پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای چهار رودبار چهاردانگه

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای چهار رود بار در 970 متری از سطح دریا  در 53 درجه، 34 دقیقه و 4 ثانیه شرقی و 36 درجه و 8 دقیقه و 22 ثانیه شمالی در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع  شده است.

بر اساس سرشماری 1395، روستای چهار رودبار، 48 خانوار، 141 نفر جمعیت که 75 نفر مرد و 66 نفر زن بودند.

روستای چهار رودبار در سال 1360 از بخش دودانگه به بخش چهاردانگه ملحق شد.

وجه تسمیه:

در گذشته 4 روستا به نام های کوآت ، ارگت ، بالامحله و رودبار در مجاور هم و نزدیک رودخانه سفیدرود قرار داشتند. اهالی این 4 روستا بنا به دلیل نامعلومی نسلشان نابود شد و تنها سه نفر از  این 4 روستا باقی ماندند و به رودبار که پایین ترین روستا و در نزدیک رودخانه بود آمده و نام آن را چهاررودبار گذاشتند. نام این افراد محمد قلی ، میرزآقا و مصطفی بوده است. در حال حاضردر  این روستا بیشتر افراد فامیلیشان : نوروزی، قنبری، انباز، موسوی ، انیشه ، شهریاری ، اصغری ، سادات تبار ، ساداتی و میرانی  می باشد.( طاهره نوروزی در وبلاگ روستای چهار رودبار)

بررسی میدانی نشان می دهد این وجه تسمیه پذیرفته شده ترین می باشد. روستای چهار رودبار از مخروبه شدن سه روستا که در کنار روستای چهار رودبار بودند بوجود آمده است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران  اسم روستا چهارده رودبار آمده و چنین توصیف شده است: چهارده  رودبار دهی از دهستان نرماب بخش دودانگه ساری، 5 کیلومتری خاور سعید آباد، کنار راه سعید آباد به پشتکوه،- کوهستانی- سرد سیر- – مرطوب- سکنه 120  نفر—شیعه- مازندرانی و فارسی- آب از رودخانه تجن- محصول غلات- برنج- – شغل زراعت و مختصری گله داری- راه مالرو.

برنج در کنار رودخانه کشت می نمایند.( فرهنگ جغرافیایی ایران، چ 3 ص 95و96)

دبستان چهار رودبار

دبستان روستای چهار رودبار در سال 1359 دایر شد و آقای محمد بابایی اولین معلم آن بود.نام کنونی آموزشگاه یاسر چهار رودبار می باشد. در آغاز تاسیس دانش آموزان آن عبارت بودند از:

پایه اول: اسماعیل اصغری، حرمت السادات انباز، حسن انباز، لیلا انیشه، منصور انباز، یدالله بوند، حلیمه قنبری، زینب نوروزی، نیره نوروزی

پایه دوم: حسین انباز، ابراهیم بوند و علیرضا بوند. ( تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، حامد خلیلی ازنی، ص 108 و109)

به علت مهاجرت و نبود دانش آموز مدرسه چهار رودبار تعطیل شد.

یکی از موارد مهم در مورد روستای چهار رودبار، همراهی صمد چهار رودباری با مشتی پلوری میباشد.

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.