پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مهم‌ترین عوامل بروز و توسعه حریق در عرصه‌های جنگلی/هشدار وقوع حریق در جنگل‌ها

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، سیدمحسن موسوی تاکامی با توجه به وقوع گرم شدن هوا درباره خطر حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مازندران هشدار داد.

وی در این ارتباط اظهار کرد: با شروع فصل خزان و ریزش برگ‌ها و خشکیدن بوته‌ها و علف‌ها و احتمال بروز حریق از عموم هم استانی‌ها و مسافران تقاضا می‌شود به منظور رفع خطر احتمالی توصیه‌های ایمنی در مورد حریق را جدی بگیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع جدا خودداری کنند، افزود: برای طبخ غذا از لوازم مخصوص این کار از جمله پیک نیک و …استفاده کنید و چنانچه ضرورتا نیازمند به روشن کردن آتش در جنگل و یا پارک جنگلی هستند قبلا اطراف محل را از خار و خاشاک پاک کرده و پس از رفع نیاز، آتش را کاملا خاموش کنند.

موسوی با اشاره به اینکه کشاورزان قبل از آتش‌زدن مازاد محصولات کشاورزی در زمین‌های مجاور جنگل، به نزدیک‌ترین واحد منابع طبیعی اطلاع دهند، بیان کرد: از ریختن کاغذ، زباله، ته سیگار و مواد زاید مانند شیشه، بطری و اجسام دیگر در سطح جنگل جدا خودداری شود، در صورت مشاهده دود یا آتش در جنگل سعی  شود آتش را خاموش یا بلافاصله با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع در سراسر استان مراتب را گزارش کنند.

وی خاطرنشان کرد: خسارت به درختان جنگلی و از بین رفتن ارزش‌های زیست محیطی، از بین رفتن علوفه، نهال‌ها و بوته‌های کف جنگل، آسیب رساندن به خواص فیزیکی خاک، از بین رفتن گردشگاههای طبیعی، خسارت به لاشبرگ و هوموس کف جنگل، خسارت به پناهگاه حیات وحش، مرگ و میر و مهاجرت آنها، خسارت جانی و مالی به انسان، آسیب رساندن به محیط زیست و کاهش تولید اکسیژن، گسترش آفات و بیماریها،  کاهش سطح جنگل و هزینه زیاد برای احیاء جنگل و صدها خسارت بزرگ و کوچک دیگر را خسارت‌های ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری، مهم‌ترین عوامل بروز و توسعه حریق در عرصه‌های جنگلی را  حضور جنگل‌نشینان، دامداران و عدم رعایت مسایل حفاظتی و امنیتی در عرصه های جنگلی، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان در استفاده بهینه از عرصه‌های جنگلی خصوصا ایجاد آتش عنوان کرد.

وی افزود: گردشگری در عرصه‌ها و صدمات ناشی از ایجاد حریق توسط آنها، آزمندی افراد سودجو برای تصرف و تجاوز منابع طبیعی از طریق آتش زدن درختچه‌ها و درختان، آتش سوزی بقایای کشاورزی در حاشیه جنگل توسط کشاورزان و کمبود نیروی انسانی برای پیشگیری، کشف و اطفای به موقع حریق در صورت دوری مسافت نیز از عوامل مهم برزو و توسعه حریق در عرصه های جنگلی است.

 /۸۶۰۴۱/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.