پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مینی‌بوس باز هم در مازندران حادثه ساز شد

0

بر اساس گزارش شامگاه دوشنبه اورژانس مازندران ، این سانحه در محور سوادکوه در محدوده دوربرگردان چم چم رخ داد که طی آن یک مرد و 14 زن مصدوم شدند.

این گزارش حاکیست که در پی اطلاع دادن این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران ، آمبولانس های پایگاههای اورژانس پلسفید،زیراب، آزادمهر و دوآب و هلال احمر پایگاههای ارفع ده و دوگل به محل حادثه اعزام شدند و پس از انجام اقدامات درمانی اولیه ، زخمی ها را به بیمارستان شهدای زیراب منتقل کردند.

زنگ خطر تردد مینی‌بوس‌های فرسوده و با سن بالا در جاده‌های مازندران از چند سال پیش به صدا در آمد ولی امسال صدای آن گوشخراش شده است.نکته قابل توجه در سوانح برای مینی بوس ها در مازندران سرنشینان زن آنها هستند که به عنوان کارگر روزمرد کار می کنند و از این وسیله نقلیه به عنوان سرویس ایاب و ذهاب بهره می گیرند.

این پنجمین حادثه برای مینی بوس های مسافرکش در مازندران در سال جاری است. اوایل شهریور ماه امسال برخورد یک دستگاه مینی‌بوس با خودروی پژو ۲۰۶ در بابل ۱۳ نفر را زخمی و روانه بیمارستان کرد. 11 تن از زخمی های این حادثه هم زن بودند.

21 تیر ماه امسال هم واژگونی مینی‌بوس در جاده روستای لاویج شهرستان نور در یک صبح روز جمعه سبب زخمی شدن ۱۸ سرنشین آن شد. چند ساعت بعد در جاده کمربندی بهشهر نیز یک دستگاه مینی‌بوس پس از انحراف از مسیر در کانال آب کنار جاده واژگون شد که ۲۹ سرنشین آن مصدوم شدند.چهار روز بعد نیز در منطقه چلندر جاده رویان-نوشهر یک دستگاه مینی‌بوس حامل دختران دانش‌آموز بسکتبالیست دچار حادثه شد و ۱۴ سرنشین ۱۰ تا ۱۵ ساله آن راهی بیمارستان شدند.

۹ اردیبهشت ۱۳ امسال نیز واژگونی یک مینی‌بوس در جاده گنج‌افروز بابل ۱۵ مصدوم داشت

تعدد حوادث مینی‌بوس‌ها در مازندران طی سال‌های اخیر در کنار سن بالای ناوگان مینی‌بوس‌رانی نشان می‌دهد که حادثه در کمین سرنشینان مینی‌بوس‌های فرسوده مازندران است. نگاهی گذرا به حوادث مربوط به مینی‌بوس‌ها در مازندران طی ۴ سال اخیر نشان می‌دهد که دست کم ۱۷ حادثه واژگونی مینی‌بوس در جاده‌های این استان رخ داده که ده‌ها مصدوم و ۲۱ کشته بود. 

این حوادث همچنان می‌توانند در جاده‌های مازندران رخ دهند، بویژه این که میانگین سنی مینی‌بوس‌های استان بالاتر از استانداردی است که کارشناسان و مسئولان این حوزه اعلام می‌کنند. بر اساس آمارهای رسمی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران در حال حاضر حدود هزار دستگاه مینی‌بوس در مازندران فعال است که سن حدود ۶۵ درصد این خودروها از ۲۵ سال بیشتر است. 
در بین مینی‌بوس‌های فعال در مازندران می‌توان مینی‌بوس‌های با عمر حدود نیم قرن هم مشاهده کرد.

طبق آمارهای رسمی ۱۷ دستگاه مینی‌بوس در این استان ۴۷ ساله هستند. اما اگر قرار باشد تعداد مینی‌بوس‌های با بیش از ۱۵ سال سن را در مازندران محاسبه کنیم، تعدادشان از ۸۴۵ دستگاه نیز می‌گذرد. ۱۵ سال عمری است که به طور مرسوم برای میانگین سنی ناوگان مینی‌بوس‌رانی در نظر گرفته می‌شود.

تنها اقدام صورت گرفته برای کاهش خطرسازی مینی بوس ها در مازندران تصمیمی است که آموزش و پرورش امسال اتخاذ و علام کرده که از خودروهایی که بیشتر از ۱۵ سال سن دارند برای سرویس مدارس استفاده نخواهد شد. 

  1654

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.