انگیزه‌ای که دارند به واسطه کری‌های دیرینه بین دو تیم، حساسیت بیشتری به این دیدار داده‌اند. به ویژه سرمربی آبی‌ها که بین هواداران این تیم از محبوبیت زیادی برخوردار است و نتایج خوب استقلال در ۳ بازی اخیر هم انگیزه تیم‌اش را برای بازی امروز بیشتر کرده و هم به او جسارت و شهامت بیشتری برای کری‌ خواندن در نشست خبری پیش از بازی داد.

نکته قابل توجه در مورد این دربی و تقابل سرمربیان این دو تیم، تعداد کم رویارویی این دو فوتبالیست سابق فوتبال ایران در شهرآورد است. با این که گل‌محمدی و مجیدی سال‌های زیادی را در تیم‌های خود حضور داشتند، اما فقط سال ۱۳۷۵ در شهرآورد دور برگشت لیگ به عنوان بازیکن رو در روی هم قرار گرفتند.

مجیدی و گل‌محمدی یک بار دیگر نیز در شهرآورد رو در روی هم قرار گرفتند. سرمربی امروز سرخ‌ها در لیگ دوازدهم هم روی نیمکت سرمربیگری همین تیم نشسته بود و فرهاد مجیدی در آن دیدار به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد تا مقابل تیمی قرار بگیرد که گل‌محمدی سرمربی آن است. دیداری که با تساوی بدون گل پایان یافت.

گلزنی سرمربی‌های امروز

البته این دو سرمربی در زمان بازیکنی خود سابقه حضور در شهرآوردهای بیشتری را داشتند و گلزنی هم کردند. گل‌محمدی یک بار در شهرآورد دور برگشت دومین دوره لیگ برتر یکی از ۲ گل پرسپولیس را وارد دروازه استقلال کرد و پرسپولیس آن بازی را با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد. یحیی در شهرآورد دور رفت همان دوره از لیگ برتر، فقط چند ثانیه پس از سوت آغاز بازی توپ را لو داد تا علی سامره در ثانیه ۴۸ سریع‌ترین گل تاریخ شهرآورد سرخابی‌های پایتخت را به ثمر برساند.

اما فرهاد مجیدی به واسطه پستی که در تیم داشت و مهارت‌اش در گلزنی بیشتر از یحیی توانست در شهرآورد گلزنی کند. او ۴ بار دروازه پرسپولیس را در شهرآوردهای دو تیم باز کرد.

دو سرمربی حالا باید در موقعیتی جدید مقابل همدیگر قرار بگیرند. کسب پیروزی در این دیدار محبوبیت هر کدام از این دو سرمربی را بیشتر خواهد کرد.

مازندرانی‌های تاریخ شهرآورد

شهرآورد امروز مانند بسیاری از شهرآوردهای گذشته با حضور بازیکنان مازندرانی برگزار می‌شود. استقلال در این فصل میلاد زکی‌پور، محسن کریمی و محمد بلبلی را در ترکیب دارد که البته در بازی امروز احتمالا فقط زکی‌پور شرایط حضور در زمین را دارد.

پرسپولیسی‌ها نیز از حضور علی علیپور، امید عالیشاه، سیامک نعمتی، شجاع خلیل‌زاده و مهدی عبدی در لیگ نوزدهم بهره می‌گیرند که حضور دست‌کم دو تن از این بازیکن‌ها در شهرآورد امروز قطعی است.

در تاریخ شهرآورد بازیکنان مازندرانی زیادی با لباس دو تیم به میدان رفتند. از نخستین شهرآورد که ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ برگزار شد تا شهرآورد نود و یکم که ۳۱ شهریور امسال با پیروزی پرسپولیس تمام شد، ۲۰ فوتبالیست مازندرانی با لباس استقلال در شهرآورد حضور یافتند.

پیروز جغتاپور، محمد تقوی، محمود فکری، کیانوش رحمتی، ابراهیم تقی‌پور، میثم بائو، فرهاد مجیدی، فرزاد مجیدی، مهرداد اولادی، مهرداد پولادی، امید ابراهیمی، حنیف عمران‌زاده، سید میثم حسینی، محسن یوسفی، مهدی مؤمنی، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور، علی قربانی، اللهیار صیادمنش و میثم تیموری فوتبالیست‌هایی هستند که در ۹۱ شهرآورد گذشته با لباس آبی‌های پایتخت به میدان رفتند.

اما تعداد مازندرانی‌های پرسپولیس در تاریخ شهرآوردها سرخابی‌ها مانند همین حالا که تعداد بازیکنان مازندرانی این تیم بیشتر است، رقم بزرگتری را نشان می‌دهد. ۲۹ فوتبالیست مازندرانی در لباس سرخ‌های پایتخت پا به شهرآورد گذاشتند.

همایون بهزادی، محمدرضا خلعتبری، غلامحسین رحمتی، محسن عاشوری، یحیی گل‌محمدی، حامد کاویانپور، ابراهیم تقی‌پور، شیث رضایی، سهراب انتظاری، مهرداد پولادی، مهرداد اولادی، رحمان احمدی، میثم بائو، محمدرضا خلعتبری، مهدی جعفرپور، شهاب گردان، هادی نوروزی، امید عالیشاه، محسن بنگر، مهرداد کفشگری، سید میثم حسینی، رامین رضاییان، محمد عباس‌زاده، رضا خالقی‌فر، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده، مهدی عبدی، سیامک نعمتی و سعید حسین‌پور مازندرانی‌هایی هستند که پیشینه بازی در شهرآورد سرخابی‌های پایتخت را دارند.

از بین همه بازیکنانی که نام برده شد نیز ابراهیم تقی‌پور، میثم بائو، مهرداد پولادی، سید میثم حسینی و مهرداد اولادی پیشینه پوشیدن لباس هر دو تیم در شهرآورد را داشتند.

رکوردهای مازندرانی‌ها در دیدار سنتی سرخابی‌ها

فوتبالیست‌های مازندرانی رکوردهایی را نیز در تاریخ شهرآوردها به نام خود ثبت کرده‌اند. برای مثال بیشترین کاپیتانی در تاریخ شهرآورد سرخابی‌ها را محمود فکری با ۱۲ کاپیتانی برای استقلال به نام خود ثبت کرده است. فکری بین فوتبالیست‌های مازندرانی دارای سابقه بازی در شهرآورد با ۱۸ بازی برای استقلال بیشترین تجربه حضور در این دیدار مهم و حساس را دارد.

 برای پرسپولیس نیز مرحوم همایون بهزادی با ۹ بار کاپیتانی در شهرآورد رکورددار کاپیتانی شهرآورد قرمزهاست.

فکری در شهرآورد ۵۸ زمانی که ۳۵ سال و ۲۵۱ روز سن داشت برای استقلال گلزنی کرد تا مسن‌ترین گلزن شهرآورد نیز لقب بگیرد.

در مقابل این رکورد نیز علی علیپور زمانی که ۱۹ سال و ۱۸۵ روز سن داشت در هشتادمین شهرآورد سرخابی‌ها موفق به گلزنی برای پرسپولیس شد تا عنوان جوان‌ترین گلزن این دیدار سنتی و پرطرفدار تا امروز به نام او ثبت شود.

گلزنی بازیکنان مازنی در شهرآورد

از مازندرانی‌های تاریخ پرسپولیس تا کنون ۱۱ بازیکن موفق به گلزنی در شهرآورد شدند و در مجموع ۱۷ گل برای سرخ‌ها وارد دروازه استقلال کردند. مرحوم همایون بهزادی ۴ گل، زنده‌یاد هادی نوروزی ۳ گل، علی علیپور ۲ گل و یحیی گل‌محمدی، حامد کاویانپور، سهراب انتظاری، شیث رضایی، مرحوم مهرداد اولادی، امید عالیشاه، رامین رضاییان و مهدی عبدی هر کدام یک گل برای پرسپولیس وارد دروازه استقلال کردند.

مازندرانی‌هایی که برای استقلال دروازه پرسپولیس را باز کردند ۶ نفر هستند که توانستند روی هم ۱۰ گل برای استقلال در مقابل پرسپولیس ثبت کنند. فرهاد مجیدی که امروز روی نیمکت استقلال می‌نشیند ۴ گل به ثمر رسانده و محمود فکری ۲ گل برای استقلال به ثمر رساند که یکی از گل‌های او شوت سنگین و دیدنی از فاصله ۴۰ متری‌اش به سمت دروازه ساشا ایلیچ بود. حنیف عمران‌زاده، محمد تقوی، علی قربانی و امید ابراهیمی نیز هر کدام یک گل در شهرآورد وارد دروازه پرسپولیس کردند.

تمام مازندران در استقلال و پرسپولیس

نگاهی به شهر بازیکنان مازندرانی شهرآورد نشان می‌دهد که تقریبا سراسر این استان از غرب تا شرق در تاریخچه مهم‌ترین بازی فوتبال ایران و یکی از حساس‌ترین شهرآوردهای دنیا حضور داشتند.

قائمشهر بیشترین تعداد بازیکنان مازندرانی شهرآورد را داشت. مهدی عبدی، علی علیپور، مهرداد کفشگری، فرهاد مجیدی و فرزاد مجیدی، میثم بائو، مرحوم مهرداد اولادی و غلامحسین رحمتی فوتبالیست‌هایی هستند که از قائمشهر وارد مستطیل سبز شدند و لباس یکی از دو تیم مطرح کشور را به تن کردند.

از منطقه غرب مازندران مرحوم محمدرضا خلعتبری فوتبالیست قدیمی و درگذشته مازندران و محمدرضا خلعتبری بازیکن حال حاضر فوتبال هر دو از رامسر، کیانوش رحمتی، سید میثم حسینی، رحمان احمدی و محسن عاشوری از نوشهر، میلاد زکی‌پور از چالوس، مهرداد پولادی از کلاردشت، محسن بنگر از رویان، مرحوم همایون بهزادی و حامد کاویانپور از نور، حنیف عمران‌زاده و محسن یوسفی از چمستان و یحیی گل‌محمدی از محمودآباد در شهرآورد سرخابی‌ها حضور داشتند.

 از مناطق مرکزی و شرق مازندران هم علاوه بر بازیکنان قائمشهری که نام‌شان عنوان شد، اللهیار صیادمنش و سعید حسین‌پور از آمل، محمدبلبلی از فریدونکنار، پیروز جغتاپور، رضا خالقی‌فر، سهراب انتظاری و مرحوم هادی نوروزی از بابل، مهدی مومنی، محمود فکری و شهاب گردان از جویبار، علی قربانی، سیامک نعمتی، میثم تیموری و مهدی جعفرپور از سوادکوه، شیث رضایی، محسن کریمی، رامین رضاییان، امیدعالیشاه، محمدتقوی و ابراهیم تقی‌پور از ساری، محمد عباس‌زاده از کیاکلا و امید ابراهیمی از نکا لباس یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس را در شهرآوردها به تن کردند.

باید دید که در نود و دومین شهرآورد سرخابی‌ها بازیکنان مازندرانی دو تیم چه تاثیری در این بازی حساس و مهم خواهند داشت.

تیم‌های استقلال و پرپسولیس از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز با قضاوت پیام حیدری در استادیوم آزادی به مصاف هم می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.