پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مدارس مازندران همچنان زیر بار مدرسه‌خوابی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، استان مازندران به واسطه طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل همواره مرکز توجه خانواده‌های ایرانی برای مسافرت به خصوص در فصل تابستان است که خانواده بزرگ فرهنگیان و معلمان از این قاعده مستثنی نیستند.

اما پذیرایی برای فرهنگیان که اقشار زحمت‌کش و کم برخوردار کشور نیز می باشند، همواره برای استان مازندران یک مشکل داشته و آن نیز تحمل بار مسافران بر دوش مدارس استان است.

تجهیز کلاسهای درسی و نمازخانه مدارس به عنوان اقامتگاه گردشگری در قالب طرح اسکان فرهنگیان که بی شک سالهاست از تاریخ مصرفش  گذشته است امروز به یکی از بزرگترین دغدغه مدارس مازندران تبدیل شده است .

طرحی که سالیانی است به این قشر مهم و آموزشی کشور تحمیل شده و معلمان نیز با نارضایتی به این طرح ۳۰ ساله در سفر رضایت داده‌اند.

خوابیدن کف کلاس‌های درس اولین نکته‌ای است که خاطر آدمی را از این طرح مکدر می‌کند و در کنار امکانات حداقلی و عمومی مشترک در فضای مدرسه هرگز انتظار روزهایی متفاوت از دوران تحصیل را برای والدین فرهنگی و فرزندان رقم نمی‌زند و همواره معلم را از مدرسه به مدرسه منتقل‌میکند.

اسکان فرهنگیان به عنوان یکی از طرح های پرازدحام مسافرتی، در دوران کنونی بواسطه مطرح بودن گردشگری به عنوان دومین صنعت درآمدزای جهان، بدون هیچگونه سود و منفعتی در استانهای مسافر پذیر در حال تداوم است که این مساله کام میزبان را از حضور مسافر نیز ناخوشایند می کند.

علاوه بر این طرح به اصطلاح زورکی گردشگری نه تنها سود و منفعتی برای گردشگری استان ندارد ، بلکه همواره آسیب فیزیکی و استهلاک را برای مدارس استان به یادگار گذاشته که هر ساله باید از بودجه عمومی آموزش و پرورش برید و برای ترمیم آن هزینه کرد.

پیش از این نیز در گزارشی که از سوی اداره تعاون آموزش و پرورش مازندران توسط ایرنا منتشر شد ، هر ساله چند برابر درآمد مدرسه خوابی باید هزینه مرمت و ترمیم کلاسهای درس و فضاهای آموزشی استان شود تا به شکل اولیه بازگردند.

در تازه ترین گزارش نیز معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران از افزایش ۲۵ درصدی مدرسه خوابی و یا به اصطلاح اسکان مدارس فرهنگیان خبر داد.

مهدی عابدی گفت: از ابتدای تابستان امسال تا به امروز بیش از ۲۳۰ هزار نفر از فرهنگیان استان در قالب  ۶۳ هزار خانوار در مراکز اسکان فرهنگیان مازندران اسکان داده شدند.

وی با بیان اینکه این طرح تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ نیز ادامه خواهد داشت، افزود : امسال ۴۰ پایگاه پذیرش و ساماندهی مسافران، ۲۸۱ مدرسه و ۲ هزار و ۲۱۱ کلاس را برای ستاد اسکان تجهیز کردیم که براساس امکانات در سه سطح “ویژه”، “الف” و “ب” طبقه‌بندی شدند.

جالب است که بدانید معاون پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که رکورد بالاترین آمار پذیرش مسافران و گردشگران در ستادهای اسکان آموزش و پرورش مازندران در حال حاضر به ترتیب مربوط به ستاد اسکان آموزش و پرورش رامسر، بابلسر و ساری ناحیه یک اختصاص دارد که از مقاصد اصلی گردشگری در استان محسوب می شوند.  

عابدی همچنین افزود : سیاست های آموزش و پرورش از وزارتخانه تا معلمان نسبت به این طرح رضایت ندارند و هیچکس طرح اسکان فرهنگیان در اردوگاه ها و مدارس را قبول نداشته و آن را مطابق شان مقام فرهنگیان نمی داند. 

وی ادامه داد: اما متاسفانه نبود راهکار جایگزین و عدم تناسب ظرفیت اقامتی آموزش و پرورش با تعداد نیروهای آن همواره ما را مجبور به تجهیز مدارس برای اسکان فرهنگیان می کند. 

به گفته معاون آموزش و پرورش مازندران هر ساله میزان زیادی از بودجه استانی صرف تجهیز ، مرمت و نگهداری و جایگزینی وسائل اقامتی اسکان فرهنگیان می شود که عملا برای این نهاد ضرر افرین است. 

عابدی چاره جویی در این مسئله و خاتمه این طرح اشتباه ۳۰ ساله را در حوزه اختیارات مسئولان بالا دستی عنوان کرد و گفت: ما در مازندران فقط تابع دستورات هستیم و تجهیز مدارس استان برای اسکان مسافران نیز از اختیارات ما خارج است. 

سخن پایانی این معاون آموزش و پرورش نشان می دهد که همچنان تا اینده نامعلوم باید نه تنها معلمان باید سر بر کف سرد و سفت کلاس های درس بگذارند، بلکه مدارس مازندران که باید فضای آموزش دانش اموزان باشد ،همچون خودروهای دوگانه‌سوز بار میزبانی از مسافران را نیز باید بر دوش بکشند. 

۹۹۱۹/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.