پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکل بخش دیالیز بیمارستان نور چه بود؟ + فیلم

0

دیالیز رایج‌ترین روش برای درمان بیمارانی است که نارسایی کلیه در آنها به مراحل نهایی رسیده باشد

‌به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، بیمار دیالیزی برای دفع سموم اضافی بدن که کلیه آن را دفع نمی‌کند به دستگاه همودیالیز پناه می‌برد، این بیماران هر لحظه امکان دارد به دلیل اختلال الکترولیت دچار افزایش سدیم و پتاسیم خون شوند و وجود اوره و کراتنین بیش از حد در خونشان ممکن است باعث کاهش سطح هوشیاری، سکته مغزی و قلبی و یا اینکه بیمار به کما بروند، می‌شود.

دستگاه (آراُ) قسمت دیالیز بیمارستان امام نور بیش از یک هفته با مشکل روبه رو شد و بیماران برای دیالیز به شهرهای همجوار ارجاع داده شدند و بعضی هم دیالیز نشدند.

حال باید از مسئولین بیمارستان پرسید که آیا با وجود این تعداد بالا بیماران دیالیزی نباید حساب شده تر عمل کرد؟

مشکل اساسی دستگاه‌ها فیلتر ممبران است

طاهره شیردل مسئول بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور در گفت وگو با ایسنا، مشکل اصلی در بخش دیالیز را فیلتر ممبران دانست و گفت: فیلتر ممبران اصلی ترین جز در دستگاه تصفیه آب است که آب شهر را برای دستگاه‌های دیالیز که نیاز به آب مقطر دارند، فراهم می‌کند و زمانی که این دستگاه دچار مشکل شود، عملاً هیچ دستگاه دیالیزی کار نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دفعات گذشته هم این مشکل در دستگاه به وجود آمده بود، افزود: بیماران را طی تماسی که با علوم پزشکی برقرار شد به شهرهای اطراف برای انجام دیالیز فرستادیم.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور تصریح کرد: با مشکل پیش آمده برای دستگاه‌ها توانستیم فقط در نوبت صبح طی دو دوره ۵ نفره بیماران را دو ساعت دیالیز کرده که از حالت اورژانسی خارج شوند و با توصیه‌های پزشکی و مراعات در تغذیه برای نوبت بعدی به منزل فرستاده شدند.

شیردل با بیان اینکه متأسفانه از زمانی که پمپ دستگاه به طور کامل تعویض شد دیگر امکان دیالیز برای هیچ دستگاهی وجود ندارد، بیان کرد: به ناچار برای رفع دغدغه بیماران به جهت مشکل پیش آمده با شهرهای همجوار ارتباط برقرار کرده و با توجه به کمبود فضا فقط چند بیمار توانستند برای دیالیز به بیمارستان‌های اطراف بروند.

وی اظهار کرد: هفته گذشته فیلتر ممبران تعویض شد اما دوباره رسوب بست و این مشکل را برای بیماران بخش دیالیز به وجود آورد.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور با اشاره به اینکه بخش دیالیز این بیمارستان بیش از ۱۵ سال فعال است، تصریح کرد: ۸۵ بیمار دیالیزی در طول هفته در سه شیفت صبح و عصر و شب دیالیز می‌شوند.

شیردل خاطرنشان کرد: بیمارستان امام قبلاً دارای ۱۳ تخت دیالیز بود که امسال با توجه به افزایش بیماران این تعداد را به ۱۵ تخت افزایش دادیم و شاید یکی از علت‌های نقص فنی که در دستگاه ممبران به وجود آمده، همین افزایش تخت دیالیز باشد که توانایی این ظرفیت را نداشته و باید ارتقا پیدا کند.

دستگاه‌های دیالیز بیمارستان متعلق به ۱۵ سال قبل است

سید اکبر حسینی مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور در گفت وگو با ایسنا، در خصوص مشکل به وجود آمده در بخش دیالیز گفت: متأسفانه هفته گذشته نیز دستگاه دچار نقص فنی شده بود و طی تماس با مسئول فنی و تعویض قطعه مشکل حل شد اما دوباره آخر هفته همان مشکل به وجود آمد.

وی تصریح کرد: اکثر دستگاه‌های بیمارستان متعلق به ۱۵ سال قبل است و فقط چند دستگاه تازه به این مجموعه اضافه شده که با توجه به مشکل پیش آمده قصد ارتقای دستگاه را داشتیم اما متأسفانه دوباره به حالت غیر فعال در آمد و بیماران دیالیزی را با چالش روبه رو کرد.

مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور در پاسخ به سوال ایسنا که بیماران از وضعیت تغذیه ناراضی بودند، اظهار کرد: در بخش دیالیز همانند سایر بخش‌های بیمارستان براساس دستور پزشک غذا سرو می‌شود که البته بیماران چندین بار به سرد بودن غذا اعتراض داشتند اما با هماهنگی‌های انجام شده مشکل رفع شد.

حسینی افزود: کمبود نیرو در بخش خدماتی کل مجموعه به استان گزارش داده شد اما برای بخش دیالیز دو نیرو یکی برای داخل بخش و دیگری برای حمل دارو و دستگاه‌ها به بیرون مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: یک متخصص در رشته تجهیزات پزشکی تمامی کارهای مربوط به نقص فنی دستگاه دیالیز را انجام می‌دهد و اگر مشکل حاد تر باشد از شرکت تأمین کننده قطعات کمک می‌گیریم.

مدیربیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور خاطرنشان کرد: قبل از ورود بیماران به داخل بخش قسمتی تعبیه شده تا بیماران با تعویض دمپایی و پوشیدن کاور به داخل بخش وارد شوند و کارشناس‌های پرستاری هم در این مورد تذکرات لازم را می‌دهند.

حسینی در مورد مشاهده چند سانت آب جمع شده، جلبک، انواع پلاستیک و اشغال رها در حیاط خلوت بخش دیالیز گفت: متأسفانه به دلیل اینکه در مجاورت این ساختمان، بیمارستان چند تخت خوابی در حال احداث است، مسیر انتقال عبور آب این حیاط خلوت بسته شد و باعث تجمع آب باران می‌شود که با وجود تلاش‌های فراوان بازگشایی مسیر نشد اما قول رفع هر چه سریع‌تر این مشکل را می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه شرعی و کار ما ایجاب می‌کند تا بیماران کمترین دغدغه را داشته و دارای آرامش فکری و دور از استرس باشند، یادآور شد: تمام تلاش خود را در جهت رفع این مشکل پیش آمده در بخش دیالیز می‌کنیم تا بیماران این بخش به آرامش فکری و روحی برسند.

گلایه بیماران از روند دیالیز بیمارستان امام نور

همراه یکی از بیماران بخش دیالیز در گفت و گو با ایسنا گفت: طی یک هفته دومین بار است بخش دیالیز بیمارستان با مشکل رو به رو می‌شود و پدرم را برای دیالیز به ساری انتقال دادیم، چرا رئیس بیمارستان نباید فکر اساسی برای رفع این مشکلات کند.

یکی دیگر از همراهان بیمار در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ۸ سال مادرم در این بیمارستان دیالیز می‌شود و ما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی گفت: کادر پرستاری در بخش دیالیز نهایت همکاری را با بیماران و همراهانشان دارند اما از نظر خدمات و نظافت زیر تخت‌ها و کف بخش دیالیز نیاز به توجه بیشتر دارد.

همراه بیمار ادامه داد: حیاط خلوتی که برای همراه بیمار در نظر گرفته شد اکنون پراز آب و آشغال و جلبک است، فضای سبز در بیرون از بیمارستان متأسفانه بدون مدیریت تبدیل به جنگل شده و در مقایسه با دیگر بیمارستان‌ها وقتی که وارد می‌شوید گل کاری و فضای سبزش به بیماران و همراهانشان روحیه می‌دهد اما این بیمارستان هیچ رغبتی را برایمان نگذاشته و به اجبار برای انجام دیالیز مادر به بیمارستان مراجعه می‌کنیم.

گزارش از: زینب تذکاری، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.