پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

محصولات به اصطلاح “ارگانیک” یاسوء استفاده از افکار عمومی

0

دکتر سید رضا حجازیان روز یکشنبه در پویش باورهای مردمی کیفیت محصولات لبنی که در آمل برگزار شد، افزود: امروزه در بسیاری از شهرهای مازندران و حتی کشور فروشگاه های متعددی با عناوین ارگانیک با تعریف ۱۰۰ درصد طبیعی و سالم، محصولاتی را عرضه می کنند که هیچگونه راستی آزمایی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های محسوس و نامحسوس بسیار در زمینه کیفیت سنجی ارگانیک بودن محصولات انجام شده است که مشخص شد هیچکدام ارگانیک یا همان طبیعی نبوده است.

رئیس اداره آموزش استاندارد استان مازندران اظهار داشت: در بررسی های انجام شده نه تنها این ها یک ادعای درستی نیست و از واقعیت فاصله دارد بلکه در بسیاری از موارد این اطلاعات صرفا با هدف سودجویی طرح می شود و کیفیت فراورده هایی که در این نوع فروشگاه ها عرضه می شود از حداقل های کیفیت پایین تر است  و از لحاظ سلامت نیز مخاطرات خود را دارد مانند محصولات لبنی که به اسم ارگانیک عرضه می شود.

باور های غلط دامن گیر مصرف محصولات غذایی صنعتی

 رئیس اداره آموزش اداره کل استاندارد مازندران گفت: بررسی های علمی نشان می دهد که در کشور ما بویژه در استان مازندران هنوز دانش و آگاهی مصرف کنندگان در خصوص صنایع غذایی صنعتی نه تنها کافی نیست بلکه از رسوخ باورهای اشتباه ضربه های مهلکی خورده است. 

حجازیان افزود: تاکنون تلاش های زیادی برای اعتماد سازی مردم به محصولات صنعتی تحت نظارت استاندارد انجام شده است، اما همچنان می بینیم که نشر اطلاعات نادرست سبب شده مردم به سمت صنایع غذایی سالم و با کیفیت نروند. 

وی با اشاره به اینکه مصرف کننده نیز حق دارد از کیفیت محصولات مصرفی اطمینان داشته باشد ، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان نیز فقط تبلیغات بی جان تکیه کرده و کمتر به صورت مستقیم به سراغ مردم می روند.  

رئیس اداره آموزش استاندارد استان مازندران اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد که ۱۲۰ باورغلط در حوزه صنعت غذا در بین مردم وجود دارد که ۲۰ مورد آن متعلق به محصولات محلی است که اصلی ترین آن به حوزه لبنیات باز می گردد.

حجازیان شیر را سیبل اصلی یدک کشی صفت ارگانیک دانست و افزود : بیشترین صفت ارگانیک در کشور و به خصوص استان مازندران برای شیر گاو به کار می رود که کاملا با هدف سودجویی است. 

وی گفت : در استان مازندران هنوز هیچ مجوزی برای شیر ارگانیک از طرف متولیان امر صادر نشده است و این نشان می دهد که آبشخور این مسئله کجاست. 

رئیس اداره آموزش استاندار مازندران با اشاره به اینکه فرآیند ارگانیگ یک فرآیند پیچیده ، سخت و فنی است ، افزود: این فرآیند بسیار زمان بر بوده و هنوز دانش و تکنولوژی موجود در کشور ما فاصله زیادی تا تولید و عرضه یک محصول ارگانیک دارد.

حجازیان مهم ترین علت استفاده صفت ارگانیک برای محصولات عرضه شده بالا بردن قیمت آن و سوء استفاده از ناآگاهی مردم در این زمینه است. 

گفتنی است همایش امروز پویش مردمی کیفیت محصولات لبنی با حضور خبرنگاران و تقریبا تمامی تولید کنندگان محصولات لبنی مازندران در شهرستان امل برگزار شد. 

هدف از برگزاری پویش های این چنینی ارائه آگاهی و اطلاعات به مصرف کنندگان است که در مورد محصول غذایی و جذب نظرات آنان است . 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.