پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

منبع باز آب‌آشامیدنی سوادکوه + فیلم و عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، آب به عنوان مایع حیات نقش بی‌نظیری در زندگی بشر دارد و آلودگی یا احتمال آلودگی آن با حساسیت‌های درستی همراه است که در صورت آلودگی، انواع بیماری‌ها را شاهد خواهیم بود.

آب گلناب‌دره و دراسله به عنوان مهمتر‌ین منبع آب آشامیدنی شهر‌ها و روستا‌های شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی است ولی وضعیت نامناسب مخزن آن در دراسله، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد و البته این وضعیت نامناسب در برخی دیگر از مخازن تأمین آب را هم داریم.

 

باز‌بودن مسیر حدود ۴۰۰ متری انتقال آب تا مخزن و حضور آزاد مردم در داخل آن مسیر و تردد حیوانات مختلف که شست‌و‌شوی ظروف و حضور کودکان هم در آن مشاهده شد که سلامتی آب‌آشامیدنی را با تردید روبرو می‌کند.

 

* توجه لازم به سلامتی آب آشامیدنی

رشید حسنی که عضو شورای روستای دراسله دهستان ولوپی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه است از پیگیری، رایزنی و نامه‌نگاری مختلف شهرستانی و استانی برای بررسی و اقدامات لازم برای مناسب‌سازی مسیر انتقال آب آشامیدنی مردم شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی خبر داد و گفت: انتقال آب آشامیدنی از دراسله، درآمد‌زایی برای آب و فاضلاب و دردسر برای اهالی روستا است که علاوه بر نگرانی بابت آلودگی آب برای هم شهرستانی‌های ما شاهد تخریب مسیر لوله‌گذاری‌ها و آسفالت هم هستیم.

 

وی به لزوم توجه لازم به سلامتی آب آشامیدنی اشاره کرد و افزود: شاهد حضور حیوانات اهلی و وحشی در آب بالا‌دست مخزن انتقال هم بودیم و در ایام کرونا گردشگران زیادی در آب بالادست حضور داشتند.

 

 

حسنی از درگیری اهالی با گردشگران در ارتباط با اهمیت آب آشامیدنی و لزوم نظافت آن خبر داد و خواستار توجه لازم مدیران مرتبط شد.

*هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای تصفیه‌خانه دراسله

 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سوادکوه به مشکلات موجود در مخزن آب آشامیدنی شهرستان در روستای دراسله اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های حفاظتی توسط شرکت مرتبط با استقرار ۷ نگهبان در طول شبانه‌روز انجام شد و تابلو‌های راهنما هم در مسیر نصب است.

 

محمد‌رضا اسماعیلی احداث ۳ دهنه پل در داخل مسیر تا مخزن را برای عدم ورود مردم به آن دانست و افزود: ۶ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه آب دراسله هزینه شد و ۴ میلیارد تومان نیاز است و ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره حضور گردشگران در مسیر انتقال آب تا مخزن، گفت: در ایامی که شاهد حضور گردشگران و مسافران هستیم، آب دراسله را می‌بندیم و تنها از آب گلناب‌دره استفاده می‌کنیم و هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

 

* تدابیر لازم حفاظتی برای آب آشامیدنی سوادکوه

آنچه مهم است سلامت آب آشامیدنی است و باز‌بودن مسیر انتقال آب و حضور افراد در آن و استفاده از آبی که چند‌متر پایین‌تر از آن به مخزنی می‌ریزید که بخش مهمی از آب آشامیدنی ۲ شهرستان را تأمین می‌کند، نگران‌کننده است و لازم است مدیران مرتبط استانی و شهرستانی تدابیر لازم حفاظتی را برنامه‌ریزی کنند.

 

 

عکس و فیلم: مهر‌علی رهنمای

گزارش: عمران اکبرنژاد

 /۸۶۰۱۵/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.