پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی گردشگری مذهبی بخش چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: مکان های مقدس، صرف نظر از ویژگی های قدوسی و معنویتی که دارند، نمایشگاهی از هنر و نمادی از تمدن و فرهنگ اند که گردشگران مذهبی را به خود جذب می کنند. گردشگری مذهبی سالانه 26 درصد از کل جریان های گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. در ایران نیز جاذبه های اماکن مذهبی که گره خوردگی تعالیم مذهبی با اندیشه وهنر و زندگی ایرانی را به نمایش می گذارد، هنوز جزء اولین الویت های گردشگران داخلی و خارجی است. اما این در حالی است که گردشگری مذهبی در ایران با وجود 8هزار و919 مکان مذهبی مقدس و پتانسیل بسیار مناسبی که برای جذب گردشگران خارجی و داخلی دارد هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و درصد ناچیزی از یخش گردشگری مذهبی را به خود اختصاص داده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای اسلامی مانند عربستان و عراق حکایت از شکاف عظیمی دارد.

بخش چهاردانگه در زمینه گردشگری مذهبی دارای فرصت های بسار خوبی است اما متاسفانه این فرصت به خوبی شناخته و معرفی نشده است در این مقاله به مهمترین اماکن گردشگری مذهبی در بخش چهاردانگه می پردازیم:

امامزاده شمس الدین کوات

روستای کوات محل دفن امامزاده شمس‌الدين مي باشد.  مقبره اين امامزاده در زمان قاجار توسط شخصي به نام علي‌اصغر‌خان اتابك كه مادر آن از اهالي اين روستا بود‌ه، احداث شده است. اين امامزاده از نوادگان امام موسي كاظم (ع) است كه از 11 نسل به اين امام برمي‌گردد و به نام حسن ابومحمد شمس‌الدين معروف است. ‌اين امامزاده جد سيد‌عماد‌الدين مدفون در روستاي وري چهاردانگه است . نسب  این امامزاده به شرح ذیل می باشد سيد شمس الدين بن سيد برهان الدين حسن بن سيد شمس الدين بن سيد امين الدين محمد بن سيد كمال الدين بن سيد محمد بن سيد وجيه الدين علي بن ابي علي القاسم بن محمد بن ابي القاسم قاسم الاشجع نقيب طبرستان بن ابو احمد ابراهيم العسكري بن موسي ابي سبحه بن ابراهيم المرتضي بن امام موسي كاظم (ع)

مقبره امامزاده  شمس‌الدين روستاي كوات در تاريخ سوم دي ‌ماه سال 1385 به عنوان اثر ملي ايران ثبتشده است

محمود ميرعمالدين

بارگاه ملکوتی امامزاده محمود میر عماد الدین در روستای وری واقع شده است. نام مير عماد الدين محمود است پسر سيد عزالدين حسن بن شرف الدين علي بن سيد تاج الدين محمد ين سيد حسام الدين علي بن سيد تاج الدين نزار بن سيد شمس الدين بن سيد برهان الدين حسن بن سيد شمس الدين بن سيد امين الدين محمد بن سيد كمال الدين بن سيد محمد بن سيد وجيه الدين علي بن ابي علي القاسم بن محمد بن ابي القاسم قاسم الاشجع نقيب طبرستان بن ابو احمد ابراهيم العسكري بن موسي ابي سبحه بن ابراهيم المرتضي بن امام موسي كاظم (ع)

مير عمادالدين با 18 واسطه به امام موسي كاظم مي رسد.(1- تاريخ مازندران جلد دوم – شايان ص 1 – 2- شجرة الامجا ء – حسين بنافتي – 3- تاريخ مازندران ، مهجوري)

در كتب تاريخي اطلاع چنداني از سال تولد و مرحله اوليه زندگي او دردست نيست.

پدر محمود مير عماد الدين

پدر محمود مير عماد الدين سيد عزالدين است كه در كسوت علماي دين بود و در روستاي وري زندگي مي كرد و به انجام امور شرعي اشتغال داشت و مردم آن سامان ارادت خاصي به وي داشتند. پس از مرگ وي كه در همان روستاي وري اتفاق افتاد مردم به پشرش محمود مير عمادلدين گرويدند. مرقد او در اين روستا زيارتگاه عاشقان به خاندان عصمت و طهارت است.

ميرعمادالدين پس از مرگ پدر با نهايت خلوص و دلسوزي به خواسته هاي آنها رسيدگي مي كرد و در حل مشكلات مردم يار و مددكار آنان بود. در ابتدا مير عمادالدين در فكر رياست و زعامت نبود و بيشتر به انجام امور ديني مي پرداخت و عاملي كه باعث شد او را به اين پايه بزرگي برساند اتفاق ناگواري بود كه در منطقه هزار جريب روي داد.

امامزاده میر افضل

امام زاده میرافضل از نوادگان محمود میر عماد الدین می باشد و مرقد مطهر ایشان  در روستای تیله بن  واقع شده است.

امامزاده طاهر مزده

این بارگاه در چهل و چهار کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، پس از روستاى شِشْک، و در خارج روستای مزده در میان انبوه درختان آزاد، بر روى تپّه اى مشرف به روستاهاى همجوار واقع است. چشم انداز بقعه فوق العاده زیبا و دیدنى و هواى لطیف و دلپذیر آن، انسان را به این حرم آسمانى جذب مى نماید
تنها شخصیتی که با بقعه موردنظر سازگاری دارد را می توان طاهر ابوالقاسم بن اسماعیل منقذی بن جعفربن عبدالله بن الحسین الاصغربن امام سجاد (علیه السلام) معرفی کردکه مادرش صفیه دختر قاسم بن عبدالله بن حسین الاصغردخترعموی وی بوده است. براین اساس امامزاده طاهرمدفون درروستای مزده مکنی به ابوالقاسم بوده وبا چهارواسطه به امام سجاد (علیه السلام) نسب می رساند.

امامزاده امیر سید علی لنگر

برابر مستندات طبرستان قدیم، تاریخ مهجوری، رساله اسدیه و بحرالانصاب خطی میر محمد علی از سادات جبرئیلی شجره نامه امامزاده مير سيد علي به شرح ذيل مي باشد.

  ۱۸-امامزاده امیر سید علی۱۷- بن میر جبرئیل مدفون در تویه دروار دامغان۱۶- بن سید عمادالدین مدفون در وری۱۵- بن عزالدین۱۴- بن شرف الدین۱۳- بن تاج الدین۱۲- بن حسام الدین۱1- بن نزار1۰- بن شمس الدین۹- بن حسن۸- بن محمد۷- بن حسین علی۶- بن قاسم۵- بن قاسم۴- بن ابراهیم عسکری۳- بن موسی۲- بن سجه۱- فرزند ابراهیم اصغر     فرزند امام موسی کاظم (ع)        می باشد.

مرقد امیر علی (سیدعلی) در لنگر در فاصله ۱۳ کیلومتری کیاسر دارای صندوقی به ابعاد درازا ۲۷۵ و پهنا وبلندی ۷۵ سانتیمتر. کار صندوق نوعی قاب و گره‌است که کمتر نظیر آن دیده شده‌است میان هر گره قابی از چوب به پهنای ۳ سانتیمتر کار کرده‌اند درنتیجه گره‌ها از هم فاصله گرفته‌اند بر گره‌های میانین بدنه‌های شمالی و جنوبی چهار (علی) در چهار جهت مختلف دیده شد.

در سال ۱۳۵۰ شمسی (۱۹۶۷ میلادی) که هیئت corpus از این بنا دیدن کرده بودند در ورودی در جای خود برقرار بوده‌است ایشان پس از ذکر فواصل می‌نویسد ظاهرا هیچیک از فرنگیان پیش از سال ۱۹۶۷ یادی از این محل نکرده‌اند این مرقد دری کنده کاری دارد که بالای آن کتیبه‌است که نامی از درویشی در آن آمده‌است گذشته از این در ورودی صندوق کنده کاری این مرقد نیز قابل بررسی است و تاریخ ۸۲۹ قمری بر آن خوانده می‌شود.

امامزاده ابوطالب دیدو

در پنجاه و یک کیلومترى جنوب شهر سارى و در جاده کیاسر (مرکز بخش چهار دانگه)، خارج از روستاى دیدو در میان جنگلها و باغات روستائیان، بقعه تازه ساختى واقع شده که به امامزاده ابوطالب شهرت دارد.
شخصیّت مدفون در بقعه از نوادگان حضرت سجّاد(علیه السلام)شهرت دارد. در کتب انساب نیز چند سیّد با کنیه ابوطالب که در سارى و منطقه طبرستان سکونت داشته اند دیده شده است، اما از آنجاییکه خفته در این مزار به امام زید نیز شهرت دارد، لذا مى توان چنین استنباط نمود که شخصیّت مدفون در این مزار سیّد أبوطالب زید بن حسین الزیدى بن على بن الحسن الشجرى بن على الاصغر بن عمر الاشرف بن الامام على بن الحسین السّجاد(علیه السلام)باشد که هم کنیه او ابوطالب و هم نام زید را دارد. و هم اینکه او پسر برادر امام حسن بن على الاُطروش ملقّب به ناصرکبیر متوفّاى 304 هـ . ق است. بنابراین شهرت بقعه به ابوطالب و امام زید با موارد فوق سازگارى دارد.((مزارات ایران و جهان اسلام)

اطعام دهی در دهه اول محرم در کیاسر

در شهر کیاسر اطعام دهی عمومی در دهه اول محرم با گفتن بسم الله ، بسم الله  مهمانان را دعوت می کنند. این رسم به عنوانآئین مذهبی “محرم پلاخوار” کیاسر، به  یک اثر معنوی به ثبت میراث فرهنگی رسید. پخت بیش از دو تن برنج در روز غاشورا و حضور مهمانان زیادی ازشهرهای دور نزذیک در این مراسم جلوی ویژه ای به این مراسم می دهد.

موزه معرق قرآنی در کیاسر

خانه موزه معرق قرآنی رضایی کلانتری در شهر کیاسر،در 24 اردیبهشت 1398 در اولین روز  هفته  میراث فرهنگی به صورت رسمی  با حضور مدیر کل میراث فرهنگی در شهر کیاسر افتتاح شد.

 خانه موزه معرق قرآنی کیاسر متعلق به هنرمند معرق کار اهل این منطقه به نام حاج ‘علیرضا رضایی کلانتری’ است که بیش از 30 سال برای برپایی این مجموعه هنری ارزشمند و معنوی زمان صرف کرد.

مراسم ماه محرم در روستای چهارگانه شویلاشت

روستاهای چهارگانه سرخ ولیک، الیرد، خالخیل و کرسام را شویلاشت می گویند. مراسم متمرکز روز هفتم محرم در روستای سرخ ولیک، هشتم محرم در روستای الیرد، تاسوعا در روستای خالخیل و روز عاشورا در روستای کرسام برگزار میشود.

این مراسم شامل سینه زنی و نوحه خوانی در صبح و برگزاری تعزیه در بعد ازظهر می باشد. در سال های اخیر استقبال با شکوهی از این مراسم صورت می گیرد و از روستاها و شهرهای مختلف مردم در این مراسم شرکت می کنند. پذیرای توسط عموم مردم روستا انجام می گیرد  و هر کدام از اهالی در منزل خود غذا یخت می کنند و مهمانان را به منزل دعوت می کنند.

یادمان اولین شهید روحانی دفاع مقدس در روستای ازنی

یادمان شهید حجت الاسلام ولی الله سیلمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس در روستای ازنی واقع شده است. شهید سلیمانی فرد در 22 مهر 1359 در سر پل ذهاب به شهادت رسید اما پیکر مطهر این شهید والامقام تا الان پیدا نشده و به زادگاه خود مراجعه نکرده است.در قبرستان عمومی روستای ازنییادمان این شهید والامقام ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.