پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای بندبن چهاردانگه

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای بندبن در30 کیلومتری جنوب کیاسر مرکز بخش چهاردانگه  شهرستان ساری واقع شده است. این روستا از جنوب با روستای رودبارک سمنان و از سمت شمال با روستای چهار رود بار و ازسمت شرق با روستاهای آتنی و گلخواران همسایه می باشد و از سمت غرب درمحاصره کوه های سر به فلک کشیده قرار دارد. رود خانه  اسبه رو(esbehru ) که از سر شاخه های رود خانه  تجن می باشد از کنار این روستا می گذرد.

این روستا میان دره ای سرسبز واقع شده شغل مردمان روستا کشاورز و دامدار است. احداث باغ گیلاس رونقی به کشاورزی این روستا داده است.

روستای بندبن بعد از تخریب روستای نپنی بوجود آمده است، هنوز در محل تولد تعدادی  از اهالی بندبن، نپنی ذکر شده  است.

فامیلی های رایج در روستای بندبن: بوند- شهریاری نسب -ابراهیمی- راعی- دیوبند – عشقی – انیشه – موسوی – محمدی-

جمعیت روستای بندبن طبق سرشماری سال 1335 اولین سرشماری رسمی و سراسری کشور، 135 نفر شامل: 69 نفر مرد 66 نفر زن بودند.

طبق سرشماری سال 1395 روستای بندبن: شامل 32 خانوار،  87 نفر که 47 نفر مرد و 40 نفر زن بود.

روستای بندبن از جهت دیگر نیز معروف است، و علت آن حضور بابعلی شهریاری بندبی به همراه مشتی پلوری می باشد.

 

روستای نپنی

نپنی دهی از دهستان نرماب بخش دودانگه ی شهرستان ساری، 11کیلومتری جنوب خاوری سعید آباد در کنار راه پشت کوه، کوهستانی، سردسیر، مرطوب، 200 نفر سکنه، شیعه، فارسی و مازندارانی تلکم می کنند.

آب آن از چشمه و رودخانه تجن تامین می شود، محصول غلات، برنج ، لبنیات، شغل کشاورزی و گله داری، راه مالرو

در 3 کیلومتری باخترآبادی قله کوه سوت رجه آثار قلعه خرابه بسیار قدیمی وجود دارد. برنج  در طول رودخانه تجن کاشت می شود.

آبادی نپنی مخروبه فعلا در اراضی مشهور بندبن که یک کیلومتری با نپنی فاصله دارد آباد گردید، گله داران در زمستان به مازندران می روند. ( فرهنگ جغرافیایی ایران، چ 3 ص 300)

نام این روستا در هیچ‌یک از سرشماری‌های کشور ایران نیامده است چرا که پیش از نخستین سرشماری در سال ۱۳۳۵ خالی از سکنه شده‌است و مردمانش با نزدیک شدن به رودخانه تجن  شالیزارها روستای بندبن را بنیاد نهادند. قابل ذکر است دهستان نرماب در سال ۱۳۶۰ با نام  دهستان چهاردانگه  به  بخش چهاردانگه پیوست.

علت ترک روستای نپنی

روستای نپنی از هوای مناسب و به علت قرار گرفتن در دامنه کوه از امنیت بیشتر برخوردار بود اما دسترسی آنها با زمین های کشاورزی بسیار سخت بود. زمین های کشاورزی و همچنین آسیاب های آبی اهالی نپنی در کنار رودخانه تجن بود. مردم هر روز مجبور بودند مسیر نامناسب که شیب تند را شامل می شد،  نپنی تا زمین های کشاورزی خود را طی کنند. کم کم  مردم نپنی  در کنار زمین های کشاورزی خود مستقر شدند و روستای بندبن را بوجود آوردند.

نمونه این تغییر مکان را در روستای ادرو چهاردانگه داریم.

وجه تسمی  بندبن

چندین روستا با نام بندبن در کشور وجود دارد. مختار عظیمی برای وجه تسمیه بندبن چنین آورده است: 1- زیر کتل 2- پایین بند یا سر 3- زیرکوه.

بندبن : آبادی واقع در زیر کوه، میان کوه( پژوهشی در نام آبادی های شهرستان ساری، مختار عظیمی، ص 191)

مدرسه بندبن:

دبستان دولیتی بندبن در سال 1350ایر شد که محمد طیبی اولین معلم آن بود. نام فعلی آموزشگاه شهید گودرزی بندبن می باشد. در آغاز تاسیس دانش آموزان آن عبارت بودند از:

پایه اول: محمد دیوبند، زینب بوند، سرور بوند، زینب سعیدی، سید هاجر سعیدی، کلثوم عشقی، اسفندیار محمدیو صفورا موسوی

پایه دوم: حسینعلی آهنگری، قربان باقری، حسین بوند، اصغر بوند، ریحانه بوند، اشرف خادم پور و رمضان راعی

پایه سوم”محمدرضا محمدی

پایه چهارم: رضا بوند، حسن بنوره و علی اکبر دیوبند

پایه پنجم: شعبان راعی، راضیه بوند، پروانه بوند، عبدالله عشقی و فضه بوند.( تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، حامد خلیلی ازنی، ص101 و 102)

دبستان دولتی بندبن در سال 1388 تعطیل شد و مجدد با پیگیری های انجام شده در مهر ماه سال 1398 مجدد بازگشایی شد.

مدرسه راهنمایی شهید گودرزیبندبن به صورت ضمیمه در سال 1376 با مدیریت بابا ابراهیمی دایر شد.در آغاز تاسیس معلمان آن عبارت  بودند از:شعبان راعی، بابا ابراهیمی

دانش آموزانن آموزشگاه راهنمایی بندبن بدین شرح بودند:

پایه اول راهنمایی: بابک دیوبند، یزدان انیشه، همت انیشه، رستم محمدی، سید حسین موسوی، فرامرز دیوبند، خدیجه بوند و سیده شهربانو انباز. .( تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، حامد خلیلی ازنی، ص 156)

مدرسه راهنمایی بندبن نیز به علت کمبود دانش آموز بعد از چند سال فعالیت تعطیل شد.

غار- قلعه دیو خانه

یکی ازآثار مهم روستای بندبن غار قلعه دیو خانه بندبن می باشد. کمیل قاسمی و گروه چکاد که کارشناساییاین غار قلعه را انجام دادند چنین توصیف می کند:غار قلعه دیور خانه در ارگت دره واقعشده است. غار در داخل صخره واقع شده است که دهانه آن به ابعاد 8/5*7 متر که نمای بیرونی آن دیوار ساروجی پوشانده شده بود که شامل یک در که در وسط دهانه و چندین پنجره کوچک و بزرگ که شکل دو تا از پنجره ها به صورت عجیبی با پنجره های دیگر متفاوت بود.می توانید با عبور از پنجره سمت راست بنا، وارد غار شوید که داخل غار هم به صورت یک فضای گنبدی شکل بوده که ابعاد آن 11/8.5 متر و ارتفاع سقف در مرکز 6 متر می باشد.در انتهای فضای غار حفره ای وجود. دارد که چاهی به شکل بیضی با جداره های ساروجی و عمق آن 4.5 متر بوده که در زمان باستان به چه منظور از آن استفاده میکردند نامشخص بود.در و پنجره های دیواره ساروجی دهانه غار در وسط دهانه قرار دارد و طاق بزرگی در زیر در ورودی وجود دارد که پایین ترین نقطه این طاق دریچه کوچکی قرار دارد که استفاده این فضا هم برای ما نامعلوم بود.نکته مهم آنکه فضله ی کبوتر در همه جای غار به چشم میخورد که باعث شده ، هوای داخل غار کمی گرفته باشد.

شهدای بندبن

نام و نام خانوادگی نام پدر تاریخ تولد تاریخ شهادت محل شهادت
روح الله گودرزی حاجی 1333 6/8 /1362 تهران
سید نقی خادم پور علی اکبر 1342 28 /4/1367 فاو

نویسنده: حامد  خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.